Andrimne Bryggeri

Tor-Henning skrev:
Denne vinen, blir den like god som en vin som selges på polet?

Den blir nok ikke like gode som de dyre vinene fra Bordeaux-slippet på Polet i går, men absolutt på høyde med mange ting til rundt 100-lappen. Jeg hadde ikke blunket om jeg hadde blitt servert en generisk rødvin som smakte slik som dette.
 
Marius.H.Steen skrev:
Er det en Gibson SG vi øyner på høyre siden her?

Hehe, ja. Nærmere bestemt en Gibson SGII fra 1973. En billigmodell som ble produsert et par år på begynnelsen av 70-tallet.
 
Stilig! Bror snakker også veldig varmt om dette vinsettet, hadde vert moro å prøvd det sjølv ein gang. Hadde du noko urter eller humle i mjøden?
 
Torvald skrev:
Stilig! Bror snakker også veldig varmt om dette vinsettet, hadde vert moro å prøvd det sjølv ein gang. Hadde du noko urter eller humle i mjøden?

Ingen urter eller humle. Kun streit dessertmjød:

2,4 kg lynghonning
5 kg blomsterhonning
vann til 17 liter
5 g Fermaid K
1 tab. Servomyces
ca. 20 g Lalvin IVC-D47, rehydrert med 10 g Go-Ferm

Jeg tar ikke ting så nøye når jeg setter vin, sider eller mjød. Blir det bra, blir det bra, blir det mindre bra betyr det ikke så mye. Gjør det bare for moro skyld, uansett. ;)

Rørte honningen ut i kaldt vann, tilsatte gjærnæring og rehydrert gjær og ristet som en gal i noen minutter. Tegn til aktivitet etter kun få timer.
 
Gahr skrev:
Jeg tar ikke ting så nøye når jeg setter vin, sider eller mjød. Blir det bra, blir det bra, blir det mindre bra betyr det ikke så mye. Gjør det bare for moro skyld, uansett. ;)

I motsetning til ølbrygging som er ramme alvor og noko ein berre MÅ gjere... :)
 
Spennende! Gleder meg til neste år, da skal mjød og cider settes. :)

Når det kommer til vin, er det mulig å få tak i disse skikkelige settene andre steder enn hos Birger?
De jeg har komemt over er av europris varianten, altså billig og tynn rødvin saft som har holdt unge med festfyll i generasjoner...
 
Lalvin IVC-D47,

Hvor kjøpes denne, vår alles venn google vil over dammen. Finnes den i Norge.?
 
protto skrev:
Gahr skrev:
Jeg tar ikke ting så nøye når jeg setter vin, sider eller mjød. Blir det bra, blir det bra, blir det mindre bra betyr det ikke så mye. Gjør det bare for moro skyld, uansett. ;)

I motsetning til ølbrygging som er ramme alvor og noko ein berre MÅ gjere... :)

Aber natürlich! Ølbrygging er et være eller ikke være for min del.
 
Aleksander_B skrev:
Spennende! Gleder meg til neste år, da skal mjød og cider settes. :)

Når det kommer til vin, er det mulig å få tak i disse skikkelige settene andre steder enn hos Birger?
De jeg har komemt over er av Europris varianten, altså billig og tynn rødvin saft som har holdt unge med festfyll i generasjoner...

Jeg vet ikke helt hvor du kan få tak i akkurat Vineco Ken Ridge-settene. Vin & Bar har dog noen sett hvor det følger med grape skin pack (totalt 18 liter konsentrat).
 
Hvorfor akkurat den gjæren, Gahr? Jeg gjorde litt research for en stund siden og fant vel da ut at Lalvin ICV K1V-1116 skulle være "best". Så min dette er gjæra som for tiden tygger på min honning. En vanilje-mjød lagret på medium franske eiketerninger. Godt mulig jeg tar feil angående gjær!
 
Kenneth N skrev:
Hvorfor akkurat den gjæren, Gahr? Jeg gjorde litt research for en stund siden og fant vel da ut at Lalvin ICV K1V-1116 skulle være "best". Så min dette er gjæra som for tiden tygger på min honning. En vanilje-mjød lagret på medium franske eiketerninger. Godt mulig jeg tar feil angående gjær!

Best og best, det kommer vel an på hva man vil lage, akkurat som med øl. Jeg valgte IVC-D47 fordi jeg vil ha en søt mjød, og den har en alkoholtoleranse på ca. 14 %. Den gir også god struktur og munnfølelse. Og så er det en av gjærtypene Ken Schramm bruker i mange av oppskriftene sine i "The Compleat Meadmaker"...
 
Eg satte nylig en mjød med Safale US-05. 3 kilo honning på totalt ca 10 liter, gav en OG på 1,095. Venter spent på resultatet :) Brukte ingefær, kanel og nellik som krydder.

Har tidligere laget vin, og der anbefales det at man rister gjæringskaret etter endt gjæring. Dette for å få ut CO2'en av vinen. Er det et godt tips, eller bare tull?
 
Gahr skrev:
Kenneth N skrev:
Hvorfor akkurat den gjæren, Gahr? Jeg gjorde litt research for en stund siden og fant vel da ut at Lalvin ICV K1V-1116 skulle være "best". Så min dette er gjæra som for tiden tygger på min honning. En vanilje-mjød lagret på medium franske eiketerninger. Godt mulig jeg tar feil angående gjær!

Best og best, det kommer vel an på hva man vil lage, akkurat som med øl. Jeg valgte IVC-D47 fordi jeg vil ha en søt mjød, og den har en alkoholtoleranse på ca. 14 %. Den gir også god struktur og munnfølelse. Og så er det en av gjærtypene Ken Schramm bruker i mange av oppskriftene sine i "The Compleat Meadmaker"...

Ja det finnes ingen "best" gjær, det er sant. Skal få tak i IVC-D47 så jeg kan lage en batch med den, og sammenligne  :)
 
Kenneth N skrev:
Gahr skrev:
Kenneth N skrev:
Hvorfor akkurat den gjæren, Gahr? Jeg gjorde litt research for en stund siden og fant vel da ut at Lalvin ICV K1V-1116 skulle være "best". Så min dette er gjæra som for tiden tygger på min honning. En vanilje-mjød lagret på medium franske eiketerninger. Godt mulig jeg tar feil angående gjær!

Best og best, det kommer vel an på hva man vil lage, akkurat som med øl. Jeg valgte IVC-D47 fordi jeg vil ha en søt mjød, og den har en alkoholtoleranse på ca. 14 %. Den gir også god struktur og munnfølelse. Og så er det en av gjærtypene Ken Schramm bruker i mange av oppskriftene sine i "The Compleat Meadmaker"...

Ja det finnes ingen "best" gjær, det er sant. Skal få tak i IVC-D47 så jeg kan lage en batch med den, og sammenligne  :)

Kult. Hvis du husker det, får du poste resultatet!

Bobler godt i mjøden her. Tilsatte litt mer gjærnæring i går, og har ristet ut CO2 jevnlig, slik at gjæren skal kunne yte maksimalt.
 
For å riste ut co2, bruk et tips jeg fikk av en vinbryggekompis, og sett gjæringsdunken inntil/oppå vaskemaskina :)
 
Hehe. Det funker sikkert bra. Helt til dunken ev. flytter seg og detter ned fra maskinen.:D
 
Inspirert av en annen post på forumet (husker i farten ikke hvor den er), gikk jeg til innkjøp av en kilo svart ostevoks på ebay. Den kom i posten i dag, og nå gjør jeg meg klar til å vokse vinflaskene. Moro.

ja7adydu.jpg
 
Tilbake
Topp