Andrimne Bryggeri

Så var det endelig bryggedag igjen på kjøkkenet.

Utstyret ferdig rigget:
aru4uqum.jpg

De-blingifisert Blichmann er klar for aksjon:
esubyjug.jpg

Meskingen har startet:
garehapa.jpg

Gahr skrev:

Utstyret ferdig rigget:
aru4uqum.jpg

esubyjug.jpg

Meskingen har startet:
garehapa.jpg
beklager gahr, og vet du ikke er den med mest teknisk bakgrunn, men bryggeriet ser ut som spaghetti corner :)
ikke for å klage, og fungerer gjør det nok, men blingfaktoren begrenses av.... spaghetti..

Imponerende oppsett!

Jeg vet du har brygget på mange "systemer", og antar at dette er "Det Ultimate" (so far) ?

Lurer litt på en ting; hvor mye tid tar det å rengjøre dette oppsettet?

Det er ikke så farlig om oppsettet ser ut som spagetti, så lenge det lages Norges beste spagetti på det ;).

magne1972 skrev:
beklager gahr, og vet du ikke er den med mest teknisk bakgrunn, men bryggeriet ser ut som spaghetti corner :)
ikke for å klage, og fungerer gjør det nok, men blingfaktoren begrenses av.... spaghetti..

Your point being?;)

Nei, det ser ikke fetest ut, men fanken som det funker. Treffer temp nøyaktig, holder tempen glimrende og produserer klar vørter med godt utbytte. Kan stegmeske og brygge øl med over 1.100 i OG. Spaghetti er godt. :D

BaardS skrev:
Imponerende oppsett!

Jeg vet du har brygget på mange "systemer", og antar at dette er "Det Ultimate" (so far) ?

Lurer litt på en ting; hvor mye tid tar det å rengjøre dette oppsettet?

Ultimate og ultimate... Jeg har god kontroll på dette oppsettet og kan brygge hva som helst, men det er fortsatt ganske "hands on". Tenker etterhvert å automatisere spargingen bedre, og også lage opplegg for PID-styring av HLT. Etterhvert muligens også mesketanken. Men jeg kommer ikke til å bry meg så mye med å forskjønne det med det første. Jeg brygger på kjøkkenet og er avhengig av å rigge det opp og ned for hver brygging, så fastmonterte greier og pene rør er uaktuelt enn så lenge. Jeg bruker ikke så mye tid på rengjøring, egentlig. Rydder og vasker underveis, så det eneste jeg må vakske etter endt bryggedag er kokekjelen og erlenmeyerkolben til gjærstarteren, ev. kjøkkengulvet, hvis jeg har sølt. Rutine ruler.

magne1972 skrev:
Gahr skrev:

Utstyret ferdig rigget:
aru4uqum.jpg

esubyjug.jpg

Meskingen har startet:
garehapa.jpg

For min del syns jeg det er noe som skurrer hvis det er blingfaktoren som har noe å si. Hvis det lages godt øl har det vel lite å si hvordan det ser ut!
Jeg har ikke smakt Gahr sitt øl, men noe sier meg at det er noe av det beste som er å oppdrive blandt hjemmebryggere!  :biersmile:

Blingfaktor har null og niks å si. Ølets kvalitet taler for seg selv. Bryggeriet skal være brukervennlig og allsidig.

Odland skrev:
Blingfaktor har null og niks å si. Ølets kvalitet taler for seg selv. Bryggeriet skal være brukervennlig og allsidig.
Når det gjelder bling faktor er vi enig. Resultatet gir svaret . Enten man er en novise eller "en gammel vis mann på toppen av et ekstremt høyt fjell" kan man klare å lage et godt øl. Hvilket bryggeri/system man velger må jo være opp til den enkelte, eller?

Jeg har tiltro til teorien om at hvis man har lært sin teori, prøvd ut sin praksis over tid og lykkes; Ja da øker sannsynligheten for at neste brygg blir bra.

Bedømming vil alltid være historie, utfordringen er alltid neste brygg!  :yes:

Jeg trodde at min kone er snill, men.... Her ser jeg at hun har møtt sin overkvinne.. Hadde jeg drat dette inn på kjøkkenet, så hadde jeg vært nødt å finne meg nytt kjøkken. Så for å si det slik, er ikke så rent lite missunnelig...

Stå på Gahr...

Hvis du skulle ha bygget bryggeriet paa nytt Gahr. Hadde du byttet ut halvparten av ventilene og hurtigkoblingene med en ekstra pumpe? Med en pumpe med mindre flow kunne du vel ha brukt autospargen ogsaa?

Tilbake
Topp