Anbefalte ølsett?

Søkte litt rundt på forumet for å se om det fantes en tråd med ølsett anbefalinger. Da mener jeg komplette sett der man kun trenger å blande humlet maltekstrakt med vann og gjær (ingen koking og minimale utstyrskrav). Det har etterhvert blitt ganske mange forskjellige ølsett tilgjengelige på det norske markedet, men jeg fant ikke noen "overordnede anbefalinger" av disse.

Personlig synes  jeg ølsettene til bryggselv.no virker ganske seriøse. Særlig med tanke på at man får fersk valgfri gjær og tilsynelatende "frisk humling":
3.jpg


Men det finnes flere andre ølsett der ute som har tilsvarende fornuftig balanse mellom antall liter ferdig brygg og mengde maltekstrakt, slik som Barons 7.5kg, Brewferm, Brupaks, Festival, Milestone, Munton, St. pieters, Woodfordes, Kinn/Vestbrygg ølsett, og sikker mange flere hvis jeg hadde lett mer.

Noen anbefalinger/erfaringer?
 
Brygget ett St. Peters ruby red ale tidlig i januar. Ølsettet inneholder en liten pose med "humle" som egentlig er humleolje blandet med maltodextrin, og det er det beste settet jeg har brygget så langt. Brukte gjæren som fulgte med, og gjæret ved ca. 20 grader. Overførte til fat etter 10-11 dager og begynte å drikke det 10-11 dager etter det igjen. Gidder jeg ikke å brygge, men MÅ ha øl en gang i fremtiden, blir det nok enda ett St. Peters sett! :)

(Dette settet inneholder visst både vanlig maltekstrakt og rugekstrakt, noe som gjør at ølet får en svært god maltsmak.)
 
Ok, supert. Hvordan synes du kvaliteten sammenligner seg med andre bryggemetoder?

Forresten, så glemte jeg å nevne min egen ølsett erfaring. Jeg brygget endel 1.5-1.8kg Coopers/Muntons ølsett for 10-15 år siden da jeg var student. Det meste ble ikke noe særlig godt, som kan ha noe med litt for mye tilsatt sukker og kanskje litt dårlig gjær. Men det kan også hende jeg på den tiden ikke var moden nok for smaksrike ales. Nå brygger jeg for det meste allgrain. Men hadde nesten vært morsomt å teste et av disse ølsettene for å sammenligne. Greit å kunnskap å ha dersom man kjenner noen som vil teste ølbrygging uten å gå til innkjøp av alt for mye utstyr og kunnskap..

Forresten, noen som vet om det finnes noen ølsett for små batcher, dvs. 5-10 liter, bortsett fra Brewferm sine?
 
Jeg synes de beste ølsettene er en del dårligere enn å brygge allgrain, men har man ikke 6-7 timer å avse til å brygge allgrain, er det en god måte å få til OK øl på kort tid.
Personlig så synes jeg 3,6kg settene fra Muntons og St. Peters er bedre enn 1.8kg settene. De kan nesten sammenliknes med en helt grei poløl. Ruby Red'en jeg laga har jeg egentlig ingenting å utsette på. Smaker godt, og har mye humlearoma for ett sett å være.

Jeg vet ikke om noen ølsett for små batcher nei. Brooklyn Brewshop har allgrain sett for å brygge 1 gallon eller ca. 4-5 liter, men de er såpass dyre at da lønner det seg å skalere ned en oppskrift og kjøpe malten selv.

http://bryggeland.no/olsett/korn/refill-1gallon-chocolate-maple-porter.html
Skulle jeg anbefalt en enkel måte å brygge lite øl på, måtte det enten ha vært med slike sett, partial-mash (spraymalt med steeping av spesialmalt og koking av humle) eller 3,6 kilos sett, men da får du såklart 20l øl.
 
Ok, har du noe formening om hva som er hovedforskjellen sånn rent smakmessing mellom de bedre ølsettene og allgrain?

500 gram spraymalt og litt humle holder jo fint til en 4 liter batch. Har lagd gode ekstrakt øl med spraymalt og litt steeping av krystallmalt. Trenger jo heller ikke å koke det mer enn 15min.

Forresten, disse 3.6kg ølsettene inneholder vel ofte to forskjellige bokser med maltekstrakt? Det er vel mao. ikke mulig å brygge dem i to forskjellige omganger?

Noen som har prøvd bryggselv.no sine sett?
 
for min del: uten tvil settene fra bryggselv.no til å begynne med...anbefaler Belgisk wit, IPA, Brown Ale og Stout.... men du verden så gøy med all-grain!
 
staldor skrev:
Ok, har du noe formening om hva som er hovedforskjellen sånn rent smakmessing mellom de bedre ølsettene og allgrain?

500 gram spraymalt og litt humle holder jo fint til en 4 liter batch. Har lagd gode ekstrakt øl med spraymalt og litt steeping av krystallmalt. Trenger jo heller ikke å koke det mer enn 15min.

Forresten, disse 3.6kg ølsettene inneholder vel ofte to forskjellige bokser med maltekstrakt? Det er vel mao. ikke mulig å brygge dem i to forskjellige omganger?

Noen som har prøvd bryggselv.no sine sett?

Mellom de bedre ølsettene (St. Peters, Muntons 3,6kg) og allgrain vil jeg si at den store forskjellen ligger i humla. Humla er mye mer tydelig, og smaker mer når man brygger allgrain. Det er også en forskjell i maltsmaken jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Men for all del, hadde jeg fått servert de kitsa på en pub, er det ikke sikkert jeg hadde kjent forskjellen. Iallefall ikke om jeg hadde hatt ett par innabords fra før.
Ekstraktøl som pr. typedefinisjon skal ha en del smak fra gjæren mangler også ofte særpreget og gjærsmaken om den medfølgende gjæren blir brukt. Brygger du med sett, vil jeg kanskje anbefale å bruke typeriktig gjær, da det kan gi bedre øl. (uten at jeg har prøvd det selv) Men, litt av poenget er jo det at det skal være enkelt og sette ølet. Om jeg skulle begynt å lage starter osv. blir det jo bare enda mer arbeid.

Om 3,6 kilos ølsett inneholder forskjellig maltekstrakt i de forskjellige boksene vet jeg faktisk ikke. På pakningen til St. Peters settet jeg nettopp satte sto det "Liquid Malt Extract, Liquid Rye Extract" osv. Uten at jeg vet om det var blandet eller ikke.
 
Enig, virker jo naturlig at humle kvaliteten vil være en stor forskjell fra ølsett og allgrain (eller hvis man koker ekstrakt med fersk humle). Burde jo være mulig å justere dette litt med å bruke fersk humle til å tørrhumle et ølsett.

Jeg har lagd noen brygg med ekstrakt og steeping av krystall malt som jeg har blitt veldig fornøyd med. De tar litt lengre tid å modnes, men jeg synes det absolutt ikke er noe galt smaken når de først er på topp. Og 15 min koking + "hop bursting" er noe som passer veldig  bra hvis man har dårlig tid:  http://www.youtube.com/watch?v=qv82HsMN-hA
Har også hørt folk si at 15 min koking av ekstrakt gjør mindre skade på ekstrakt kvaliteten enn 60 min koking, men vet ikke om dette har så mye å si.
 
Tilbake
Topp