Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter

Hvordan gikk det?  Er alle fornøyd med pH-målerne? Var kalibreringsbuffern som fulgte med ok? Det var litt uklart i tråden ovenfor, er det en-punktskalibrering, og er det 6,86 eller 7,01?
 
Hmmm... Da ser det ut som pH meteret mitt har nådd levetiden sin... Lesningen stabiliserer seg ikke. Jeg stoler ikke på det lenger. På tide å bestille ett nytt tror jeg.
 
Drar frem denne igjen. Noen som har nye tilbakemeldinger å komme med? Evt. nye tips for billig og bra pH-meter?
 
Jeg har tenkt å oppgradere verktøykassa med et pH-meter. Men vil helst ikke legge mange hundre kroner i det, iom at denne hobbyen er dyr nok i seg selv hvis du har GAS (gadget aqusition syndome).

Finnes det et pH-meter fra kina som duger? (Kina fordi de har gratis frakt og er en del billigere enn i bryggebutikker, selv om det er samme vare).

Og, hvor leverer jeg vannprøve? Jeg har brønnvann, eller hva det er, så nytter vel ikke å sjekke lokale vannverket sine sider.
 
Den der har jeg kjøpt et par stykker av (dog ikke av samme leverandør) :D Den første viste helt random tall, den neste viste tilsynelatende korrekt (sammenlignet med/kalibrert mot pH-strips), uten at jeg kan si jeg har brukt den meget.
 
Jeg endte opp med å bestille dette: http://www.ebay.com/itm/321178184035?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648
Virket enkelt. Utbyttbar probe og det er oppladbart.
Ble du fornøyd med dette Miguel? Sitter å lurer på å kjøpe et Milwaukee MW101 PH Meter til 80 dollar + frakt, dette vet jeg er bra men koster jo litt mere.

Begynt å grave meg ned i vannjusteringer og oppdaget at det er relativt meningsløst uten å måle pH svært nøyaktig.
Har pH strips 5.2-6.8 kjøpt hos Bryggselv og de gir jo en pekepinn, men nå ønsker jeg å ta det et skritt videre.
 
Ble du fornøyd med dette Miguel? Sitter å lurer på å kjøpe et Milwaukee MW101 PH Meter til 80 dollar + frakt, dette vet jeg er bra men koster jo litt mere.

Begynt å grave meg ned i vannjusteringer og oppdaget at det er relativt meningsløst uten å måle pH svært nøyaktig.
Har pH strips 5.2-6.8 kjøpt hos Bryggselv og de gir jo en pekepinn, men nå ønsker jeg å ta det et skritt videre.

Nei ikke i det hele tatt. Kjøp noe skikkelig som har topunktskalibrering.
 
Takk for svar+leit å høre, da bestiller jeg MW101 som jeg nevnte ovenfor. Har også oppfatning av at du må opp i pris for et bra pH meter, ingen røverkjøp i den gården later det til.

Edit: valgets kval, Hanna HI98128 PH Meter er også bra med gode referanser
 
Sist redigert:
Jeg har et Hanna HI 98103. Elektroden er ca 8 år, og jeg kan fremdeles kalibrere den ganske bra. 0,2 i avvik på pH 4,0. Så Hanna instrumenter har imponert meg. Hvis man i tillegg får automatisk temperaturkorrigering hadde jeg ikke vært i tvil. Mye billig (dritt) å få kjøpt.
 
Jeg tror jeg lander på Hanna HI98128.
Nå har jeg lest mange gode veiledninger om kjøp og bruk av pH meter der de sier at du skal kjøle prøven ned til romtemperatur før du måler. Dette fordi de fleste anbefalinger og andres målinger angående meskens optimale pH er gjort slik og pH forandrer seg med temperatur så litt usikker på dette med betydningen av ATC.
Samt at levetiden på probene kan forkortes ved målinger under høy temperatur.

Her er jeg åpen for veiledning fra noen som vet. Ser at The Electric Brewery måler direkte i mesken
http://www.theelectricbrewery.com/parts-list-using?page=5

NOTE: many brewers think that ATC means that you can test the mash pH at any temp within the pH meter’s temperature range. While this is true you still need to know the temperature dependent pH shift in order to correct the pH temp to the standard temperature at which the optimal pH targets were published. Briggs and DeClerck cite a pH shift of -0.35 between a room temps and a mash temp sample while my own experiments showed only -0.18. There doesn’t seem to be much data about this shift out there and the majority of the pH values that are given for brewing are room temp pH measurements. Just because a meter has ATC it is not more accurate, especially if the sample's temperature to pH function is unknown.
 
Sist redigert:
Da har jeg bestilt Hanna HI98128 til 81 dollar samt kalibreringsvæsker og oppbevaringsvæske til 48 dollar.
nerden i meg sier at dette blir morro, gjerrigknarken er dopet ned uten stemmerett :D
 
Tilbake
Topp