Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter

Da har jeg bestilt Hanna HI98128 til 81 dollar samt kalibreringsvæsker og oppbevaringsvæske til 48 dollar.
nerden i meg sier at dette blir morro, gjerrigknarken er dopet ned uten stemmerett :D

Høres ut som en god investering. Dette var svaret jeg fikk av Odland på PM angående hans Ph-meter som er HI98127 "Funker greit for meg, Lervig og 7 Fjell iallefall."

Edit: Artig hobby dette. så for meg to investeringer på rundt 2k5 tilsammen i nærmeste fremtid, men nå lukter det 4k. Som jeg synes er så jævlig verdt uansett :) Ny kokekjele og ph-meteret du linket til.
 
Sist redigert:
Vannjusteringer og meskeeffektivitet/sukkerprofil skal under kontroll:) Noe må en jo ha å sysle med....
 
Og for å komme tilbake til vannprøve, som jeg så @glennrlie svarte på så har jeg funnet for en tid siden noen i Nottingham, England http://www.murphyhomebrew.com/

Jeg har malilet litt med de, disse har spesialisert seg på vannprøver for bryggerier Du sender inn ei flaske, og får data tilbake, samt anbefalinger for hva du må tilsette for å nå diverse referanser. Tror en prøve vil koste ca 700kr med frakt, på et eller annet tidspunkt får du gratis prøve og, selv om jeg ikke husker hva som er terskelen for dette. Selve prøven koster rundt 55 pund, tror jeg det var. Målet mitt er å få sendt inn tre fire prøver (høst/vinter/sommer og evt vår).
 
Jeg kjøpte et som var bra. Rask leveringstid var det også med DHL courier.
Fornøyd
 
Da har jeg bestilt Hanna HI98128 til 81 dollar samt kalibreringsvæsker og oppbevaringsvæske til 48 dollar.
nerden i meg sier at dette blir morro, gjerrigknarken er dopet ned uten stemmerett :D
Har du rukket å få noen erfaringer med dette?

Syns også det forvirret postet nå nettopp ser interessant ut, hva gjorde at du gikk for det fra Hanna?
 
Hvor kjøpte du?
Sent svar, har vært på,reise...
Kjøpte herfra
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias=aps&field-keywords=B0085WV6GM&rh=i:aps,k:B0085WV6GM

Grunnen til at det ble dette var bl.a tryggheten i at 7fjell,Lervig og Odland anbefalte det, samt The Electric Brewery.
Antar at pH meterne til Milwaukee nevnt i denne tråden også gjør jobben, virker solide.

Er strålende fornøyd med meteret, og ser at jeg tidligere nok har vært for raus med vannjusteringer i et par tilfeller basert på kalkulator uten målinger. Sies jo at forskjellen på et godt øl og meget godt øl kan være vannjusteringer.
Samt at forskjellen på et godt øl og dårlig øl kan være for mye tilsetninger i vannet.

Ble jo noen kroner fra USA, kanskje norske leverandører lønner seg, f.eks
http://no.farnell.com/hanna-instruments/hi-98128/ph-meter-2ph-16ph-0-01ph--0-05ph/dp/3695888
 
Sist redigert:
^ 667 kr. virker ikke galt? Men hva med kalibreringsvæsker og oppbevaringsvæske? Det må man ha. Men det kan kanskje skaffes på andre måter; det behøver vel ikke være spesielt tilpasset akurat dette ph-meteret?
 
^ 667 kr. virker ikke galt? Men hva med kalibreringsvæsker og oppbevaringsvæske? Det må man ha. Men det kan kanskje skaffes på andre måter; det behøver vel ikke være spesielt tilpasset akurat dette ph-meteret?
Prisen fra den leverandøren var overraskende god, selv om den er uten mva.
Som du sier, kalibreringsvæsker kan du kjøpe andre steder, f.eks Bryggselv.
Om du kan bruke en generell oppbevaringsvæske eller bør bruke produsenten sin har jeg ikke finstudert.
 
Sist redigert:
På papiret er det jo et røverkjøp, bedre spesifikasjoner enn Hanna 98128. Hvor godt kalibreringspulverne fungerer vet jeg ikke, har ikke sett dette solgt til metere i denne prisklassen/nøyaktigheten.
Litt rart at de ikke oppgir produsent av meteret, men det står kanskje på pakken. 3 punkt kalibrering har jeg heller ikke sett på de andre pH meterne som har vært evaluert.

Litt skeptisk for å si det mildt på bakgrunn av andres dårlige erfaringer med billige/piratkopierte pH metere fra eBay, men det hadde jo vært strålende om det fungerte fint.
 
Sist redigert:
Du er ikke alene om å være skjeptisk.
Tror jeg leste et eller annet sted at man ikke kunne forvente bedre målenøyaktighet enn +/- 0,5 når man måler ph. Mener det var med dyre ph-meter og ikke slike vi bruker. Så hvor nødvendig målingene med slike billige vet ikke jeg.
Sålenge det ikke tas i bruk så er det mer enn godt nok :)
 
Tilbake
Topp