Barley Wine og karbonering.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Lest flere tråder om dette, med sprikende meninger. I ferd med å lage en barley wine og har lest en del om karbonering av denne. 50% mener at man må tilsette ekstra gjær når man flasker, 50% mener at det trenger man ikke...

Hva er som gjør at enkelte opplever at ølet blir flatt uten ekstra tilsetting av gjær, mens andre ikke? Kan det være ulik gjær man bruker under selve gjæringen? Selv skal jeg bruke wlp007. Har det med hvor høy OG (eventuelt lav FG) å gjøre?...

Lite lyst til å lage et øl, lagre et halvt år, og så oppleve at ølet er flatt. Og hva ER vanlig karboneringsmengde på denne ølstilen?

Hvis man skal tilsette ekstra gjær - hvilken type og hvordan? Rett i karet før tapping?

Mange spørsmål....
 
Vanlig karboneringsmengde i følge typedefinisjonen (BJCP) er 1,6-2,5 volumer CO2 for engelsk, og 1,8-2,5 for amerikansk, så det er ganske lavt. 4-5 gram per liter eller noe sånt.
Jeg har brygget 2 barley wines på >12%.
Jeg har da tilsatt en liten dose med CBC-1, dette er gjær som er ment til å karbonere høy ABV øl. Jeg synes det er en billig forsikring mot å oppleve flatt øl etter et halvt år som du sier. Jeg har tilsatt 5 gram/liter for mine barley wines og det har blitt veldig bra. Dersom du skal lagre den i flere år så vil det naturligvis bli litt mindre CO2 i ølet, så kanskje du kan prøve deg med 6 g/l ? det blir litt et spørsmål om hva dine preferanser er. Mange tror sikkert 6 g/l er for mye for en barley wine, men man skal huske på at dette er ikke en øl man bælmer nedpå, så ølet vil nok ha behagelig karboneringsnivå mens du drikker det. Jeg har smakt mange BW som er 'perfekt' akkurat idet en tapper, men blir litt lite når man er på slutten av glasset. Igjen, blir litt opp til deg:) Jeg har gode resultater med 5g/l i hvert fall.
Jeg har kun hatt CBC-1 (dette er tørrgjær) rett oppi tappekaret når jeg har tappet på flaske. Skal ikke mye til, kanskje 1g per 10 liter eller noe.
 
Ganske lavt
Hvis du bruker WLP007 kan det være lurt å tilsette litt ekstra gjær hvis du ikke vil vente lenge på at den skal karbonere (jeg gjør ikke det, men så er jeg sta og lærer aldri), ellers så trenger du ikke det
 
Bør kanskje være forsiktig med å tilsette en gjær med høyere attenuasjon enn den du hadde i primær .. kan se for meg at evt ny gjær spiser mer enn wlp007 som har ganske høy flokkulasjon/lav attenuasjon.
 
men samtidig

WLP007 Dry English Ale Yeast
Clean, highly flocculent, and highly attenuative yeast. This yeast is similar to WLP002 in flavor profile, but is 10% more attenuative. This eliminates the residual sweetness, and makes the yeast well suited for high gravity ales. It is also reaches terminal gravity quickly. 80% attenuation will be reached even with 10% ABV beers.

Så det er vel litt begge deler
 
Jepp du har rett i det :)
Vil forøvrig anbefale Stig Aa. å kjøpe en pose CBC-1 og bruke ca 2 gram av denne for å sikre seg at ølen karbonerer som den skal. Koster lite og man er sikker på å få godt resultat. Man legger mye arbeid i å brygge en barley wine og det ville vært bortkastet å la alt arbeidet gå til spille ved å ha en ukarbonert øl :D
 
Takker for (altfor?) informative råd! Går for CBC-1. Tips mht mengde på en teskje? (Har ikke narkovekt...).
 
Det er jo ikke så skrekkelig nøye. Jeg har brukt 1/3 - 1/4 pose når jeg tilsetter ekstra gjær (som jeg stort sett gjør når jeg skal over 9% - høy ABV får gjær til å felle ut. Fordelt på 50 flasker blir det jo uansett ikke noe særlig ekstra bunnfall av det ene ekstra grammet jeg tilsetter.
 
Tilbake
Topp