Alternativ til Wyeast 1318

Hei,

Jeg er litt i tidsklemma og rekker ikke å dyrke opp nok gjær med den ene pakken Wyeast 1318 jeg har fått tak i. Skal prøve meg på Kinn Julefred og må se meg om etter et alternativ til Wyeast 1318. Slagplanen er å finne et alternativ som jeg kan kjøpe nok av.

Noen anbefalinger ?
 
Er vel ikke noe rent alternativ til denne. Men en god britisk eller skotsk gjærstamme burde vel gjøre mye av den samme nytta. Wlp028, wlp 002, 007 etc.

Litt i øvre tempsjiktet, 20-21 grader etter 2-3dager.. nam nam


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Er litt usikker på om WLP002 er den samme stammen - her sies at den ikke er det (002 er Fullers gjær, mens 1318 skal være Boddingtons) - men siden 1318 "will finish slightly sweet", skulle 002 være et veldig godt alternativ. 007 blir vel galt; gjærer ikke den veldig godt ut? 028 kjenner jeg godt, og den er vel midt på treet. 70-75% sier Whitelabs, og det stemmer med mine erfaringer. Mesk litt høyt, og det blir bra med den; det er en flott gjær. Og ikke gjær for lavt om du vil ha fruktighet; den kan bli ganske rein.

Men førstevalget må vel klart være 002.
 
Takk for god hjelp til både den ene og den andre.

Tror konklusjonen er at jeg stikker og kjøper WLP002 til halve batchen, og så mener jeg at jeg har nok til å gjære halve med 1318 så får jeg testet begge variantene.

@Finn Berger; når du sier at jeg ikke bør gjære for lavt, hvor høyt tenker du da ?
Oppskriften sier 19 grader med 1318.
 
Takk for god hjelp til både den ene og den andre.

Tror konklusjonen er at jeg stikker og kjøper WLP002 til halve batchen, og så mener jeg at jeg har nok til å gjære halve med 1318 så får jeg testet begge variantene.

@Finn Berger; når du sier at jeg ikke bør gjære for lavt, hvor høyt tenker du da ?
Oppskriften sier 19 grader med 1318.

Det var tenkt i forhold til 028, som gir et ganske reint øl nede omkring 18 grader. 1318 gir deg fruktighet, og da ville jeg nok kjørt 028 opp på 20, om jeg skulle brukt 028 for å komme så nær som mulig. Kanskje 21 også.

Men det er jo ikke noen aktuell problemstilling så lenge du bruker 002, som det skulle funke helt fint å gjære på 19 grader. (Sjekk her). Hvis du ikke har brukt den før: Pass godt på at temperaturen ikke synker etter hovedgjæringa. Den detter fort til bunns, nemlig, og legger seg til å sove.
 
Jeg har ihvertfall erfart at tidsklemma og ølbrygging funker dårlig sammen, fikk ikke tak i WLP002 i de to brygge butikkene som er innen en times kjøring, så det blir en halv batch med S-04 og en halv med 1318.

På den positive siden får jeg notere at jeg får smake to varianter, og at jeg ser flere mulige løsninger til neste gang jeg prøver denne igjen.
 
Nope, i henhold til WL skal denne være helt ok til sterke skotske øl - 4, og 2 på vanl skotske hehe

Får snart vite hvordan det går [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oki. Tenkte den har ein så spesielt karakter at den vart litt feil. Men det er meget mulig det er berre bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har ihvertfall erfart at tidsklemma og ølbrygging funker dårlig sammen, fikk ikke tak i WLP002 i de to brygge butikkene som er innen en times kjøring, så det blir en halv batch med S-04 og en halv med 1318.

På den positive siden får jeg notere at jeg får smake to varianter, og at jeg ser flere mulige løsninger til neste gang jeg prøver denne igjen.
Jeg fikk samme problemet. WLP002 er visst populær om dagen. Prøver 007 med litt høyere mesketemperatur.
 
Har en kollega som tester ut med wlp029 - skal være bra til skotsk sterkøl
emoji15.png



Sent from my iPhone using Tapatalk

29 har ganske god utgjæring, så hvis du tenker på å lage et øl med julesødme, ville jeg ligget unna den. Det hjelper jo med krystallmalt og høy mesketemperatur, men det er liksom ikke en gjær som er oppdratt til å lage juleknask.
 
29 har ganske god utgjæring, så hvis du tenker på å lage et øl med julesødme, ville jeg ligget unna den. Det hjelper jo med krystallmalt og høy mesketemperatur, men det er liksom ikke en gjær som er oppdratt til å lage juleknask.
Hehe... Da blir dette en spesiell variant Julefred [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg var også veldig fonøyd med min kølsch, crisp og med en fin pepperlignene kryddersmak [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepper tror jeg jeg har vondt for å kjenne i min. Det er den der typiske fruktigheten som jeg har vondt for å sette navn på. Men det er en ester av et eller annet slag, mener jeg. Og pepper er vel fenolisk? ("pepper" som i en saison?) Hvilken gjær brukte du? Jeg har wlp029.

Står i kjøleskap, og skal stå en måned til før jeg vil regne den som "ferdig". Men den er veldig drikkbar nå. Håper bare på å få redusert fruktigheten til det nesten umerkelige, sjøl om det ikke er uakseptabelt mye nå heller.
 
Pepper tror jeg jeg har vondt for å kjenne i min. Det er den der typiske fruktigheten som jeg har vondt for å sette navn på. Men det er en ester av et eller annet slag, mener jeg. Og pepper er vel fenolisk? ("pepper" som i en saison?) Hvilken gjær brukte du? Jeg har wlp029.

Står i kjøleskap, og skal stå en måned til før jeg vil regne den som "ferdig". Men den er veldig drikkbar nå. Håper bare på å få redusert fruktigheten til det nesten umerkelige, sjøl om det ikke er uakseptabelt mye nå heller.
Bruker også wlp029, dog 3dje gangs bruk. Min gikk på fat i slutten av juni og er allerede tom[emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp