Har tiligere brukt pH strips, men vurdere nå å bestille et digitalt pH-meter fra ebay etter å ha kommet over denne tråden. Mange av lenkene til ebay er døde (sikkert fordi de er gamle). Er det noen som har brukt et pH meter over litt tid de er fornøyd med, som vil anbefale meg et? Er det noen som har noen tanker om nøyaktigheten til disse målerne?
Da var pH meteret ankommet. 7 dager fra kina må være ny rekord :skitbra:
Det viser pH 6.7 på drikkevannet i Trondheim så det må nok kalibreres med bufferløsningene som fulgte med. Den gode tingen er at det viser pH 6.7 i vann på 6 °C og 40 °C, så ATC-funksjonen fungerer tydeligvis
Slo på lilletromma og kjøpte meg dette fra ebay:
http://www.ebay.com/itm/Digital-Poc...702320?pt=US_Garden_Tools&hash=item2ed5659e70
Bør jeg kjøle ned til 20C før jeg måler PH i mesken eller har ikke temperaturen noe å si?
Ellers tenkte jeg (basert et par tidligere poster, referert over) i samme slengen å komme med en liten oppklaring rundt dette med pH, temperatur og ATC (Automatic temperature compensation), siden dette fort kan misforstås:
ATC er
ikke en mekanisme som lar brukeren måle pH i en prøve ved hvilken som helst temperatur, og at dette automatisk skal kompenseres til pH ved 25 °C i måleinstrumentet. Dette er helt umulig uten å kjenne sammensetninger av syrer og baser i prøven. Ved litt empiri kan komme frem til noen tilnærminger for pH-variasjon med temperatur for gitte stoffer (mer om dette senere), men dette har ingenting med ATC å gjøre.
Hvis vi tar rent vann som eksempel, er det slik at den
faktiske pH varierer en god del med temperatur. F.eks er pH i helt rent vann ved 6 °C og 40 °C ca 7.3 og 6.8. Årsaken til dette er at vannets egenprotolyse (pKw) er temperaturavhengig. Rent vann med pH 6.8 ved 40 °C er likevel nøytralt vann siden antallet OH- og H+ ioner er det samme. Variasjon i pH ved variasjon av temperatur har ingenting med ATC i pH-meterene å gjøre.
OK, så hva er da ATC i disse pH målerne egentlig godt for? Måleprinsippet for pH baserer seg på å måle en spenning over to punkter i pH-proben. Denne spenningen (oppgis gjerne i mV) kan omsettes til en pH-verdi. Denne sammenhengen er gitt av Nernst likning, der temperaturen inngår. Det er her ATC kommer inn i bildet som en mekanisme som tar høyde for at sammenhengeg mellom spenning og pH er temperaturavhengig. pH-målere med ATC har derfor temperaturmåling i pH-proben.
Dette ble fort litt teknisk, men i praksis betyr det følgende for oss bryggere:
- Dersom pH-måleren din har ATC kan du måle pH ved hvilken som helst temperatur, og den vil gi det pH ved den temperaturen, men ikke forvent å få samme pH-verdi hvis du måler samme prøve ved to forskjellige temperaturer. Får du samme tall ved to forskjellige temperaturer, trenger ikke dette nødvendigvis være feil, men vær klar over at pH som regel varierer med temperatur. Hvor sterk temperaturavhengigheten er, avhenger av hvor mye syre- og base-konstantene til stoffene i løsning varierer med temperatur. For vørter vil pH målt ved mesketemperatur typisk ligge ca 0.3 pH-enheter under pH målt ved romtemperatur. Med fare for å gjenta meg selv: Denne forskjellen på 0.3 pH-enheter er en
faktisk endring i pH, og ikke knyttet til feil i måleprinsippet.
- Dersom måleren din ikke har ATC må du måle prøven din ved romtemperatur for at det skal bli riktig.
- I følge How to Brew, John Palmer: Sikt på pH 5.1 - 5.5 målt ved mesketemperatur, og pH 5.4 - 5.8 målt ved romtemperatur.