Avtrekk FAIL

Jeg har problemer med brune striper nedover veggene på kjøkkenet, og prøvde å lage et avtrekk, basert på ting jeg fant i gamle tråder. Problemet med alle de gamle trådene er selvfølgelig at alle bilder er borte og alle eksterne linker er døde, men jeg tenkte likevel at jeg skulle prøve først og stille spørsmålene etterpå.

Komponenter:
12V vifte på biltema 10" (200kr)
2stk ventilasjons-slange fra biltema (ca 35kr pr stk)
20L labb-dunk fra felleskjøpet

Jeg presset vifta på plass neddi for å lage et kammer med overtrykk (luft ut) og ett med undertrykk (avsug fra koker)

DSCN1265.JPG


DSCN1266.JPG


Problemet er at det suger virkelig ikke i det hele tatt. Langt ifra de 800m3 pr time som er oppgitt for vifta. Den lager masse lyd, men flytter ikke luft hverken den ene eller den andre veien.
Er det noen her som har litt peiling på aerodynamikk og kan fortelle meg hva jeg skal gjøre?
 
jepp, viften snurrer den veien den skal, har også prøvd å snu polariteten, men kan ikke akkurat si at det hjalp  :noway:
 
AMelbye skrev:
jepp, viften snurrer den veien den skal, har også prøvd å snu polariteten, men kan ikke akkurat si at det hjalp  :noway:

Og strømforsyningen du bruker er ratet for høyere strømtrekk enn vifta trekker?

Isåfall ville jeg dobbeltsjekket at vifta faktisk er for 12V og om den er det er det bare å levere den tilbake igjen da den åpenbart ikke er egnet.
 
Prøv og ta ut viften av labbdunken og kjør den "i friluft", hvis den blåser fint da så blir det trolig for stort mottrykk i den labbdunken.
 
vifta får 12V, er ratet for 12V, og går som den skal, PSU leverer nok strøm til to vifter av dette slaget (ATX). Men den er kanskje ikke beregnet på å jobbe med motstand? Men jeg vet at noen har brukt radiatorvifter fra bil til dette, med ok resultat, og de er ikke så veldig annerledes utformet...

I friluft blåser den bra.

Jeg kan ikke levere den tilbake, for jeg måtte kutte av noen hjørner for å få den ned i bøtta ;)
 
At den går på 12V er greit, men du bør fortsatt sjekke at STRØM-trekket ikke er over det strømforsyningen kan levere. En elektrisk motor trekker eksponensielt mere strøm når den får motstand enn når den går fritt. Dersom du er i tvil ville jeg testet med en strømforsyning som er ratet for høyere strømtrekk, se etter høyere verdi av A (står ofte på strømforsyningen).
 
Er den enorme vifta der 12V? Høres helt sykt ut.

Ta det jeg skriver med en lite klype salt, jeg har bruk tvifter i mange sammenhenger men ikke akkurat i denne.

Uansett. Vifte som dekker hele omkretsen av "taket", og et tak som har et utsug som er helt flatt (som i tillegg er passivt) og  mindre enn omkretsen av vifta halter det hele. Vifta driter jo i hvor stort utsuget er. Det som skjer er at den blåser mot veggene som er rundt utsuget og lager "motvind" uten like, og skaper turbulens i det som egentlig skulle vært en jevn flow. Med mindre du har noe som suger UT av hele systemet ditt så vil dette stoppe opp. Monter vifta helt i slutten av systemet ditt, slik at den suger, i steden for at 50% av viftearealet står og stanger mot en vegg så får du bedre resulatat. Drit i over og undertrykk, det du vil ha er kun undertrykk før vifta, som er det fifta lager selv.

Mao:Monter vifta helt i enden av kanalen din.
 
Det blir nok som å puste gjennom eit sugerøyr. Kanalen til og fra bør nok ha samme diameter som vifta, minimum.
 
For meg ser det ut som den kan trekke falsk luft i kanten, prøv å tette kanten av vifta inn mot bøtta.....
 
Alstro skrev:
For meg ser det ut som den kan trekke falsk luft i kanten, prøv å tette kanten av vifta inn mot bøtta.....

Det vil ikke hjelpe. "Problemet" er at vifta prøver å blåse luft ut av et større område enn det som er tilgjengelig. Og siden det "ekstra omrrådet" ikke er tilgjengelig vil den bare blåse luft som motarbeider den selv iom at luften som ikke går rett ut kommer i retur. Med en vifte er løsningen å sette den helt til sist i kjeden, for å skape et undertrykk før vifta, og da vil alt før vifta bli naturlig sugd ut av den.
 
Miguel skrev:
Er den enorme vifta der 12V? Høres helt sykt ut.
Ja, den er ment for trimming av bil. 12V, 80W. 6.66A i følge min hoderegning, men oppstarten tar likevel ofte hurtigsikringa på ATX-psuen som er rata til 15A...

Miguel skrev:
Vifte som dekker hele omkretsen av "taket", og et tak som har et utsug som er helt flatt (som i tillegg er passivt) og  mindre enn omkretsen av vifta halter det hele. Vifta driter jo i hvor stort utsuget er. Det som skjer er at den blåser mot veggene som er rundt utsuget og lager "motvind" uten like, og skaper turbulens i det som egentlig skulle vært en jevn flow.

Det ville altså fungere bedre i en større boks med mer rom på sidene? Dette høres riktig ut, det oppleves som at vifta både blåser og suger mer til sidene rundt enn center av dit den "peker".

Miguel skrev:
Alstro skrev:
For meg ser det ut som den kan trekke falsk luft i kanten, prøv å tette kanten av vifta inn mot bøtta.....

Det vil ikke hjelpe. "Problemet" er at vifta prøver å blåse luft ut av et større område enn det som er tilgjengelig. Og siden det "ekstra omrrådet" ikke er tilgjengelig vil den bare blåse luft som motarbeider den selv iom at luften som ikke går rett ut kommer i retur. Med en vifte er løsningen å sette den helt til sist i kjeden, for å skape et undertrykk før vifta, og da vil alt før vifta bli naturlig sugd ut av den.

Dette høres helt riktig ut. Den fungerer med lokket av. Fremdeles ikke så mye effekt som jeg hadde håpet på, men jeg kan i det minste kjenne at det trekker...

da prøver jeg å plassere vifta utenfor vinduet neste gang vi brygger, så får jeg se om det er nok effekt nå.

Hvis ikke, vil det hjelpe med en mer trakt-formet overgang mellom vifta og ventilasjons-røret? Hvor mye har det å si at røret er montert i siden på bøtta?

Intercom skrev:
Jeg vurderte den i første omgang, men valgte den bort, da spesifikasjonene var for pinglete. Den jeg valgte er (i teorien) 7 ganger så kraftig både i watt og m3 pr time. Den der vil nok gjøre en bedre jobb med å levere de spesifikasjonene som står, men jeg tror ikke den er kraftig nok. Fra en tidligere tråd fikk jeg inntrykk av at 300m3 pr time var minimum.
 
AMelbye skrev:
Miguel skrev:
Er den enorme vifta der 12V? Høres helt sykt ut.
Ja, den er ment for trimming av bil. 12V, 80W. 6.66A i følge min hoderegning, men oppstarten tar likevel ofte hurtigsikringa på ATX-psuen som er rata til 15A...

Miguel skrev:
Vifte som dekker hele omkretsen av "taket", og et tak som har et utsug som er helt flatt (som i tillegg er passivt) og  mindre enn omkretsen av vifta halter det hele. Vifta driter jo i hvor stort utsuget er. Det som skjer er at den blåser mot veggene som er rundt utsuget og lager "motvind" uten like, og skaper turbulens i det som egentlig skulle vært en jevn flow.

Det ville altså fungere bedre i en større boks med mer rom på sidene? Dette høres riktig ut, det oppleves som at vifta både blåser og suger mer til sidene rundt enn center av dit den "peker".

Miguel skrev:
Alstro skrev:
For meg ser det ut som den kan trekke falsk luft i kanten, prøv å tette kanten av vifta inn mot bøtta.....

Det vil ikke hjelpe. "Problemet" er at vifta prøver å blåse luft ut av et større område enn det som er tilgjengelig. Og siden det "ekstra omrrådet" ikke er tilgjengelig vil den bare blåse luft som motarbeider den selv iom at luften som ikke går rett ut kommer i retur. Med en vifte er løsningen å sette den helt til sist i kjeden, for å skape et undertrykk før vifta, og da vil alt før vifta bli naturlig sugd ut av den.

Dette høres helt riktig ut. Den fungerer med lokket av. Fremdeles ikke så mye effekt som jeg hadde håpet på, men jeg kan i det minste kjenne at det trekker...

da prøver jeg å plassere vifta utenfor vinduet neste gang vi brygger, så får jeg se om det er nok effekt nå.

Hvis ikke, vil det hjelpe med en mer trakt-formet overgang mellom vifta og ventilasjons-røret? Hvor mye har det å si at røret er montert i siden på bøtta?

Intercom skrev:
Jeg vurderte den i første omgang, men valgte den bort, da spesifikasjonene var for pinglete. Den jeg valgte er (i teorien) 7 ganger så kraftig både i watt og m3 pr time. Den der vil nok gjøre en bedre jobb med å levere de spesifikasjonene som står, men jeg tror ikke den er kraftig nok. Fra en tidligere tråd fikk jeg inntrykk av at 300m3 pr time var minimum.

Har prøvd den vifta du linker til og kan bekrefte at den ikke er tøff nok for jobben.
 
Vi synest biltemavifta er helt perfekt! finnest ikke damp i rommet når vi bruker denne.  :)
 

Vedlegg

  • avtrekk.jpg
    avtrekk.jpg
    1,8 MB · Sett: 249
Vi har den samme radiatorvifta som avsug.
Vi lagde bare en treplate som passer akkurat inn i vinduskarmen og sagde hull i den plata til viften.

Ingen slange eller hette på kjelen, vifta fungerer som avsug for hele rommet.
Vi driver den med en gammel 400w PC strømforsyning.
 
kritro skrev:
Vi synest biltemavifta er helt perfekt! finnest ikke damp i rommet når vi bruker denne.  :)

Med en hette av det slaget der slipper du nok unna med mye mindre kapasitet ja.

All den tid jeg gjør dette på kjøkkenet og alt må pakkes unna for hver gang, er dette i beste fall veldig tungvint.

Jeg tenkte bare å hive ventilasjons-slangen over kanten på kokeren og kompensere ved å bruke en kraftigere vifte. Jeg så i en gammel tråd at noen hadde gjort dette med ok resultat.

Haarr skrev:
Vi har den samme radiatorvifta som avsug.
Vi lagde bare en treplate som passer akkurat inn i vinduskarmen og sagde hull i den plata til viften.
Ingen slange eller hette på kjelen, vifta fungerer som avsug for hele rommet.
Er denne da montert i et vindu høyt oppe, eller midt på veggen? Suger dette nok til at det ikke legger seg belegg på veggene?
 
Det er høyt oppe ja, og viften trekker såpass at det ikke former seg dråper noen steder. Men det blir litt fuktig på veggen rett bak kokekaret.
Uten viften på drypper det som regn fra taket.
 
Tilbake
Topp