allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

Takker for svar. Mente vørter ja. Skal ta målinger ved skyllingene neste gang. Tror også jeg skal prøve å vente litt lengre etter tilsetting av skyllevann. Blir neppe et forsøk på en så high gravity øl igjen med det første though...

Edit: Skal også se om jeg får tak i en god mash-paddle og røre enda mer.
 
Ved såpass høy gravity, ville jeg redusert meskevannet med et par liter, som jeg hadde lagdt till på skyllevannet.
Ville også øket temperaturen på skyllevannet litt mer ved høy gravity.
Årsaken er at batchsparging ikke er så effektivt ved highgravity, kunne også skylle med et par liter ekstra, og øket koketiden.
Ellers ser det normalt ut :)
Det er litt knot med batch sparging til du lærer utstyret ditt skikkelig, men du er på god vei  :ilike:
 
Bård skrev:
Tappetiden kan kanskje være en faktor. Jeg tror det er vanligst med 2 skyllinger. Tror det kan følge med en del usmak ved for aggresiv skylling. Dog hadde det vært av interesse å se om problemet ligger i forsukringsprosessen (meskingen) eller i skyllingen. OG måling gjennom skylleprosessen kunne kanskje gitt svar på dette..

Jeg er ikke lenger noen fan av teorien om at "vørteren skal renne som en gammel mann tisser". Ved fly-sparging: Ja, men ved batch-sparging: Nei.  

Ser ikke noe problem med å tappe ut vørteren kjapt ved batch-sparging så lenge man tar hensyn til to faktorer: 1. Stuck sparge, og 2. Tilstrekkelig resirkulering.
Tanniner kan være et problem dersom man prøver å skylle ut for mye sukker eller ved at man når feil pH. Ved fly-sparging sier de man skal stoppe når SG har nådd ca. 1.010; Hvordan man overfører dette til batch-sparging er jeg usikker på, men det er kanskje lurt å begrense seg til 2 eller 3 skyllinger. Usmaker og tanniner har dermed ingenting med hastigheten på flowen å gjøre, men heller mengden skyllevann og mash-pH.

Selve skyllingen er kanskje et av de mest myteomspunnede delene av hjemmebrygging med utallige metoder og teorier, men samtidig kanskje den enkleste. Problemstillingen er likt for alle: Du har kornskall som sitter i konsentrert vørter. Den konsentrerte vørteren ønsker du å skylle ut i kjelen din vha. varmt vann. Kornskallene og rusk skal ikke med. Men igjen, det er mange veier til Roma! 8)  
 
Ja, og så kan du prøve med ein meir vatn i første sparge, foreksempel like mykje vatn som antall liter vørter du nettopp har tappa ut. Og så tilset du likemykje eller nesten iallefall, i andre sparg, men du tappar berre ut så mykje du treng for å få nokk kokevolum. Då senkar du Sg på siste sparge.
Eventuelt kan du ta med alt frå siste sparge, og koke ned volumet før du startar "offisiell" koketid med humle og sånn. Då aukar du eigentleg effektiviteten på bekostning av straumrekningen.

Eg gjer det av og til slik. Vis eg har 10 kg malt, 30l meskevatn, tappar eg ut 20l vørter. Malten beheld ca 1l/kg. Så fyller eg opp igjen med 20l, rører som f..., lar stå på sirkulasjon i 10-15 min, tappar ut 20l. Så ein gang til med samme mengde spargevatn. Fra siste tappar eg så mykje som eg vil ha for å oppnå kokevolum. Sjekkar Sg og volum og kan ev justere litt med resten av veska frå mesken.
Og så veit eg at eg kokar Sg opp med 8 OE grader på ein time. Sg på siste avrenning ligg rundt 1,020 med desse talla i eksempelet over.

Men effektiviteten vil gå ned ved høgare Og, om ein ikkje satsar på å fordampe all H2O'en som ein får med ved meir sparging.

Tappehastigheit trur eg ikkje har ein døyt å sei ved batch sparge. Så lenge ein ikkje får stuck-mash. Eg begynnar roleg og aukar på etterkvart. No sirkulerar eg kontinuerleg med pumpe så mesken har alltid "satt seg" lenge før eg tappar.
 
Takker for mye god informasjon. Jeg er litt usikker på, som du magne sier, hvor mye jeg bør gå ned på meskevann? Denne oppskriften hadde vel 2,55 liter per kg. Er ikke dette ganske nært det som er regnet som minimum? Må ned på 2,3L/kg for å ta "et par liter" mindre. Da sier også Beersmith plutselig som følger:
"Sparge: Batch sparge with 3 steps (Drain mash tun, , 8,91l, 8,91l) of 75,6 C water" isteden for "Sparge: Batch sparge with 2 steps (Drain mash tun, , 16,08l) of 75,6 C water."
Orginalt virker det jo nesten som den mener at jeg kun skal skylle 1 gang, hvorfor endrer dette seg plutselig? Jeg delte opp 16,08 liter i to når jeg brygget denne...

Hev like gjerne inn en bestilling på et refraktometer på ebay, som kan hjelpe meg med å få tatt kjappe avlesninger under skylling...
 
Jeg gjør som deg og også to skyllinger. Med like mange liter hver gang. Resirkulerer 3-4 liter og tømmer rimelig fort. Utbytte ligger på 70-75. OG havnet på 1,077 sist. Meske temp på 67.
 
Hvis beersmith fåreslår 3 sparginger, må du justere mash tun volum, og parameteret for prosentandelen du vill bruke av mashtun.
Husker ikke hva de heter, men ligger under mash details.
 
magne1972 skrev:
Hvis Beersmith fåreslår 3 sparginger, må du justere mash tun volum, og parameteret for prosentandelen du vill bruke av mashtun.
Husker ikke hva de heter, men ligger under mash details.

Mitt inntrykk av 3 steps er at steg én er drain mashtun. Altså, 2 skyllinger. Jeg syns det er rart at den foreslår kun 1 orginalt.
 
Erlendso skrev:
2 liter/kg malt skal også gå fint.

Jeg brukte oftest 2.2 liter/kg når jeg drev med kjøleboks-brygging.

Eneste jeg er skeptisk til ved redusering av vannmengde er at det er 4 liter rom under falskbunnen, at kornet på toppen potensielt ikke blir dekt av vann..
 
Spørs om ikke ei pumpe og litt mer omfattende resirkulering ville hjelpe mye, dødrommet under falskbunnen tatt i betraktning..
 
Begynner å tenke jeg skal skaffe meg en kjøleboks ja... Du har ikke tilfeldigvis fortsatt kjøleboksen Erlend, og er villig til å selge? :D

Pumpesystem blir fort dyrt, så det er uaktuelt med det første...
 
Helt uoppfordret, og kanskje ikke til glede for noen, deler jeg oppskriften på mitt First Price (evt. X-tra/Euroshoper)-Bryggeri. Kanskje ikke lengre relevant for trådstarter - men kanskje noen andre.

Opplegget mitt er som følger:
Har en 2000w (samme som ghar) induksjon-koketopp-plate-ting som jeg fikk gratis
En induksjonskjele på 19 liter på tilbud fra Kitchn - 250 kr
Sil fra IKEA 20 kr
Humleposer 20 kr
Diger sleiv og øse fra forsvaret - gratis
Hevert - 100 kr
Gjæringsbøtte på 12 liter - 70 kr
Vannlås - 10 kr

Fremgangsmåte:
Varmer opp vann i 19l-kjelen, tilsetter malt, mesker i stekeovnen(!) på 66ish grader (passer akkurat inni).
Presser sila ned i kjelen etter mesk, og bruker heverten (og av og til øsa) til å overføre vørteren fra kjelen og over i egnet bøtte (gjæringsbøtta som regel).
Vasker/renser så kjelen, siler vørteren igjennom sila som jeg har trett en humlepose over (for ekstra silings) tilbake til kjelen fra gjæringsbøtta.
Koker inn humle, rengjør gjæringsbøtta, kjøler kjelen ned i vasken (passer akkurat), med "sirkulerende"-vann (tar 20 minutter), overfører til gjæringsbøtta med hevert.
Har i gjær.

Tada. :)
500-kroners bryggeriet sitt ;p
 
Ugelvik skrev:
Begynner å tenke jeg skal skaffe meg en kjøleboks ja... Du har ikke tilfeldigvis fortsatt kjøleboksen Erlend, og er villig til å selge? :D

Pumpesystem blir fort dyrt, så det er uaktuelt med det første...

Har forlatt kjøleboksen ja, men gammelbryggeriet lånes av en kompis som også er bitt av bryggebasillen. Men kan gjerne sette opp delelisten her:

- 1 stk kjøleboks (minimum 30 liter)
- 1 stk 0.5" Kuleventil med "flared" messingkoblinger i hver ende (Båtavdeling, Biltema)
- 1 stk 0.5" bordgjennomføring i nylon fra Biltema
- 2-3 meter 15mm kobber-rør
- 4 stk elbows, kobber, til 15mm rør (fåes kjøpt hos K.Lund på Tempe)
- 5 stk T-s, kobber, til 15mm rør
- 1 stk reducer 15-12mm kobber (for å stappe i bordgjennomføring)
- Silikonslange, 0.5" (MoreBeer.com)
- Akvarie-Silikon eller Tech-7

Ideelt sett skal kobber-manifoldet være utformet slik at rørene ligger omtrent 7 cm fra hverandre. Jeg foretrekker 15mm kobberør fremfor 12mm. Letter å rengjøre, lettere å sage riller i, og inbiller meg at de fungerer bedre.
 
Ugelvik skrev:
Erlendso skrev:
2 liter/kg malt skal også gå fint.

Jeg brukte oftest 2.2 liter/kg når jeg drev med kjøleboks-brygging.

Eneste jeg er skeptisk til ved redusering av vannmengde er at det er 4 liter rom under falskbunnen, at kornet på toppen potensielt ikke blir dekt av vann..

Lauter tun deadspace heiter vel det. Det er berre i legge inn i BS. Om du vil ha 2,5l pr kg, må du plusse på deadspace ellers blir mesken for tjukk.
 
Gahr skrev:
For å bli kvitt varm- og kaldtrub, er det ikke nok med whirlpool og sil, det som hjelper mest er god bunnfelling. La vørteren stå i ro en halvtime etter kjøling/whirlpool, da vil store mengder bli liggende i gryta. Resirkulering av mesken vil ha en viss betydnig, og rett bruk av klaringsmiddel under kokingen vil også være viktig.
Eg brygget i helgen, og fikk med meg en del tyntflytende trub over i gjæringskaret (ca 2 liter). Er det noe skummelt med det å ha trub i gjæringskaret, kan det gi bismak?
 
Krille skrev:
Gahr skrev:
For å bli kvitt varm- og kaldtrub, er det ikke nok med whirlpool og sil, det som hjelper mest er god bunnfelling. La vørteren stå i ro en halvtime etter kjøling/whirlpool, da vil store mengder bli liggende i gryta. Resirkulering av mesken vil ha en viss betydnig, og rett bruk av klaringsmiddel under kokingen vil også være viktig.
Eg brygget i helgen, og fikk med meg en del tyntflytende trub over i gjæringskaret (ca 2 liter). Er det noe skummelt med det å ha trub i gjæringskaret, kan det gi bismak?

Er selv litt usikker her; Mange har mye fokus på trub, men jeg har av og til fått med ganske mye, inkludert humleguffe, uten at jeg selv synes ølet ble dårlig. Når det er sagt så vet jeg ikke helt hva jeg skal smake etter; Astrigens? Grovkalibret bitterhet? Andre ting?
 
Ang. effektivitetsproblemene mine diskutert tidligere i tråden her har jeg nå prøvd på ny, og målt med refraktometer for hvert steg.

Mesken var som følger:
8 kg pilsnermalt, 600 gram amber.
Mesket inn med 23 liter vann (4 liter deadspace). Bommet på temperaturen, jeg tror jeg var på rundt 63 grader, men ville ha 65,5.
First runnings var på 1.081 (1 time)
Second runnings på 1.055 (10 liter skyllevann)
Third runnings på 1.036 (10 liter skyllevann)

Endte da opp med en OG på 1.066, samme som sist gang. Tynnere mesk denne gangen (2.2 liter per kg)

Med denne dataen, er det noe konklusjon man kan trekke om hva som er galt?
 
Tilbake
Topp