Flott at flere kjøper og starter med dette, tør vi håpe på en (billig) pH-meterguide for dummies?
Selv kjøpte jeg dette for en stund siden:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200463072355
Ser ikke særlig ulikt ut til deres, men automatisk temperaturjustering fungerer definitivt ikke, noe som også har forvirret meg kraftig, siden jeg opplever ganske varierende resultat ved forskjellige temperaturer. Forsøker å justere til 25°C som pH-meteret er kalibrert for, men det er også en litt kinkig prosess.
Ellers var de medfølgende kalibreringsløsningene kun nok til 2 kalibreringer (jeg kalibrerte på feil temperatur første gang).
Skyllet også av pH-meteret med batterivann (Biltema), som jeg har forstått er avionisert, og derfor skal ha en pH på 7 (selv om det også er lettpåvirkelig i og med at det ikke har noe buffer), men her mener jeg det viste det på et tidspunkt 6,00 og 5,80 10 minutt senere..
Ved forrige brygging (single malt India Pale Ale - vannjustering etter Gahrs skjema), målte jeg ved skylling pH på 5,46 på det første meskevannet, og 5,60 etter en tid med skylling, mens pH ved hotbreak viste 5,50, alle verdier ved 25 grader. I tillegg ga refraktometeret (mener jeg har kalibrert dette, også Hong Kong-vare) og hydrometeret (viser 0 ved 20 grader vann) endel forskjellige resultater av målinger underveis, blant annet OG på henholdsvis 1.070 og 1.074.
I Brewing Better Beer får jeg inntrykk av at Gordon Strong mener pH-justering er vesentlig mer viktig enn mineraltilsetninger, og han nevner at pH på rundt 5,5 måles i mesken på mesketemperatur (noe pH-meterne våre ikke er oppgitt å tåle), hvis ikke skal man kompensere med 0,3pH (opp synes jeg vagt å huske?, men har ikke boka foran meg dessverre) ved romtemperatur. Jeg tror iallefall han har et poeng med viktigheten rundt pH, da jeg opplever fra tid til annen astringens i endel ulike øl.
Om det er det billige pH-meteret som er et merkelig verktøy, eller om det er fjotten som holder det som gjør at dette har vært et litt klønete prosjekt til nå, får tiden vise.
Håper å få litt bedre taket på dette etterhvert ialllefall, og da hjelper det forhåpentligvis at det er finnes stadig flere kjemikere og billige pH-meter i omløp her inne.