1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter

En tråd i 'Utstyr' startet av Miguel, 30 Aug 2013.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vannjusteringen til Gahr ser ikke ut til å tenke på pH i mesken. Det er mest for smaksjustering. Selv om dette egentlig kanskje bør gjøres i kokekjelen da man mister veldig mye salter i mesken, men kanskje han har kompensert for det.

10-15 minutter ut er som regel greit, men du må vite at pH'en forandrer seg etter tid. Bare finn et tidspunkt og bruk det, ellers må du holde på mer enn det som er behagelig.

RealGone liker dette.
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du kan oppbevare i 4.01-løsningen en stund, men det er greit å skaffe seg riktig oppbevaringsløsning. Om du ikke får tak i det, er det bare å blande kaliumklorid (altså ikke kalsiumklorid) i 4.01-bufferen, så har du oppbevaringsløsning. (Husker ikke blandingsforholdet i farten.)

Hvor mye Laktol du trenger, må du nesten prøve deg fram med. Start med ei halv teskje, og se hva som skjer. Vær obs på at pH normalt vil synke noe i løpet av meskingen - men min erfaring er at det ikke nødvendigvis skjer når du brygger lyst øl. Men det kan være vannet mitt.

La det gå 3-4 minutter etter at du har fått blandet malt og vann. Prøven må jo kjøles ned, men med et lite stålbeger som du lar flyte i kaldt vann, går det fort.

RealGone liker dette.
  3. Terje J

Terje J
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Typisk for en 25l batch, så vil pH synke med ca 0.1-0.12 poeng for hver 2g Laktol tilsetning. Bruk en vannprogram til å hjelpe deg, f.eks EZ water calculator.

RealGone og Finn Berger liker dette.
  4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Forutsatt at du har nødvendige data om vannet ditt;).

5. Terje J

Terje J
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

....gjelder for vanlig norsk bløtt vann som de fleste av oss har. Har man veldig hardt vann/brønnvann er vanndata en fordel :)

RealGone og Finn Berger liker dette.
  6. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Regnet egentlig litt med det. Blir vel fryktelig vanskeleg å lage generelle råd inkludert ph justering?

Målte etter 15 og ved slutt. Mest for nysgjerrighet og lærdom, men takk, da får d gå etter 10-15 min. Da bør vel mesken ha "satt seg", om en kan si no slikt o_O

7. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er vel mindre stress å kjøpe ei flaske til en hundrings. Fint med ting en kan ha resten av livet :D

OK, eg får ta ei sprøyte og begynne smått. Takker. Va usikker om en begynner med ei teskje, spiseskje, melkeglass eller Halvliter :confused: men da har eg et utgangspunkt. Tusen takk.

8. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk. Eg har svært bløtt vann.

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Ting skjer fort i starten av en mesk. Etter 15 minutter er det aller meste av stivelsen allerede konvertert, og etter 20 minutter synker enzymaktiviteten. Så jeg ville ta den første målinga tidligere. Jeg tar den så snart jeg har fått blandet malt og vann ordentlig, og har fått stabilisert temperaturen. (Temperaturkontroll er pri 1!) Da har jeg allerede hatt i salter og - eventuelt, om det trengs - syre, og kan kjapt finjustere det.

Det er ikke livet (til ølet ditt:)) om å gjøre, så ikke bli stressa.

Et greit kompendium om pH i ølbrygging er tre artikler av Kai Troester ("Braukaiser"). Her er den siste, som har lenker til de to første.

espux liker dette.
  10. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fortsatt fornøyd med meteret? Og noen tips til hvor mans skal kjøpe inn oppbevarings-, og kalibrerings-veske?

Del denne siden