anbefalinger om ekstraktbrygg

Heisann!
Prøver å frelse en kompis, foreslo han skulle begynne med ekstraktbrygging, og bare flaske altihopa. kanskje pimpe et ekstrakt litterann med bedre gjær og ekstra humle for eksempel.
men siden jeg aldri har prøvd noen ekstrakter i det hele tatt lurer jeg på om det er noen anbefalinger her?
Han er en IPA gutt, så tips i den retningen er nok best  :biersmile:
:skaal2:
 
Her er en American Pale Ale som jeg sjøl vart faktisk stolt av  ;D og kompiser roste:
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=frode
Dette er jo ingen IPA, men likevel. Du kan jo bruke programmet til å skalere oppskriften til ønska OG om det er IPA du ønsker og tilpasse humlemengdene tilsvarende.

I og med at pale ales virker være rimelig kurante å få til greie brygg av (dette var mitt første forsøk), så har nok andre også oppskrifter dei kan anbefale. For min del er jeg glad i pale ales som ikke er for søte, altså med et lite innslag av krystallmalt.

Jeg tørrhumla med hhv 2 gram Amarillo pellets (rett i karet) pr liter og 3 gram Cascade blomst (i pose) pr liter siste 9 dager (av totalt 14). Etter min vurdering tåler Amarilloen godt mere bitterhet (45+) mens jeg ville foretrukket mindre bitterhet i Cascaden (ca 30).
 
Tilbake
Topp