1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter

En tråd i 'Utstyr' startet av Miguel, 30 Aug 2013.

1. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Levetiden til proben og hvor mye det drifter over tid (hvor ofte det bør kalibreres) henger mye sammen med kvaliteten til proben. Levetid henger sammen med bruken også, høy temperatur og svært alkaliske eller sure væsker kan reduse levetiden, samt at proteiner og andre ting kan feste seg til glasset.

Nerde varsel, linkene nedenfor er på nynorsk og fryktelig detaljerte(lange), kun for spesielt interesserte

Her er en stabilitet test som kan gjøres, pH metere med dårlig kvalitet sliter gjerne med denne
    http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=493912

Mere utfyllende om hva du bør se etter ved valg av pH meter, gå til "Meter Recommandations"
    http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=302256

Og til slutt, en god artikkel om bruk av pH meter i bryggesammenheng og hvorfor
    http://accidentalis.com/archives/828

2. Idsøe

Idsøe
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg har ikkje skaffa meg pH-meter enda (jobbar for øvrig ikkje i butikken, er kun "hangaround" ;) ), og eg er usikker på om mr. @Huus har eit.
    Men eg har litt erfaring med slike instrument, då eg har nokre studiepoeng i kjemi under vesten. Mitt tips er at du skaffar deg kalibreringsvæsker, dei vanligaste er på hhv pH 4 og 7, og kalibrerar pH-meteret opp mot desse. Det skal ikkje vera nødvendig å kalibrere opp mot andre pH-meter, om ein har kalibreringsvæsker. Dei gongane eg har brukt pH-meter på laboratoriet, så har vi alltid sjekka dei opp mot væska og justert dei om nødvendig, aldri mot kvarandre.

Fant ei rimelig kjelde etter eit kjapt søk: http://www.gartnerbutikken.no/categories/kalibrering-ph
    (OK, muligens litt småsuspekt vareutvalg i den butikken skal eg innrømme.. Dei som har sett Trailer Park Boys skjønar kva eg meiner.. ;) )

Noget Undergjæret liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

^^^ Selvfølgelig. Takk for korreksjonen, det var litt pinlig å ikke se det der:oops:. Men dette blir vel riktig: Måler jeg 5,7, så kan det korrekte i prinsippet være hva som helst mellom 5,5 og 5,9? Og det er jo i så fall stadig temmelig utilfredsstillende.

Jeg aner ikke hva den usikkerhetsmarginen der egentlig innebærer i praksis. Hvordan skal jeg forholde meg til den? Jeg vil jo anta at den virkelige ph'en sannsynligvis ikke befinner seg nær ytterpunktene, men hva kan jeg vite?

4. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Her er mine tanker rundt viktigheten av 0.1 kontra 0.02 nøyaktighet.
    En brygger godt øl uten å tenke på vannjusteringer og pH, alle begynte vel bryggingen uten å tenke på dette.
    Veldig mye annet i bryggeprosessen som er mye viktigere å få kontroll over for at sluttresultatet skal bli bra.

0.1 nøyaktighet bringer deg innenfor optimalt område på 5.2 - 5.6 dersom du da kan stole på de tallene produsenten oppgir og kalibreringen er utført riktig med væsker som er gode.

Bedre nøyaktighet enn dette så snakker vi nærde modus, men profesjonelle bryggerier justerer på denne skalaen.
    Men de har sannsynligvis en prosess kontroll i de andre delene av bryggingen som en hjemmebrygger kan drømme om. Enzymer som lager gjærbare sukkerarter favoriseres i den nederste delen av anbefalt område, øl med mye maltfylde/dextriner i den øvre delen ifølge bryggelitteratur.

Det anbefales at pH under kok er i ned mot 5.2 - 5.1 av mange årsaker.

Men igjen, selv om du ikke tenker på noe av dette så lager du allikevel sannsynligvis et godt øl, så kost/nytte er sikkert hinsides. Men som mye annet innen denne hobbyen så er ikke det så interessant for mange, det er moro å prøve å ta et skritt til i optimal retning. Skulle en være interessert i kun billig øl, så, er ikke håndverksbrygging svaret på det.

Ekornskurken liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg brygger øl som mange liker, og har ikke lenger noe særlig forbruk av kjøpeøl. Men jeg er ikke like godt fornøyd med alt; og etter hvert blir det jo sånn at hver eneste liten nyanse som man kjenner kunne vært annerledes, blir et irritasjonsmoment. Og når du har brygget noe du virkelig er fornøyd med, vil du gjerne gjenta suksessen.

Hvis du vil ha styring på de endringene du ønsker å gjøre, eller vil gjenta en suksess, er det veldig logisk å gå inn for å ha kontroll på de faktorene du kan ha kontroll på. PH er en av dem som det er mulig å kontrollere, og skal du først gjøre det, virker det rimelig å sikre seg at en kan være nøyaktig, også.

Hvis du reduserer tallet på faktorer du ikke styrer, blir det lettere å identifisere mulige kilder til at ting ikke går som du vil.

Mats Ø. og Noget Undergjæret liker dette.
  6. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Glemte å nevne at teoretiske modeller av pH i mesken er blitt såpass gode at hvis det eneste du ønsker er å sørge for at du er innenfor området 5.2 - 5.6, så vil en slik kalkulator som tar hensyn til vannet der du bor og maltsammensetningen i mesken kunne være godt nok. Legg beregningen til 5.4 så har du et slingringsmonn på +/- 0.2. Kanskje like bra som et billig pH meter og gratis.

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

jo, men det forutsetter for det første at du har vanndata, og for det andre vet at de er pålitelige, dvs. ikke varierer. Mange kan sikkert ha disse forutsetningene, men hvis ikke, er nok ph-meteret ganske nyttig - har jeg etter hvert skjønt.

8. Hansern

Hansern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

9. Niklas76

Niklas76
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

10. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skulle tro det, på papiret ser det ut som største forskjellen er +-0.1 vs. 0.05 nøyaktighet og at elektroden ikke er utskiftbar. Samt at den ikke måler temperatur og har ATC, noe du ikke trenger hvis du sørger for å kjøle ned prøven til 25 grader.
    Viktigste er at spesifikasjonene og holdbarheten/nøyaktigheten stemmer i praksis, noe du får fra en seriøs produsent.

11. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Nøyaktighet på +/- 0,2 gjør det vel lite nyttig?

13. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du har vel gjerne rett i det...

14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Thomas D, espux og Marius K. liker dette.
  15. Tommyhf

Tommyhf
    Expand Collapse
    Registrert bruker

16. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette er jeg veldig fornøyd med. Sendes fra Kina, men er produsert i Tyskland. Proben ligger i en gel når den ikke er i bruk. Hvis det er samme selger som jeg kjøpte av skriver han ned verdien på pakken så man slipper moms.

http://m.ebay.com/itm/Testo-206-PH1-PH-Meter-Tester-instrument-probe-head-for-liquids-0563-2061-NEW-/331123033610?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20150519202348%26meid%3Dcac1dd2f4dc443a4a0148731b401b2e2%26pid%3D100408%26rk%3D2%26rkt%3D11%26sd%3D252878311693&_trksid=p2056116.c100408.m2460

#56 Amarillo, 10 Mai 2017
    Sist redigert: 10 Mai 2017
  17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Den svarte hetta - som er veldig tettsluttende - har en liten beholder som proben går ned i. Den fyller du med noen dråper oppbevaringsvæske. Så passer du bare på å oppbevare instrumentet i noenlunde opprett stilling.

18. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Nei, tror jeg ga litt mer for den. Har selvfølgelig rota bort den adressen. Ser ut som en grei pris, det der.

Mener forresten å huske å ha sett Smith-Gahrsen anbefale dette pH-meteret, også. Det var vel en grunn for meg til å kjøpe det,

Marius K. liker dette.
  20. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tar den jeg og Marius, etter lønning... RS er en respektabel sjappe, løp å kjøp

Marius K. liker dette.

Del denne siden