1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter

En tråd i 'Utstyr' startet av Miguel, 30 Aug 2013.

1. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

#21 cjohansen, 23 Sep 2015
    Sist redigert: 23 Sep 2015
  2. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kjøpte et på Bryggeland (PHACAN30) til 798 for en stund siden.

3. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sent svar, har vært på,reise...
    Kjøpte herfra
    http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias=aps&field-keywords=B0085WV6GM&rh=i:aps,k:B0085WV6GM

Grunnen til at det ble dette var bl.a tryggheten i at 7fjell,Lervig og Odland anbefalte det, samt The Electric Brewery.
    Antar at pH meterne til Milwaukee nevnt i denne tråden også gjør jobben, virker solide.

Er strålende fornøyd med meteret, og ser at jeg tidligere nok har vært for raus med vannjusteringer i et par tilfeller basert på kalkulator uten målinger. Sies jo at forskjellen på et godt øl og meget godt øl kan være vannjusteringer.
    Samt at forskjellen på et godt øl og dårlig øl kan være for mye tilsetninger i vannet.

Ble jo noen kroner fra USA, kanskje norske leverandører lønner seg, f.eks
    http://no.farnell.com/hanna-instruments/hi-98128/ph-meter-2ph-16ph-0-01ph--0-05ph/dp/3695888

#23 Noget Undergjæret, 4 Nov 2015
    Sist redigert: 4 Nov 2015
  4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

^ 667 kr. virker ikke galt? Men hva med kalibreringsvæsker og oppbevaringsvæske? Det må man ha. Men det kan kanskje skaffes på andre måter; det behøver vel ikke være spesielt tilpasset akurat dette ph-meteret?

5. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Prisen fra den leverandøren var overraskende god, selv om den er uten mva.
    Som du sier, kalibreringsvæsker kan du kjøpe andre steder, f.eks Bryggselv.
    Om du kan bruke en generell oppbevaringsvæske eller bør bruke produsenten sin har jeg ikke finstudert.

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det var kun salg til firmakunder der. Og jeg har jo ikke noe firma:(.

7. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

#27 Noget Undergjæret, 5 Nov 2015
    Sist redigert: 5 Nov 2015
  8. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

9. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

På papiret er det jo et røverkjøp, bedre spesifikasjoner enn Hanna 98128. Hvor godt kalibreringspulverne fungerer vet jeg ikke, har ikke sett dette solgt til metere i denne prisklassen/nøyaktigheten.
    Litt rart at de ikke oppgir produsent av meteret, men det står kanskje på pakken. 3 punkt kalibrering har jeg heller ikke sett på de andre pH meterne som har vært evaluert.

Litt skeptisk for å si det mildt på bakgrunn av andres dårlige erfaringer med billige/piratkopierte pH metere fra eBay, men det hadde jo vært strålende om det fungerte fint.

#29 Noget Undergjæret, 5 Nov 2015
    Sist redigert: 5 Nov 2015
  10. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du er ikke alene om å være skjeptisk.
    Tror jeg leste et eller annet sted at man ikke kunne forvente bedre målenøyaktighet enn +/- 0,5 når man måler ph. Mener det var med dyre ph-meter og ikke slike vi bruker. Så hvor nødvendig målingene med slike billige vet ikke jeg.
    Sålenge det ikke tas i bruk så er det mer enn godt nok :)

11. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du burde ta det i bruk og rapportere tilbake, er nok mange som kunne ønsket seg et nøyaktig pH meter til den prisen.
    Jeg føler meg sikker på at det meteret jeg bruker viser riktig og er i stand til å måle det jeg trenger.
    F.eks sist jeg brygget målte jeg pH i mesken til 5.2 ved innmesk der jeg på forhånd hadde brukt en kalkulator som fortalte meg at mesken skulle ligget på 5.3 med de vanntilsetningene jeg brukte, altså 0.1 fra der jeg ønsket å være.
    Tilsatte da 1g natriumbikarbonat som burde hevet den til 5.3, og etterfølgende måling viste at det stemte.

I kok tilsatte jeg 2g kalsiumklorid og kunne se effekten ved at pH sank fra 5.25 til 5.14

Så spørs det om de andre faktorene i bryggeprosessen er på stell slik at disse detaljene blir relevante

12. namco

namco
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

#32 namco, 5 Nov 2015
    Sist redigert: 12 Nov 2016
  13. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har vanskelig for å skjønne at de papirene du linker til er brukbare for ølbrygging med et 1-14 spenn, men funker det for deg så er det jo flott. Ser da ut på web siden som de har en oppløsning på +/- 1pH

Jeg startet med disse fra Bryggselv som jeg synes ga meg en pekepinn sånn ca. hvor jeg var, men ønsket meg noe mere nøyaktig.
    https://www.bryggselv.no/utstyr-til.../Ph-papirstrips-ØL-5-2-6-8-400286-p0000000579

Men nå var denne tråden angående kjøp av pH meter, antar at de fleste som overveier å bruke så mye kroner på et slikt instrument også har vurdert pH strips.

14. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt delte meninger om dette med strips.
    Ang det jeg har kjøpt så ville det beste være å sende det til noen som allerede har et godt meter som kunne brukt begge samtidig. Er villig til å sende men kanskje det er noen på Bømlo eller Stord som har et bra fra før som vil test mitt? Har ikke spurt men antar jeg kan gi det til noen hos brygging.no avd Heiane på Stord. Så kan det hentes der.
    @Huus, @Idsøe eller noen andre??

Noget Undergjæret liker dette.
  15. urkis

urkis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker dette og det duger for meg. To-punkts kalibrering og til en fin pris. Husk å kjøpe kalibrerings- og rensevæske! Det finner du sikkert billigere andre steder... De har andre Hanna-modeller til ok priser også.

Mvh Øivind

16. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg lurer på dette med nøyaktighet i praksis. Billige målere - som den som urkis viser til her - har gjerne en nøyaktighet på +/- 0,2 ph. Skal du ha nøyaktig måling, snakker vi om +/- 0,02 ph, og da blir det fort nærmere 2000 kroner, og det for et apparat der du må bytte ut en svært dyr del (elektroden) hvert 2. eller 3. år, så vidt jeg forstår. Ikke noe som frister hvis det ikke er nødvendig.

Men hvis du ikke vet hvor du er innenfor et område på 0.4 ph, og det er slik jeg forstår angivelsen av nøyaktighet her, må da faktisk strips være en bedre løsning? Jeg kan ikke skjønne at et instrument med så lav nøyaktighet er til noen nytte i det hele tatt. 5,7 i mesken går greit, 6,1 er krise.

Det ser også ut som om det er et enten/eller her; billig og ubrukelig, eller dyrt. Ikke noe midt i mellom av typen "kunne vært bedre, men funker".

Dette ser bra ut: https://www.elfadistrelec.no/no/ph-...er-14-ph-01-ph-testo-testo-206-ph1/p/17662018 Noen som kan si noe mer om det?

edit: Litt mer luring: Hvor ofte må man kalibrere instrumentet? Hver gang det brukes? Og hva trenger man av kalibreringsvæske?

#36 Finn Berger, 6 Nov 2015
    Sist redigert: 6 Nov 2015
  17. TazzaT

TazzaT
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har selv kjøpt en billig ph måler.. 3 punkt kalibrering og ATC.. 260kr tror jeg det var..

kalibrert på 4,7 og 10..
    Mixer til litt starsan til ph 5.2 i en lufttett beholder..
    Nå sjekker jeg om statsan blandingen stemmer på bryggedagen så vet jeg om ph måleren er good..

18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

^ Men kan du vite det - jeg mener; hvis nøyaktigheten er +/- 0.2, så er vel enhver måling beheftet med den usikkerhetsmarginen der? Eller hva betyr ellers denne nøyaktighetsangivelsen?

19. TazzaT

TazzaT
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det kalibret/sjekket mot noe som er kjent og det stemmer så tror jeg nok at 5.2 stemmer..

Men la oss si du lager enn oppløsning på 5.4..som du sjekker måleren opp mot.... da vil mesken være 5.2 til 5.6.. når måleren viser 5.4..
    duger ikke det??

Høyere nøyakitghet koster mer...

#39 TazzaT, 6 Nov 2015
    Sist redigert: 6 Nov 2015
  20. TazzaT

TazzaT
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Måler du 5.7 så vil det være max 5.9 og ikke 6.1 som du skrev..

Del denne siden