Alkoholstyrke

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
Bare et lite detaljspørsmål.

Så vidt jeg har forstått øker alkoholstyrken ca. 0,05% pr gram sukker pr liter ved karbonering på flaske, så et øl som etter gjæring er målt til 4,5% vil etter karbonering med 8 gr/l ha en styrke på 4,9%.

Dere som karbonerer på flaske, på etikettene, oppgir dere alkoholstyrken før etter etter karbonering ?
 
Etter karbonering, dvs styrken på det du faktisk drikker er vel det mest presise å ha på etiketten. Selv bruker jeg et bryggeprogram (Beersmith) og legger inn sukkermengden jeg skal bruke til karbonering inn sammen med andre gjærbare ingredienser. Dermed inkluderes dette sukkeret i beregningen av OG.
 
Den øker 1 % for vert 16-17 gr/liter og skal være med eller jukser du :) , men det er vel ikke alvorlig selv i en kokuranse.
 
Som regel karbonerer jeg med 6g/l, dette tilsier vel 0,3%poeng opp.

Siden alkoholmålingen ut i fra OG/FG ikke er vitenskapelig, bare en beregnet ca%, bruker jeg de 0,3% til justering ut i fra prosenten i brygget før karbonering og stil.
Så en hvete jeg har beregna til 5,3 før karb runder jeg kanskje opp til 5,5 på etikett (dvs teller bare med 0,2 av de 0,3), mens i en Imperial Stout på 8,7 før karbonering lar jeg alle 0,3 bli med i regnestykket så det blir 9 blank.

Jeg ser at metoden min ikke blir konsekvent i resultatene, men siden de pinlig nøyaktige prosentene vi opererer med egentlig bare er ca-tall (forskjellige regnemetoder gir også forskjellige svar) føler jeg ikke at jeg gjør noe feil. Når jeg lager etiketter oppgir jeg uansett OG/FG også, så en interessert øldrikker kan uansett beregne dette selv via sin favorittmetode :) Som hjemmebryggere har vi ikke skatteklasser å forholde oss til, så et slingringsmonn på +/-0,2% er ikke så nøye, så lenge øllet blir godt. Og det har jo en tendens til å bli det.

Det viktigste er at man koser seg under planlegging, brygging, og konsumering.


Endring: Selvfølgelig, på lavere styrker, som eksempelet på 4,5% vil jo en endring på 0,3 ha mer å si. Jeg har vel ikke tenkt på det siden jeg stort sett har laga ting mellom 6 og 9% etter at jeg begynte å beregne med denne metoden, og stort sett karbonerer med 6g/l.
 
Jeg det er noe slikt jeg også gjør nå. Nå brygger jeg stort sett med litt lavere alkoholprosent (4,5 - 5,5), og da vil det jo ha litt mer å si. Men som sagt i første innlegg, det er en detalj, som hobbybrygger kan man selvsagt gjøre som man vil... >:D
 
Ifølge www.brewersfriend.com vil egentlig den forenklede abv-liningen ABV=(OG-FG)/7,6 være unøyaktig, spesielt for abv over 6%. De anbefaler følgende formel for øl med høyere OG: ABV =(76.08 * (og-fg) / (1.775-og)) * (fg / 0.794). I deres eksempel har de OG=1092 og FG=1021, og får AVB=9,32% med standard-likningen og AVB=10,17% med den korrigerte likningen. En forskjell på 0,85%. Konklusjonen er da at alkoholstyrken er bare omtrentlig allerede før du begynner. Ville ikke tatt det så forferdelig nøye, juster opp bittelitt og ikke tenk mer på det :)
 
Jeg har begynt å ta med karboneringssukkeret for å få et noenlunde riktig tall. Jeg har hatt en tendens til å brygge litt for sterkt og når karboneringssukkeret kommer på toppen av dette så betyr det noe.
Lagde noe øl til 30 årsdagen til søskenbarnet mitt, en hveteøl og en Irsk ale og de ble på omtrent 6,5% alt medregnet. Resultatet var jo at folket drakk dette som fabrikkpils og dermed greide de hverken å finne skoene sine eller å få på seg skoene sine når de skulle hjem...
 
Rune Alm skrev:
Jeg har begynt å ta med karboneringssukkeret for å få et noenlunde riktig tall. Jeg har hatt en tendens til å brygge litt for sterkt og når karboneringssukkeret kommer på toppen av dette så betyr det noe.
Lagde noe øl til 30 årsdagen til søskenbarnet mitt, en hveteøl og en Irsk ale og de ble på omtrent 6,5% alt medregnet. Resultatet var jo at folket drakk dette som fabrikkpils og dermed greide de hverken å finne skoene sine eller å få på seg skoene sine når de skulle hjem...
Høres ut som et bra 30-årslag :)
 
Rune Alm skrev:
Jeg har begynt å ta med karboneringssukkeret for å få et noenlunde riktig tall. Jeg har hatt en tendens til å brygge litt for sterkt og når karboneringssukkeret kommer på toppen av dette så betyr det noe.
Lagde noe øl til 30 årsdagen til søskenbarnet mitt, en hveteøl og en Irsk ale og de ble på omtrent 6,5% alt medregnet. Resultatet var jo at folket drakk dette som fabrikkpils og dermed greide de hverken å finne skoene sine eller å få på seg skoene sine når de skulle hjem...

Ha ha glimrende  ;D måtte le av den der, må ha blitt snakket om lenge etter den der festen.
 
Tilbake
Topp