Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter

Da har pH-meteret ankommet og skal til pers for første gang under søndagens brygging! MEN, jeg trenger noen tips på bruken av dette. Du, @Finn Berger, har vel opparbeidet deg en god ekspertise på feltet etterhvert. Kjøpte forøvrig samme pH-meter som deg.

Noen spørsmål:

1. Man kjører en topunkts kalibrering på 4,01 og 7,01? Hvor mye væske bruker man under kalibrering?
2. Jeg ser at ideel pH ved starten av kokingen ligger på 5,2-5,4 (ved romtepmeratur antar jeg). Om man havner på "rett" pH under mesking, vil man da også komme korrekt ut ved koking, eller vil det være nødvendig å gjøre justeringer også her?

Jeg bruker EZ water til å kalkulere forventet pH. Der anbefales et intervall på 5,4-5,6 målt ved romtemperatur. Jeg ser du har skrevet tidligere at Kai Troester anbefaler en pH på 5,3-5,5 på lyse/lette øl, målt ved romtemperatur, noe som er bittelitt lavere. Jeg har stort sett lagt meg rundt 5,5 når jeg har brukt regnearket. Det blir spennende å se hvor jeg faktisk ligger, og om regnearket er et godt utgangspunkt for vannjustering og pH!
 
Da har pH-meteret ankommet og skal til pers for første gang under søndagens brygging! MEN, jeg trenger noen tips på bruken av dette. Du, @Finn Berger, har vel opparbeidet deg en god ekspertise på feltet etterhvert. Kjøpte forøvrig samme pH-meter som deg.

Noen spørsmål:

1. Man kjører en topunkts kalibrering på 4,01 og 7,01? Hvor mye væske bruker man under kalibrering?
2. Jeg ser at ideel pH ved starten av kokingen ligger på 5,2-5,4 (ved romtepmeratur antar jeg). Om man havner på "rett" pH under mesking, vil man da også komme korrekt ut ved koking, eller vil det være nødvendig å gjøre justeringer også her?

Jeg bruker EZ water til å kalkulere forventet pH. Der anbefales et intervall på 5,4-5,6 målt ved romtemperatur. Jeg ser du har skrevet tidligere at Kai Troester anbefaler en pH på 5,3-5,5 på lyse/lette øl, målt ved romtemperatur, noe som er bittelitt lavere. Jeg har stort sett lagt meg rundt 5,5 når jeg har brukt regnearket. Det blir spennende å se hvor jeg faktisk ligger, og om regnearket er et godt utgangspunkt for vannjustering og pH!

1. Jeg bruker to små eggeglass.
2. Nei. Jeg må som regel justere ned litt.

Lykke til:). For meg har pH-meteret betydd at jeg kjenner meg mye tryggere på det jeg gjør, og jeg mener at ølet har blitt merkbart bedre.
 
1. Jeg bruker to små eggeglass.
2. Nei. Jeg må som regel justere ned litt.

Lykke til:). For meg har pH-meteret betydd at jeg kjenner meg mye tryggere på det jeg gjør, og jeg mener at ølet har blitt merkbart bedre.

Greit for kontroll, beklager, men jeg kastet mitt, jeg driver ikke med ph-justering eller måling lenger. Er det nødvendig? Isåfall hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Greit for kontroll, beklager, men jeg kastet mitt, jeg driver ikke med ph-justering eller måling lenger. Er det nødvendig? Isåfall hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk

I følge Palmer (HTB, side 150) får du ikke store problemer så lenge du treffer sånn noenlunde, og det skal det en del til å ikke gjøre med normalt norsk vann: "Problems due to mash pH occur when the pH is less than 4.5 or greater than 6.".
Sånn sett har du nok rett. Får du godt øl uten ph-måling, klarer du deg åpenbart greit uten.

Men det er ikke det samme som at det ikke er mulige gevinster. Det kan jo hende at det ølet du er fornøyd med, kunne blitt bedre;).

Den forfatteren jeg stoler mest på - fordi jeg synes det ser ut som om han både har oversikt over litteraturen, og er god til å vurdere - er Kai Troester (Braukaiser). Her behandler han denne problematikken. Jeg tar med et sentralt parti:

"A commonly accepted optimal range for mash pH is 5.2 - 5.7 with 5.5 being optimal for starch conversion activity but many authors report wort and beer quality benefits if the pH is lowered into the 5.2 - 5.4 range [Kunze, 2007][Narziss, 2005]. Kunze in particular lists the following benefits for a mash pH as low as 5.2. Since it is a good and fairly comprehensive list I cited it here. Some of these benefits listed will be explained in the following sections [Kunze, 2007]:

  • The enzymatic activity in the mash is increased as all important enzymes get activated. (except for alpha amylase which starts to suffer at a pH below 5.6)
  • More zinc, an essential yeast nutrient, goes into solution
  • The extract yield (efficiency) is improved
  • The protein coagulation and precipitation is improved (improved break formation)
  • The redox potential is improved which results in a lower susceptibility to oxygen.
  • The run-off speed is improved
  • The color increase during the wort boil is reduced
  • Better trub precipitation and faster pH drop lead to faster fermentation and greater attenuation of the beer.
  • Lover viscosity improves filterability
  • The taste of the beer is more rounded, fuller and softer. The beer is crisper, more fresh and shows more character.
  • The hop bitterness is more pleasant and doesn't linger
  • The foam is more stable and denser
  • The color of the beer is lighter
  • Mash oxidation is reduced since the main culprit, the lipoxigenase enzyme, doesn't work well at low mash pH conditions
  • Haze stability is improved
  • Beer digestion is stimulated. This is a positive effect of the lactic acid
  • Susceptibility to microbial spoilage is reduced through
    • Lower beer pH: beer spoilage organism don't grow below a pH of 4.4
    • Higher attenuation
The pH of the mash should not fall below 5.2. At this point the activity of the amylase enzymes starts to suffer significantly (see mash pH experiments). This is particularly important if sour mashing is used to create sour beers and not just as a means for adjusting mash pH. Just enough sour mash should be added to correct the pH and the rest is added towards the end of the mash when the conversion of the main mash is complete.

Even a pH between 5.2-5.4 is already suboptimal for mashes with large amounts of enzymatic weak malts like Munich type malts. Those mashes are better done with a mash pH above 5.4 which will be closer to the pH optimum of the alpha amylase enzyme. In addition to that, when decoction mashing is used the mash pH should not be lower than 5.4 [Kunze, 2007]. While Kunze doesn't give a reason I assume that it is because boiling of the decoctions lowers their pH which may lead to too low of a mash pH for the already enzymatically weakened decoction mash."

Det er andre enzymer enn amylase-enzymene som kan være viktige, også, og som påvirkes av pH. Skal du f.eks. brygge weissbier, og ønsker nellik i smaksbildet, bør ferulsyresteget foretas med en pH over 5,7 (i følge Kunze, referert av Troester i artikkelen ovenfor.)
 
Sist redigert:
1. Jeg bruker to små eggeglass.
2. Nei. Jeg må som regel justere ned litt.

Lykke til:). For meg har pH-meteret betydd at jeg kjenner meg mye tryggere på det jeg gjør, og jeg mener at ølet har blitt merkbart bedre.

Det er ikke noe problem å kalibrere pH-meterer f.eks. dagen før man brygger?

Hvordan går du frem når du justerer pH til kok? Har du noe slags tommelfinger-regel for hvor mye du tilsetter for en gitt mengde vørter for å komme deg opp/ned la oss si 0,1 poeng på skalaen før kok? Antar du her måler en eller annen gang mellom fullført skylling og når det når kokepunkt?
 
Det er ikke noe problem å kalibrere pH-meterer f.eks. dagen før man brygger?

Hvordan går du frem når du justerer pH til kok? Har du noe slags tommelfinger-regel for hvor mye du tilsetter for en gitt mengde vørter for å komme deg opp/ned la oss si 0,1 poeng på skalaen før kok? Antar du her måler en eller annen gang mellom fullført skylling og når det når kokepunkt?

Ikke noe problem. Du behøver ikke kalibrere hver gang du bruker meteret. Men i alle fall en gang i måneden - og hvis elektroden skulle ha kommet til å tørke ut.

Du minner meg på hva jeg burde ha gjort:p - finne ut en fast sammenheng mellom mengde fosforsyre og senkning av et gitt volums pH. Men jeg tar det litt på intuisjon. Jeg halvblander alltid fosforsyra før jeg bruker den (har stående en passelig porsjon ferdigblandet). Jeg hiver gjerne oppi en halv ts først, og hvis jeg ikke er for mye off, kan det greie seg. Sjekker med en gang jeg har fått all vørteren over i kokekjelen. Rører godt, og tar ut en prøve som jeg kjøler ned.

Det er litt vanskelig å beregne hvor mye som trengs, faktisk, fordi bufferkapasiteten til vørteren kan variere. Og det er en litt skummel prosess, litt som å riste ei ketsjupflaske. Du tilsetter en gang, og det skjer lite. Så tilsetter du en gang til, og fremdels flytter pH seg nesten ikke. Så en gang til, og du tar kanskje i litt - og plutselig raser pHen ned. Så gå forsiktig fram.
 
Ikke noe problem. Du behøver ikke kalibrere hver gang du bruker meteret. Men i alle fall en gang i måneden - og hvis elektroden skulle ha kommet til å tørke ut.

Du minner meg på hva jeg burde ha gjort:p - finne ut en fast sammenheng mellom mengde fosforsyre og senkning av et gitt volums pH. Men jeg tar det litt på intuisjon. Jeg halvblander alltid fosforsyra før jeg bruker den (har stående en passelig porsjon ferdigblandet). Jeg hiver gjerne oppi en halv ts først, og hvis jeg ikke er for mye off, kan det greie seg. Sjekker med en gang jeg har fått all vørteren over i kokekjelen. Rører godt, og tar ut en prøve som jeg kjøler ned.

Det er litt vanskelig å beregne hvor mye som trengs, faktisk, fordi bufferkapasiteten til vørteren kan variere. Og det er en litt skummel prosess, litt som å riste ei ketsjupflaske. Du tilsetter en gang, og det skjer lite. Så tilsetter du en gang til, og fremdels flytter pH seg nesten ikke. Så en gang til, og du tar kanskje i litt - og plutselig raser pHen ned. Så gå forsiktig fram.


Takk for god info. Blir spennende å teste i morgen. Mulig jeg dropper å justere kok denne gangen, bare måler og blir komfortabel med utstyret, så får jeg vurdere justeringer neste gang :)
 
Takk for god info. Blir spennende å teste i morgen. Mulig jeg dropper å justere kok denne gangen, bare måler og blir komfortabel med utstyret, så får jeg vurdere justeringer neste gang :)

Sjekk likevel. Om du ligger litt høyt, får du en mer "brutal" karakter på bitterheten fra humla. Det mener jeg jeg har erfaring for.
 
Mulig du har nevnt det før Finn, men er det kun på lyse øl du vil ha lav pH før kok? 5,2?

Nei, det er det samme for alle øl (som jeg brygger, i alle fall). Dels er det pga. effekten på bitterheten, så er det fordi det gir optimalt hotbreak og coldbreak, og til slutt fordi det gir deg optimal pH for gjæringen.
 
Er det 5,2 du sikter på før kok, eller er det lavere?

Nei, jeg er fornøyd så lenge jeg ligger mellom 5,2 og 5,4. pH'en synker med ett eller to tideler under kokingen, og dermed ender jeg opp i riktig sone med tanke på gjæringen når jeg er der, og det holder også med tanke på bitterheten - sjøl om den visst skal bli stadig rundere ned mot 5,2 - og kanskje under, også.
 
Da fikk jeg testet pH-meteret i går, og det var absolutt interessant! Jeg la inn maltgristen min i EZ water og justerte med kalsiumklorid (2 gram per 10 liter vann) og kalsiumsulfat (1 gram per 10 liter vann). I tillegg brukte jeg 2,5 ml fosforsyre på totalt 26,35 liter meskevann. Jeg fikk da en beregnet pH på 5,49 ved romptemperatur. Spent som jeg var tok jeg en prøve etter 10 minutter mesking og kjølte ned til 25 grader, og målte pH. Den viste 5,8! Neppe noen krise, men det betyr at man ikke kommer særlig langt med kun tabellen til Gahr med tanke på rett pH i mesk og kok. Man må faktisk justerer med en god del syre også for å komme dit man vil, i hvert fall med mitt bergensvann. Jeg gjorde ingen justering av mesken denne gang, får heller vurdere det neste gang. PH etter skylling, rett før kok, var på 5,78.
 
Da fikk jeg testet pH-meteret i går, og det var absolutt interessant! Jeg la inn maltgristen min i EZ water og justerte med kalsiumklorid (2 gram per 10 liter vann) og kalsiumsulfat (1 gram per 10 liter vann). I tillegg brukte jeg 2,5 ml fosforsyre på totalt 26,35 liter meskevann. Jeg fikk da en beregnet pH på 5,49 ved romptemperatur. Spent som jeg var tok jeg en prøve etter 10 minutter mesking og kjølte ned til 25 grader, og målte pH. Den viste 5,8! Neppe noen krise, men det betyr at man ikke kommer særlig langt med kun tabellen til Gahr med tanke på rett pH i mesk og kok. Man må faktisk justerer med en god del syre også for å komme dit man vil, i hvert fall med mitt bergensvann. Jeg gjorde ingen justering av mesken denne gang, får heller vurdere det neste gang. PH etter skylling, rett før kok, var på 5,78.

Hvis teoriene er riktige, så er du omtrent på grensa der, og bør helt klart justere ned pH'en i mesken. For motivasjon: Ta en kikk på fordelene på lista som Troester siterer fra Kunze i innlegget mitt ovenfor her.

Men nå har du brygget et øl der du vet at pH lå høyere enn ideelt under meskingen, og i vørteren du satte til kok. Og da er det velidg interessant å høre hvordan dette ølet blir:).
 
Jeg er jo fulstendig enig med deg Finn, du har rett i alt du skriver, problemet er at jeg er for slapp/lat til å bry meg nevneverdig med det.
Det sagt, så er det som faktisk er en merkbar sak, er at når ihvertfall jeg med mitt bryggevann bruker mørkere malttyper, så blir øllet klarere/raskere klart pga pH forandringen etter det jeg har forstått. jeg brygger da sjelden så lyse øl at det er et savn, men hadde jeg laget mye lyst øl, hadde jeg nok måtte skjerpet meg litt :)
Artig tema, og praktiske eksempler viser også at teorier stemmer, så jeg har nok forbedringspotensiale ;)
 
Jeg er jo fulstendig enig med deg Finn, du har rett i alt du skriver, problemet er at jeg er for slapp/lat til å bry meg nevneverdig med det.
Det sagt, så er det som faktisk er en merkbar sak, er at når ihvertfall jeg med mitt bryggevann bruker mørkere malttyper, så blir øllet klarere/raskere klart pga pH forandringen etter det jeg har forstått. jeg brygger da sjelden så lyse øl at det er et savn, men hadde jeg laget mye lyst øl, hadde jeg nok måtte skjerpet meg litt :)
Artig tema, og praktiske eksempler viser også at teorier stemmer, så jeg har nok forbedringspotensiale ;)

Kanskje du har et vann som ligner mitt noe, da. Hadde jeg bare brygget mørke øl, hadde jeg antakelig klart meg godt uten Ph-meter og justeringer. Men det lyse ølet mitt ble ikke godt før. Nå er det i alle fall bedre;).
 
Jeg kaster mitt første ph spørsmål i denne tråden.
Brygget i går for første gang med vannjustering. En Bitter. Justere etter Gahr skjema.
Har kjøpt Vannjusteringsettet til Vestbrygg
https://www.vestbrygg.no/produkt/tilsetjingsstoff/vannjustering/vannjusteringssett/
Fikk ph 5.8 under og etter mesking.

Justere ikke med Lactol, usikker på mengde. Hvor mye/lite bør man begynne med? 15 under mesking.

Hvor lang tid bør kornet være i vannet før man tar måling?

Så, siste, og viktigste. Oppbevaring. Hanna Checker Plus ph måler. Fikk med poser med kalibreringsvæske og Cleaning Solution, men ingen væske til oppbevaring, forstår at dette også er noe...
Er dette elementær nødvendig? Alternativ? Eller er det bare å stikke innom og kjøpe det først som sist for å la det stå i noen dråper?
 
Tilbake
Topp