Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter

Du burde ta det i bruk og rapportere tilbake, er nok mange som kunne ønsket seg et nøyaktig pH meter til den prisen.
Jeg føler meg sikker på at det meteret jeg bruker viser riktig og er i stand til å måle det jeg trenger.
F.eks sist jeg brygget målte jeg pH i mesken til 5.2 ved innmesk der jeg på forhånd hadde brukt en kalkulator som fortalte meg at mesken skulle ligget på 5.3 med de vanntilsetningene jeg brukte, altså 0.1 fra der jeg ønsket å være.
Tilsatte da 1g natriumbikarbonat som burde hevet den til 5.3, og etterfølgende måling viste at det stemte.

I kok tilsatte jeg 2g kalsiumklorid og kunne se effekten ved at pH sank fra 5.25 til 5.14

Så spørs det om de andre faktorene i bryggeprosessen er på stell slik at disse detaljene blir relevante
 
Papirstrips og pimpett fungerer også helt greit og er tilnærmet gratis.

http://www.ebay.com/itm/160-Full-Ra...668843?hash=item2ed0beec2b:g:eTEAAOSwiCRUjn0k
Har vanskelig for å skjønne at de papirene du linker til er brukbare for ølbrygging med et 1-14 spenn, men funker det for deg så er det jo flott. Ser da ut på web siden som de har en oppløsning på +/- 1pH

Jeg startet med disse fra Bryggselv som jeg synes ga meg en pekepinn sånn ca. hvor jeg var, men ønsket meg noe mere nøyaktig.
https://www.bryggselv.no/utstyr-til.../Ph-papirstrips-ØL-5-2-6-8-400286-p0000000579

Men nå var denne tråden angående kjøp av pH meter, antar at de fleste som overveier å bruke så mye kroner på et slikt instrument også har vurdert pH strips.
 
Litt delte meninger om dette med strips.
Ang det jeg har kjøpt så ville det beste være å sende det til noen som allerede har et godt meter som kunne brukt begge samtidig. Er villig til å sende men kanskje det er noen på Bømlo eller Stord som har et bra fra før som vil test mitt? Har ikke spurt men antar jeg kan gi det til noen hos brygging.no avd Heiane på Stord. Så kan det hentes der.
@Huus, @Idsøe eller noen andre??
 
Jeg har tenkt å oppgradere verktøykassa med et pH-meter. Men vil helst ikke legge mange hundre kroner i det, iom at denne hobbyen er dyr nok i seg selv hvis du har GAS (gadget aqusition syndome).

Finnes det et pH-meter fra kina som duger? (Kina fordi de har gratis frakt og er en del billigere enn i bryggebutikker, selv om det er samme vare).

Og, hvor leverer jeg vannprøve? Jeg har brønnvann, eller hva det er, så nytter vel ikke å sjekke lokale vannverket sine sider.

Jeg bruker dette og det duger for meg. To-punkts kalibrering og til en fin pris. Husk å kjøpe kalibrerings- og rensevæske! Det finner du sikkert billigere andre steder... De har andre Hanna-modeller til ok priser også.

Mvh Øivind
 
Jeg lurer på dette med nøyaktighet i praksis. Billige målere - som den som urkis viser til her - har gjerne en nøyaktighet på +/- 0,2 ph. Skal du ha nøyaktig måling, snakker vi om +/- 0,02 ph, og da blir det fort nærmere 2000 kroner, og det for et apparat der du må bytte ut en svært dyr del (elektroden) hvert 2. eller 3. år, så vidt jeg forstår. Ikke noe som frister hvis det ikke er nødvendig.

Men hvis du ikke vet hvor du er innenfor et område på 0.4 ph, og det er slik jeg forstår angivelsen av nøyaktighet her, må da faktisk strips være en bedre løsning? Jeg kan ikke skjønne at et instrument med så lav nøyaktighet er til noen nytte i det hele tatt. 5,7 i mesken går greit, 6,1 er krise.

Det ser også ut som om det er et enten/eller her; billig og ubrukelig, eller dyrt. Ikke noe midt i mellom av typen "kunne vært bedre, men funker".

Dette ser bra ut: https://www.elfadistrelec.no/no/ph-...er-14-ph-01-ph-testo-testo-206-ph1/p/17662018 Noen som kan si noe mer om det?

edit: Litt mer luring: Hvor ofte må man kalibrere instrumentet? Hver gang det brukes? Og hva trenger man av kalibreringsvæske?
 
Sist redigert:
Har selv kjøpt en billig ph måler.. 3 punkt kalibrering og ATC.. 260kr tror jeg det var..

kalibrert på 4,7 og 10..
Mixer til litt starsan til ph 5.2 i en lufttett beholder..
Nå sjekker jeg om statsan blandingen stemmer på bryggedagen så vet jeg om ph måleren er good..
 
^ Men kan du vite det - jeg mener; hvis nøyaktigheten er +/- 0.2, så er vel enhver måling beheftet med den usikkerhetsmarginen der? Eller hva betyr ellers denne nøyaktighetsangivelsen?
 
Er det kalibret/sjekket mot noe som er kjent og det stemmer så tror jeg nok at 5.2 stemmer..

Men la oss si du lager enn oppløsning på 5.4..som du sjekker måleren opp mot.... da vil mesken være 5.2 til 5.6.. når måleren viser 5.4..
duger ikke det??

Høyere nøyakitghet koster mer...
 
Sist redigert:
Levetiden til proben og hvor mye det drifter over tid (hvor ofte det bør kalibreres) henger mye sammen med kvaliteten til proben. Levetid henger sammen med bruken også, høy temperatur og svært alkaliske eller sure væsker kan reduse levetiden, samt at proteiner og andre ting kan feste seg til glasset.

Nerde varsel, linkene nedenfor er på nynorsk og fryktelig detaljerte(lange), kun for spesielt interesserte

Her er en stabilitet test som kan gjøres, pH metere med dårlig kvalitet sliter gjerne med denne
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=493912

Mere utfyllende om hva du bør se etter ved valg av pH meter, gå til "Meter Recommandations"
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=302256

Og til slutt, en god artikkel om bruk av pH meter i bryggesammenheng og hvorfor
http://accidentalis.com/archives/828
 
Litt delte meninger om dette med strips.
Ang det jeg har kjøpt så ville det beste være å sende det til noen som allerede har et godt meter som kunne brukt begge samtidig. Er villig til å sende men kanskje det er noen på Bømlo eller Stord som har et bra fra før som vil test mitt? Har ikke spurt men antar jeg kan gi det til noen hos brygging.no avd Heiane på Stord. Så kan det hentes der.
@Huus, @Idsøe eller noen andre??

Eg har ikkje skaffa meg pH-meter enda (jobbar for øvrig ikkje i butikken, er kun "hangaround" ;) ), og eg er usikker på om mr. @Huus har eit.
Men eg har litt erfaring med slike instrument, då eg har nokre studiepoeng i kjemi under vesten. Mitt tips er at du skaffar deg kalibreringsvæsker, dei vanligaste er på hhv pH 4 og 7, og kalibrerar pH-meteret opp mot desse. Det skal ikkje vera nødvendig å kalibrere opp mot andre pH-meter, om ein har kalibreringsvæsker. Dei gongane eg har brukt pH-meter på laboratoriet, så har vi alltid sjekka dei opp mot væska og justert dei om nødvendig, aldri mot kvarandre.

Fant ei rimelig kjelde etter eit kjapt søk: http://www.gartnerbutikken.no/categories/kalibrering-ph
(OK, muligens litt småsuspekt vareutvalg i den butikken skal eg innrømme.. Dei som har sett Trailer Park Boys skjønar kva eg meiner.. ;) )
 
^^^ Selvfølgelig. Takk for korreksjonen, det var litt pinlig å ikke se det der:oops:. Men dette blir vel riktig: Måler jeg 5,7, så kan det korrekte i prinsippet være hva som helst mellom 5,5 og 5,9? Og det er jo i så fall stadig temmelig utilfredsstillende.

Jeg aner ikke hva den usikkerhetsmarginen der egentlig innebærer i praksis. Hvordan skal jeg forholde meg til den? Jeg vil jo anta at den virkelige ph'en sannsynligvis ikke befinner seg nær ytterpunktene, men hva kan jeg vite?
 
Her er mine tanker rundt viktigheten av 0.1 kontra 0.02 nøyaktighet.
En brygger godt øl uten å tenke på vannjusteringer og pH, alle begynte vel bryggingen uten å tenke på dette.
Veldig mye annet i bryggeprosessen som er mye viktigere å få kontroll over for at sluttresultatet skal bli bra.

0.1 nøyaktighet bringer deg innenfor optimalt område på 5.2 - 5.6 dersom du da kan stole på de tallene produsenten oppgir og kalibreringen er utført riktig med væsker som er gode.

Bedre nøyaktighet enn dette så snakker vi nærde modus, men profesjonelle bryggerier justerer på denne skalaen.
Men de har sannsynligvis en prosess kontroll i de andre delene av bryggingen som en hjemmebrygger kan drømme om. Enzymer som lager gjærbare sukkerarter favoriseres i den nederste delen av anbefalt område, øl med mye maltfylde/dextriner i den øvre delen ifølge bryggelitteratur.

Det anbefales at pH under kok er i ned mot 5.2 - 5.1 av mange årsaker.

Men igjen, selv om du ikke tenker på noe av dette så lager du allikevel sannsynligvis et godt øl, så kost/nytte er sikkert hinsides. Men som mye annet innen denne hobbyen så er ikke det så interessant for mange, det er moro å prøve å ta et skritt til i optimal retning. Skulle en være interessert i kun billig øl, så, er ikke håndverksbrygging svaret på det.
 
Jeg brygger øl som mange liker, og har ikke lenger noe særlig forbruk av kjøpeøl. Men jeg er ikke like godt fornøyd med alt; og etter hvert blir det jo sånn at hver eneste liten nyanse som man kjenner kunne vært annerledes, blir et irritasjonsmoment. Og når du har brygget noe du virkelig er fornøyd med, vil du gjerne gjenta suksessen.

Hvis du vil ha styring på de endringene du ønsker å gjøre, eller vil gjenta en suksess, er det veldig logisk å gå inn for å ha kontroll på de faktorene du kan ha kontroll på. PH er en av dem som det er mulig å kontrollere, og skal du først gjøre det, virker det rimelig å sikre seg at en kan være nøyaktig, også.

Hvis du reduserer tallet på faktorer du ikke styrer, blir det lettere å identifisere mulige kilder til at ting ikke går som du vil.
 
Glemte å nevne at teoretiske modeller av pH i mesken er blitt såpass gode at hvis det eneste du ønsker er å sørge for at du er innenfor området 5.2 - 5.6, så vil en slik kalkulator som tar hensyn til vannet der du bor og maltsammensetningen i mesken kunne være godt nok. Legg beregningen til 5.4 så har du et slingringsmonn på +/- 0.2. Kanskje like bra som et billig pH meter og gratis.
 
jo, men det forutsetter for det første at du har vanndata, og for det andre vet at de er pålitelige, dvs. ikke varierer. Mange kan sikkert ha disse forutsetningene, men hvis ikke, er nok ph-meteret ganske nyttig - har jeg etter hvert skjønt.
 
Har tiligere brukt pH strips, men vurdere nå å bestille et digitalt pH-meter fra ebay etter å ha kommet over denne tråden. Mange av lenkene til ebay er døde (sikkert fordi de er gamle). Er det noen som har brukt et pH meter over litt tid de er fornøyd med, som vil anbefale meg et? Er det noen som har noen tanker om nøyaktigheten til disse målerne?

Da var pH meteret ankommet. 7 dager fra kina må være ny rekord :skitbra:

Det viser pH 6.7 på drikkevannet i Trondheim så det må nok kalibreres med bufferløsningene som fulgte med. Den gode tingen er at det viser pH 6.7 i vann på 6 °C og 40 °C, så ATC-funksjonen fungerer tydeligvis :)

Slo på lilletromma og kjøpte meg dette fra ebay:
http://www.ebay.com/itm/Digital-Poc...702320?pt=US_Garden_Tools&hash=item2ed5659e70

Bør jeg kjøle ned til 20C før jeg måler PH i mesken eller har ikke temperaturen noe å si?

Ellers tenkte jeg (basert et par tidligere poster, referert over) i samme slengen å komme med en liten oppklaring rundt dette med pH, temperatur og ATC (Automatic temperature compensation), siden dette fort kan misforstås:

ATC er ikke en mekanisme som lar brukeren måle pH i en prøve ved hvilken som helst temperatur, og at dette automatisk skal kompenseres til pH ved 25 °C i måleinstrumentet. Dette er helt umulig uten å kjenne sammensetninger av syrer og baser i prøven. Ved litt empiri kan komme frem til noen tilnærminger for pH-variasjon med temperatur for gitte stoffer (mer om dette senere), men dette har ingenting med ATC å gjøre.

Hvis vi tar rent vann som eksempel, er det slik at den faktiske pH varierer en god del med temperatur. F.eks er pH i helt rent vann ved 6 °C og 40 °C ca 7.3 og 6.8. Årsaken til dette er at vannets egenprotolyse (pKw) er temperaturavhengig. Rent vann med pH 6.8 ved 40 °C er likevel nøytralt vann siden antallet OH- og H+ ioner er det samme. Variasjon i pH ved variasjon av temperatur har ingenting med ATC i pH-meterene å gjøre.

OK, så hva er da ATC i disse pH målerne egentlig godt for? Måleprinsippet for pH baserer seg på å måle en spenning over to punkter i pH-proben. Denne spenningen (oppgis gjerne i mV) kan omsettes til en pH-verdi. Denne sammenhengen er gitt av Nernst likning, der temperaturen inngår. Det er her ATC kommer inn i bildet som en mekanisme som tar høyde for at sammenhengeg mellom spenning og pH er temperaturavhengig. pH-målere med ATC har derfor temperaturmåling i pH-proben.

Dette ble fort litt teknisk, men i praksis betyr det følgende for oss bryggere:
- Dersom pH-måleren din har ATC kan du måle pH ved hvilken som helst temperatur, og den vil gi det pH ved den temperaturen, men ikke forvent å få samme pH-verdi hvis du måler samme prøve ved to forskjellige temperaturer. Får du samme tall ved to forskjellige temperaturer, trenger ikke dette nødvendigvis være feil, men vær klar over at pH som regel varierer med temperatur. Hvor sterk temperaturavhengigheten er, avhenger av hvor mye syre- og base-konstantene til stoffene i løsning varierer med temperatur. For vørter vil pH målt ved mesketemperatur typisk ligge ca 0.3 pH-enheter under pH målt ved romtemperatur. Med fare for å gjenta meg selv: Denne forskjellen på 0.3 pH-enheter er en faktisk endring i pH, og ikke knyttet til feil i måleprinsippet.
- Dersom måleren din ikke har ATC må du måle prøven din ved romtemperatur for at det skal bli riktig.
- I følge How to Brew, John Palmer: Sikt på pH 5.1 - 5.5 målt ved mesketemperatur, og pH 5.4 - 5.8 målt ved romtemperatur.
 
Tilbake
Topp