AverØl Julespesial

Riis'en

Dommer
For de som er seine ute med årets juleøl har jeg fått tak i en Tradisjonsoppskrift fra Averøya som ikke krever for lang lagring.
Har modernisert denne litt siden de bruker vanlig bakstgjær og sirup. Føler det bør være litt malt i et ØL.

Til 20 Liter:

1 kg Brunt sukker
1,8 kg Mørk Flytende maltekstrakt

1 dl. knust einebær
20 g fersk ingefær

30 g Humle (Jeg bruker Cascade 7%)  -  60 min.
10 g humle                                      -  15 min.

Gjær: Bytter ut Bakstgjær til Nottingham

Beregnet OG 1,047
Beregnet FG 1,012
Beregnet V/V 4,58%
Beregnet IBU: 31


Blir spennende å smake på den store dagen. :)
 
Jeg kokte det i en time jeg.. selv om oppskriften var på 30 min. Ikke sikker på hvor mye det har å si.
Lukta herlig hvertfall :) Står og puttrer nå.
Tok meg 90 min å kjøle den store gryta mi i den lille vasken min... fåkke håpe det har så mye å si.
 
Tok meg 90 min å kjøle den store gryta mi i den lille vasken min... fåkke håpe det har så mye å si.
I sommer brukte jeg en stor sinkbalje som jeg fylte med vann og senket kokegryta ned i og lot hageslagen renne samtidig som jeg rista litt forsiktig og samtidig snudde på den. Da tok det ca. 15-20 minutter å få den ned til under 30 grader. Nå om vinteren bruker jeg å koke litt mer enn halve gryta (som er på 20-22 liter) Sile fra humla og ha kaldt vann rett i vørteren til tempen er under 30 grader. Dette fører også til at vørteren får mye oxygen.

Jeg har jo lest på diverse forum om øl brygging at vørter skal kjøles ned så fort som mulig pga. infeksjons fare. Jeg har ikke vært uheldig hittil.

PS. Jeg vet heller ikke hvor mye det har å si at du kokte einerbær og ingefær i en time. Men, jeg vil allikevel ikke anbefale å koke mer enn 15 min. da det kan gi uheldig smak ved lenger koking. Det er jo kun til smak og aroma.
 
Jeg kan hennrykkt melde at dette må være det beste øllet jeg har smakt. ;-) Og det var rett fra PrimærGjæringsdunken.
Smakene fra Einer, Ingefær og Cascade var perfekt balansert med en rund og fin sødme fra brunsukker og Mørkt malt.
Cascade er forrøvrig en fantastisk humle. Tror de bruker den endel på OMB?

Nå får jeg bare håpe at det ikke kom noen basselusker når jeg overførte det til sekundærdunken.
Lar det stå i en uke før jeg har det over på flaske.  :skaal:
 
Ja, Cascade er en fin humle! Får se om vi får tak i det i år også pga humletørken... Og sant at det brukes en del på OMB, spesielt mye i IPA'en!  :biersmile:

Bra du brukte en ordentlig gjær. Bakstgjær gir mye bismak og flokkulerer dårlig. Forresten, den der maltekstrakten er en sånn boks, ikke sant? Eller har du brukt noen glass med Moss Maltekstrakt?

Det sies forresten om mørk sukker at ikke alle typer er like egnet til ølbrygging. Noen typer gir en rund smak mens andre smaker skarpe. Brukte du en sånn overveiende lyseblå pakke fra Dansukker?
 
Jeg har hvertfall nokk cascade til neste innhøsting.  :ber: Satt en natt sammen med en kompis og drakk Julebrygg fra Grans, Blei litt lei og tilsatte cascade rett i glasset.  ::) Extremhumling

Brukte "Dark Malt Extract" fra Muntons

Stemmer; Dansukker 1/2 kg. pakker. Kan hende det lønner seg å koke det lenge. I Oppskrifra jeg fikk (Som jeg har modifisert kraftig) stod det at sukker og sirup ikke skal tilsettes før etter koking, mens jeg hadde det oppi ved 60 grader så det løste seg opp kjapt, og kokte det i en time.

Nå har jeg sikkert lest hundrevis av sider med bryggerelaterte saker, så det ville jo vært en fantastisk prestasjon å bruke bakstgjær.  :lessmile:

Er OMB's Julebrygg ferdig snart eller? Gleder meg.  :)
 
Erfaring med bruk av brunt sukker i større mengder og Danstar Nottingham-

Brunt sukker i så store prosenter gir syrlig smak som passer dårlig til stilen jeg ønsket å brygge.

Nottingham er en litt for robust gjærstamme for øl med lav OG og gjærer for langt ned. Egner seg bedre på HøyOG brygg. Er min teori
 
Her er min teori:

En stor sukkerandel fører som regel til litt syrlighet, en sånn cideraktig smak. Det gjelder da også brunt sukker.

En grunn til for lav FG (det gjærer for langt ned) kan være at uhumlet maltekstrakt virker å ikke være lik de humlete variantene som er beregnet på stor sukkertilsetning. Jeg anbefaler et brygg med mye mindre sukker, maks 20%, eller helst ingenting.
 
Tilbake
Topp