Avtrekk og rør

Stiller inn tempen på 102 grader ved koking.
Hvordan skummer dere av, da? Bare bruker en skje til å fjerne skummet? Finnes det forresten anti-skum midler som kan brukes?
 
Det er jo bare i begynnelsen det skummer mye, og det kan man jo som skrevet her, fint ta bort med ei øse.
Vil det ha noe å si om man stiller ned til f.eks. 99 grader?
 
Jeg har opplevd at det kokte over da jeg hadde lokk på ved hot break, så venter med å sette det på til jeg ser at det har roer seg.

Nå kan det jo tenkes du blir kvitt problemet med vann/vørter utenpå lokket når du unngår at det koker over, men hvis det fortsatt vedvarer: Jeg har røret tredd inni hullet i lokket slik at alt renner innenfor kjelen igjen. Utifra bildet ser det ut til å kan gå hos deg også. Videre har jeg brukt gode gamle gaffa for å tette mellom lokk og rør både utenpå og inni, men på sikt blir det nok ei silikonstripe.
 
Ok, takk for tips!
Med tanke på "permanent" feste med gaffa eller silikon: gjør ikke dette rengjøringen tungvinn? Eller er det minimalt med rengjøring nødvendig på deres hatter? Hos meg så den ikke ut, hadde tilogmed humlegrums oppover innsiden av røret. Hehe.
 
Var minimalt med gris for min del. Skylte røret litt i dusjen bare siden det lukta litt vørter. Siden røret får kjørt seg på høy temp i god tid før kokingen er over antar jeg det går greit selv om litt usynlig aroma henger igjen.
Anså forøvrig ikke på gaffa som permanent feste da den både er billig og raskt å skifte ut om nødvendig.
 
Har kobberhatt på Speidel 50. På kobberhatten er fleksi ventilasjonsslange i plast (den hvite til Biltema). Denne er kurvet for å samle kondens. Plastslangen er festet til Biltemas fleksi aluslange. I enden av denne festet vi en ventilasjonsvifte, som blåste videre gjennom et kloakkrør og ut til ventil (rommet har ikke vindu, og ingen luftekanaler vi kan bruke. Det var fall frem mot viften, og fall ut etter viften. Allikevel tok viften kveld før brygget var omme. Det kan være mange grunner til det, men jeg vil ha gode tips til ting som virkelig funker, og ikke max mekker Biltema-løsning (slik vi har nå).
 
andersreve skrev:
Har kobberhatt på Speidel 50. På kobberhatten er fleksi ventilasjonsslange i plast (den hvite til Biltema). Denne er kurvet for å samle kondens. Plastslangen er festet til Biltemas fleksi aluslange. I enden av denne festet vi en ventilasjonsvifte, som blåste videre gjennom et kloakkrør og ut til ventil (rommet har ikke vindu, og ingen luftekanaler vi kan bruke. Det var fall frem mot viften, og fall ut etter viften. Allikevel tok viften kveld før brygget var omme. Det kan være mange grunner til det, men jeg vil ha gode tips til ting som virkelig funker, og ikke max mekker Biltema-løsning (slik vi har nå).

Hva slags ventilasjonsvifte er det snakk om? Er den for våtrom?

Det du kan gjøre er å gå på finn.no og finne en billig ventilator som folk selger for 2-300 kroner, skru ut vifta da de er kraftige og tåler damp og sette den i enden av et pvc rør (mindre motstand i de enn flex-rør siden de er helt glatte). Prøve å ha så få svinger og vinkler som mulig, evt tilte litt ned hele veien før vifta, med en ventil eller hull i røret som samler opp kondensen.

Dette fant jeg på nå, så litt mer tenking enn det jeg gjorde her er sikkert lurt.
 
Biltema sin baderomsvifte ø100mm til 149,- eller noe sånt. Det er jo å be om trøbbel, men måtte prøves ;) goe tips.
 
Jeg hadde fremdeles problemer ;) Men vi har et langt strekk, både før og etter vifta. Vi har konkludert med at det er trykk nok i koket til å få ut dampen selv, og at vi heller ventilerer rommet godt for å få ut lukt og meskefuktighet.
 
Jeg koker på speidel 50 l md hatt og et tre meter langt fleksibelt rør ut av vinduet. Har 8 % avdamping /time uten å bruke avtrekksvifte. Bruker foam control for at det ikke skal koke over. Veldig fornøyd med denne løsningen!
 
I dag hadde jeg oppi defoamer før kok, og hadde null problemer med overkok og rennende vørter. Defoamer er knall produkt! :)
Tørt og fint klima på bryggerommet i dag.
 
Bruker metall-"slange" på min Speidel 20L, uten vifte. Kjøpt i billigkroken på IKEA.
Har også sveisehansker til å håndtere den og hatten.
 

Vedlegg

  • IMG_1095.jpg
    IMG_1095.jpg
    156,9 KB · Sett: 933
Hadde heller ikke behov for vifte, bruker alurør på ca 2 m ut til vinduet. Blåste dampen rett ut.
Blir no inni helvetes varm, ja. Så hansker er et must når man skal humle. :)
 
Montér. Tipper alle byggevarebutikker selger. De selger også skjøtestykke om du trenger å forlenge.
 
Tilbake
Topp