ASIBA / CDA / ABA / svart IPA

Enig med siste taler, og nå går jeg for dette:

23 liter, OG 1,062, massevis av IBU:

5,5 kg Maris Otter
400 gram Dark Crystal
250 gram Carafa II Special (sent i mesk)
200 gram Pale Chocolate (ditto)

Mesk 67 grader.

50 g Chinook 90
50 g Cascade 15
50 g Cascade 0
50 g Chinook -10
Tørrhumle: ser det an, men antakelig Cascade og Chinook
 
29 °L iflg Brewtarget. Jeg tror EBC-utregningen er litt jalla i det programmet, for den oppgir EBC til 52. Men vørteren er mer enn svart nok før skylling iallfall.

Edit: når jeg plotter den inn i Strangebrew får jeg 78 EBC og fremdeles 29 °L.
 
Litt av "problemet" med en Asiba er at citrus-humle og bitter mørk malt sies å være en dårlig kombinasjon... Det er med andre ord om å gjøre å få mørk farge mens man beholder den gode smaken. 
 
Vørteren smakte iallfall godt. Den mørke malten satte tydelig preg, men ga lite røstet bitterhet. Mer som mørk kokesjokolade med Chinook og Cascade. OG 1.065.

Erlendso, pleier ikke amerikansk stout å kombinere nettopp bitter røstet malt (og bygg) med tydelig sitrushumle?
 
frode_skarstein skrev:
Hæ? Har det blitt tatt en beslutning noe sted? På Facebook har CDA flest tilhengere fremdeles! http://www.facebook.com/group.php?gid=300723834202 (hiv dere med...! )

Brewer's Association bruker American-Style Black Ale. Jeg synes det er et godt navn, for de færreste jeg kjenner har noe som helst forhold til «Cascadia» eller klarer å peke ut Kaskadefjellene på et kart, og når det er omtrent like uklart hva denne regionen har med øltypen å gjøre som India har, så...
 
Kjetil S skrev:
Vørteren smakte iallfall godt. Den mørke malten satte tydelig preg, men ga lite røstet bitterhet. Mer som mørk kokesjokolade med Chinook og Cascade. OG 1.065.

Erlendso, pleier ikke amerikansk stout å kombinere nettopp bitter røstet malt (og bygg) med tydelig sitrushumle?

Yes, det har jeg også lest. Men mottok boka "Brewing better Beer" i dag. Gordon Strong har følgende å si om "dark malts" og "citrusy and piney hops": Siterer:

"Sometimes found in stronger stouts I am not a fan of this combination. The acidity clashes, and the citrus hops makes the dark malts seem like stale , bad coffee. Wonder why Black IPA´s go easy on the dark malts? It´s because they´re avoiding this combination."
 
gustavf skrev:
frode_skarstein skrev:
Hæ? Har det blitt tatt en beslutning noe sted? På Facebook har CDA flest tilhengere fremdeles! http://www.facebook.com/group.php?gid=300723834202 (hiv dere med...! )

Brewer's Association bruker American-Style Black Ale. Jeg synes det er et godt navn, for de færreste jeg kjenner har noe som helst forhold til «Cascadia» eller klarer å peke ut Kaskadefjellene på et kart, og når det er omtrent like uklart hva denne regionen har med øltypen å gjøre som India har, så...

Må man ha et forhold til en region for å kunne brygge eller nyte en øl derifra? Spille det da noe rolle om cascadia er en fiktiv plass?
 
Shea-Arne skrev:
Må man ha et forhold til en region for å kunne brygge eller nyte en øl derifra? Spille det da noe rolle om cascadia er en fiktiv plass?

Nå kommer vel ikke India Pale Ale fra India heller da..
 
Ja nettopp... and? Du bekrefter litt av poenget mitt. Men India pale ale har historiske røtter med india, så navnet er ikke hentet fra den løse luften, og India er et ordentlig land..

Poenget mitt er at det spiller vel ikke så stor rolle om noen liker det klengende navnet cascadia dark ale. Cascadia er en løsbetengelse på vestkysts USA som strekker seg fra nord-california og opp til canada, der forkjemperene for CDA påstår ølet kommer ifra.
Å si det er mindre riktig å kalle black IPA for cascadia dark ale fordi man har ikke noe personlig forhold til "cascadia" blir litt feil. Har du neslekkim et personlig forhold til India? Hva med køln? Men dog både IPA og Kølsch er vel-aksepterte øltyper, til tross hva ditt personlig forhold til de landene er.

Argumentet for India dark ale synes jeg er like svak som cascadia dark ale.... India dark ale har ingen historiske røtter til india, dermed kan man også si det er feil å ha "india" i navnet i det hele tatt., og india blir bare brukt for å "beskrive" at ølet er humlete.

Var ikke meningen å hive meg inn på en debatt rundt dette igjen.. Personlig synes jeg Black IPA, cascadia dark ale, India dark ale er alle beskrivende navn på dette ølet, og alle er like absurd på hver sin måte. F.eks: Black IPA er en selvmotsigelse, men det er ingen tvil om hva slags øl du snakker om når du sier det.
 
Shea-Arne skrev:
Ja nettopp... and? Du bekrefter litt av poenget mitt. Men India pale ale har historiske røtter med india, så navnet er ikke hentet fra den løse luften, og India er et ordentlig land..

Var vel det som var poenget ja, Men skulle man ikke bruke absurde navn, så får man heller kalle det en  Hoppy Black Beer da?, Black beer, Scharz Bier etc er jo allerede kjente begreper..

Men for all del, Cascadia er et fint navn på et øl, jeg har ingen problemer med det, men vil vel fortsatt kalle det en Black IPA, siden man normalt forsøker å brygge og humle det som en IPA, men farge det som en mørk øl. (Vel, i det siste synes jeg endel av Black IPA'ene som kommer tenderer litt imot stout i smak dog.. )
 
Da er den målt og flasket: FG ca 1.012, og enten litt for lyst eller akkurat mørkt nok, og det er vel sånn passe.
 
Har drukket litt av denne, og i dag ble den endelig drikkeklar. Da den var for ung smakte den altfor røstet; i kveld er den mer som en IPA, med tydelig sitrusaroma, enorm bitterhet og mer tilbaketrukket maltpreg. Om den utvikler seg videre i samme retning, tror jeg det ble et ganske vellykket øl. Fargen er svart som Guinness.

Når jeg tenker meg om, og det hender det jo at jeg gjør, så tror jeg en svart IPA med litt røstet preg vil ha godt av litt mindre skarpe og mer fruktige humleslag, som f.eks. Nelson Sauvin eller til og med EKG.
 
Erlendso skrev:
Yes, det har jeg også lest. Men mottok boka "Brewing better Beer" i dag. Gordon Strong har følgende å si om "dark malts" og "citrusy and piney hops": Siterer:

"Sometimes found in stronger stouts I am not a fan of this combination. The acidity clashes, and the citrus hops makes the dark malts seem like stale , bad coffee. Wonder why Black IPA´s go easy on the dark malts? It´s because they´re avoiding this combination."

Ser også at Gordon Strong sier dette. Her er jeg rett og slett uenig med mesteren. En god stout han fint ha skikkelig amerikansk humlepreg uten at jeg synes det blir for stort kræsj. Har en imperial stout på fat for øyeblikket (well, hjemme i alle fall, på ferie nå...). Rundt 90 IBU og 2 g/l Chinook som tørrhumle. Deilig, spør du meg...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Brygget Krokstiens Dunkle Cascadianer-øl i går, hvor vi forsøkte å tilsette carafa special etter timen med mesking hadde gått, da jeg har sett dette bli anbefalt for å minske mengden mørk smak. Tilsatte malten, rørte godt, resirkulerte og tappa ut. Så tilsatte vi skyllevann i to omganger til etterpå. Ølet blei lysere enn beregna, noe jeg burde gjort annerledes? Skulle jeg bare brukt mer carafa special, burde jeg ha finknust den, burde jeg ha latt den være med under hele mesken? Noen erfaringer/innspill?
 
Jeg brukte 800g carafa2 spesial i hele mesken sist. (60l). Måtte justere med en hel flaske sukkerkulør for å få rett farge. Akkurat passe røstet preg..
 
Brukte 250 g til 27 liter, så mindre carafa per liter enn deg. Brukte carafa special 3 dog, men burde ikke gi stor forskjell. Vil prøve rett i mesken neste gang jeg prøver på noe slikt. Ifølge beersmith skulle det være rundt 55 EBC, noe jeg tviler på at det er.
 
Tilbake
Topp