Ja nettopp... and? Du bekrefter litt av poenget mitt. Men India pale ale har historiske røtter med india, så navnet er ikke hentet fra den løse luften, og India er et ordentlig land..
Poenget mitt er at det spiller vel ikke så stor rolle om noen liker det klengende navnet cascadia dark ale. Cascadia er en løsbetengelse på vestkysts USA som strekker seg fra nord-california og opp til canada, der forkjemperene for CDA påstår ølet kommer ifra.
Å si det er mindre riktig å kalle black IPA for cascadia dark ale fordi man har ikke noe personlig forhold til "cascadia" blir litt feil. Har du neslekkim et personlig forhold til India? Hva med køln? Men dog både IPA og Kølsch er vel-aksepterte øltyper, til tross hva ditt personlig forhold til de landene er.
Argumentet for India dark ale synes jeg er like svak som cascadia dark ale.... India dark ale har ingen historiske røtter til india, dermed kan man også si det er feil å ha "india" i navnet i det hele tatt., og india blir bare brukt for å "beskrive" at ølet er humlete.
Var ikke meningen å hive meg inn på en debatt rundt dette igjen.. Personlig synes jeg Black IPA, cascadia dark ale, India dark ale er alle beskrivende navn på dette ølet, og alle er like absurd på hver sin måte. F.eks: Black IPA er en selvmotsigelse, men det er ingen tvil om hva slags øl du snakker om når du sier det.