BB30 Auto - sliter med utbytte

Finn Berger

Moderator
Du har nok helt rett i dette, Finn. Jeg bruker maltrør. Det jeg TROR er at jeg ikke får rørt ut skikkelig med en gang, nesten uansett hvor mye jeg rører. Derfor hjelper det å tappe ut litt, helle over og røre noen ganger under veis. En annen bonus med det er at jeg ser jeg holder jevnere temp i hele maltsenga enn tidligere. Tidligere var det ganske stor forskjell på temperatur i det øvre laget og litt nede i mesken. Men, jeg er forholdsvis fersk, bare 20 batcher på nakken, så jeg fortsatt mye å lære og erfare ;-)

Å få rørt ut malten skikkelig, er viktig. Det blir som å lage hvit saus; bruker du for mye væske med en gang, får du klumper som du skal slite hardt for å bli kvitt. Og det som er inni klumpene, blir ikke omdannet til sukker, og du får dårligere effektivitet.

Jeg starter med forholdet 1 kg malt til 2 liter vann. Da er det lett å få rørt malt og vann godt sammen, og så fyller jeg bare på vann så jeg får en mesk med 1:3 malt/vann. Da har jeg samtidig noen liter til som jeg kan bruke til å gå fra f.eks. 64 til 72 grader. (Jeg bruker nå så å si aldri steg under 60 grader.)

1:3 er en grei tjukkelse. Om den så får stå 1 time på hovedsteget, regner jeg med at jobben er gjort - men om hovedsteget er under 65 grader, kan det være (litt) mening i å gå opp til 90 minutter.
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Årsaken til at Ølbrygging vil ha et steg på 78 grader i en time er at det tar ganske lang tid før mesken er hetet opp til den temperaturen med den innebygde pumpa, uten røring. toppen og bunnen får man varmet ganske kjapt, men 3/4 av mesken som er i midten holder fortsatt en temperatur høyt på 60-tallet når resten er på 78 grader. Det er hvertfall min egen erfaring med både 30A og 60A. Også enig med deg Finn, angående meskeprosessen. Skulle ikke spille noen rolle om man mesker i en kjøleboks eller stålkjele, så lenge man bruker nok vann, rører inn godt for å unngå klumper, og har rett kverning på malten. Whistler vil nok se om han har den brukte malten tilgjengelig om det er mye hele korn. Noe jeg mistenker er en vanlig feil er å kjøre drillen i full hastighet og mose igjennom malten kjappest mulig. Kanskje kverna og står på 1,5 eller åpnere i tillegg. Jeg bruker 1,2 mm åpning som nevnt, og drill i første gear, cirka 200 rpm. Satt bare en hvit strek på chucken og var fornøyd med farten når jeg talte 30 omdreininger på 10 sekunder. Bruker en liten skrutvinge til å holde jevnt press på "gasspedalen". :)
 
Jeg er nå så lat at all knusing av malt står Ølbrygging.no for :D
Regner dog med at den knuses på korrekt måte for best utbytte.

Skal gjøre et nytt brygg en av dagene å teste med mer vann og litt ekstra røring i suppa
 

Finn Berger

Moderator
Årsaken til at Ølbrygging vil ha et steg på 78 grader i en time er at det tar ganske lang tid før mesken er hetet opp til den temperaturen med den innebygde pumpa, uten røring. toppen og bunnen får man varmet ganske kjapt, men 3/4 av mesken som er i midten holder fortsatt en temperatur høyt på 60-tallet når resten er på 78 grader. Det er hvertfall min egen erfaring med både 30A og 60A. Også enig med deg Finn, angående meskeprosessen. Skulle ikke spille noen rolle om man mesker i en kjøleboks eller stålkjele, så lenge man bruker nok vann, rører inn godt for å unngå klumper, og har rett kverning på malten. Whistler vil nok se om han har den brukte malten tilgjengelig om det er mye hele korn. Noe jeg mistenker er en vanlig feil er å kjøre drillen i full hastighet og mose igjennom malten kjappest mulig. Kanskje kverna og står på 1,5 eller åpnere i tillegg. Jeg bruker 1,2 mm åpning som nevnt, og drill i første gear, cirka 200 rpm. Satt bare en hvit strek på chucken og var fornøyd med farten når jeg talte 30 omdreininger på 10 sekunder. Bruker en liten skrutvinge til å holde jevnt press på "gasspedalen". :)

Oj, det var da vanvittig treige greier. Da hadde jeg i hvert fall droppet det steget. Og ellers er det jo kjekt å høre sånt; så blir man desto mer fornøyd med sitt eget enkle system:p. 3500 w induksjon bruker ikke så mange minuttene på å dra meg opp til utmesktemp. (Jeg kjører jo som oftest utmesk sjøl om jeg veit det har lite for seg:confused:.)

Da jeg kjøpte kverna mi (mm med tre ruller), stilte Bryggselv den på 1,5 som "standard". Det funka ikke så gæ'ernt - til jeg prøvde meg på hveteøl! Det blei tynne, rare greier:eek:.

Vel, jeg fant ut av det, og etter litt eksperimentering har jeg også landet på 1,2 mm. Da blir hveten knust, og jeg får ellers fine hele skall. Kjører kverna enda litt saktere enn deg. Er nok nede på 120 rpm - og kanskje lavere, også.

Enda finere knusing ville nok gi en liten gevinst - Palmer antyder 1% - men om prisen er høyere andel opprevne skall, er det ikke verdt det. Jeg veit ikke om du lider så mye i prosent om du går opp til 1,5mm (med bare byggmalt!). Jeg tror du kan kompensere for det meste ved å bruke litt lengre mesketid. Og det er mulig kontinuerlig resirkulasjon hjelper her. Men det er jo en dårlig ide å skaffe seg det problemet. Gevinsten er vel at du blir nokså immun mot problemer med skyllinga - jeg fikk i alle fall aldri det den gangen jeg malte på den innstillinga, og kjørte kontinuerlig skylling. Jeg går ut fra at det er en grunn til at ferdigknust malt gjerne blir kverna litt grovt. (Men nå kjører jeg bare partiskylling, og da skal det noe til at mesken tetter seg.)
 

Finn Berger

Moderator
Jeg er nå så lat at all knusing av malt står Ølbrygging.no for :D
Regner dog med at den knuses på korrekt måte for best utbytte.

Skal gjøre et nytt brygg en av dagene å teste med mer vann og litt ekstra røring i suppa

Jeg tror ikke du skal regne med at best mulig utbytte er målet. (Se den forrige posten min.) Noen veit kanskje hva de maler på?

Oppskriftene er jo basert på latterlig dårlig utbytte etter mine begreper (som er basert på erfaring med en veldig enkel måte å brygge på, og slett ikke maksimering av effektivitet).
 
Jeg er nesten nybegynner og sliter med motsatt problem. BB30 Autobmatic. oppskrift med 6 kg malt for tsjekkisk pils, sirkulerer mesken svakt hele tiden. Stopper utskylling på 1015. Ender opp på nær 30 liter med OG rundt 1055 før tapping. Må fylle på med vann under kok for å få OG ned til 1050-55 . Blir likevel som regel en sterk pils :) og litt sur/skarp.. Har satt den første med fersk gjær og starter nå så vi får se..
 

Finn Berger

Moderator
Jeg er nesten nybegynner og sliter med motsatt problem. BB30 Autobmatic. oppskrift med 6 kg malt for tsjekkisk pils, sirkulerer mesken svakt hele tiden. Stopper utskylling på 1015. Ender opp på nær 30 liter med OG rundt 1055 før tapping. Må fylle på med vann under kok for å få OG ned til 1050-55 . Blir likevel som regel en sterk pils :) og litt sur/skarp.. Har satt den første med fersk gjær og starter nå så vi får se..

Der bekrefter du vel det jeg sier over her om at oppskriftene er basert på latterlig dårlig effektivitet. Her får du i alle fall rimelig effektivitet; antakelig 84-85%. (Regner med at det er kontinuerlig skylling som brukes.)

Det kan se ut som om kontinuerlig sirkulasjon har noe for seg med dette systemet, ja. Det er nok ikke så rart at mange hevder at det er viktig. Og når man har utstyret, er det vel liten grunn til ikke å utnytte muligheten. Klar vørter og jevn temperatur i mesken er jo heller ikke negativt.
 

ØyvindO

Norbrygg-medlem
Nå begynner det å bli lenge siden jeg brygget på en BB30 gen 3, men min erfaring den gangen var at SG faktisk økte i opp mot en time under sirkulasjon på 78 grader. Jeg tror det skyldes geometrien - maltrøret er alt for høyt og smalt. (Det maltrøret ble jeg aldri fortrolig med. Å meske inn var som å gire manuelt i en fransk bil: veldig slarkete!)
 

Finn Berger

Moderator
Nå begynner det å bli lenge siden jeg brygget på en BB30 gen 3, men min erfaring den gangen var at SG faktisk økte i opp mot en time under sirkulasjon på 78 grader. Jeg tror det skyldes geometrien - maltrøret er alt for høyt og smalt. (Det maltrøret ble jeg aldri fortrolig med. Å meske inn var som å gire manuelt i en fransk bil: veldig slarkete!)

Nå står det en rimelig fornærma 15 år gammel franskmann utafor her, og mumler noe om barbariske nordmenn:rolleyes:.
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Har nå brygget et par ganger på denne og har hatt et variabelt utbytte. 73 og 55%. Jeg lurer på et par ting.

1. Overgang fra sirkulasjon til kok. Etter sirkulasjon på 78 grader, er det tid for skylling som kan ta lang tid. Følger man ikke med, starter koking før man er ferdig med å skylle. Finnes det en innstilling for å pause programmet eller må man bare justere tiden?

2. Ved skylling hvor mye og ofte fyller dere opp? Jeg fyller til det er et par cm til kanten og re-fyller jevnt og trutt når det har sunket noen cm.

3. Jeg bruker Brewfather for å lage oppskrifter. Greia med BB30A er at man skyller til man har 25 liter. Følger man innstillingene til Brewfather vil man være noen liter short. Begge gangene jeg har brukt BF har jeg måtte bruke mer vann for å klare å nå 25 liter. Satte maltrøret i en tom gjæringsbøtte etter ferdig skylling for å sjekke hvor mye om rant av i løpet av koketiden. Det var mellom 0,5 og 1 liter.
 

Skjelstad

Fylkesstyre
Har nå brygget et par ganger på denne og har hatt et variabelt utbytte. 73 og 55%. Jeg lurer på et par ting.

1. Overgang fra sirkulasjon til kok. Etter sirkulasjon på 78 grader, er det tid for skylling som kan ta lang tid. Følger man ikke med, starter koking før man er ferdig med å skylle. Finnes det en innstilling for å pause programmet eller må man bare justere tiden?

2. Ved skylling hvor mye og ofte fyller dere opp? Jeg fyller til det er et par cm til kanten og re-fyller jevnt og trutt når det har sunket noen cm.

3. Jeg bruker Brewfather for å lage oppskrifter. Greia med BB30A er at man skyller til man har 25 liter. Følger man innstillingene til Brewfather vil man være noen liter short. Begge gangene jeg har brukt BF har jeg måtte bruke mer vann for å klare å nå 25 liter. Satte maltrøret i en tom gjæringsbøtte etter ferdig skylling for å sjekke hvor mye om rant av i løpet av koketiden. Det var mellom 0,5 og 1 liter.
Bruker samme brygger og software. Men opplever ikke samme avvika.

1. Du kan selvsagt starte oppvarming til kok mens du skyller. Men det velger du jo selv og må passe på at du ikke når 100 grader før du er ferdig å skylle. Standard på min brygger er 60 minutter mash-out. Vrir bare knappen over til kok når jeg er klar for å heve temperatur mot kok.
2. Fyller til det ligger vann et par cm over maltsenga. Helt opp til kanten høres voldsomt ut.
3. Tror du bommer litt på mengden til kok. Jeg skyller til jeg har 27,8 liter til kok. Det gir 25 liter etter 60 minutter koking. Jeg følger Brewfather og treffer stort sett spot on. Kan det være du har feil innstillinger i Brewfather?
 

Vladimir

Norbrygg-medlem
Har nå brygget et par ganger på denne og har hatt et variabelt utbytte. 73 og 55%. Jeg lurer på et par ting.

1. Overgang fra sirkulasjon til kok. Etter sirkulasjon på 78 grader, er det tid for skylling som kan ta lang tid. Følger man ikke med, starter koking før man er ferdig med å skylle. Finnes det en innstilling for å pause programmet eller må man bare justere tiden?

2. Ved skylling hvor mye og ofte fyller dere opp? Jeg fyller til det er et par cm til kanten og re-fyller jevnt og trutt når det har sunket noen cm.

3. Jeg bruker Brewfather for å lage oppskrifter. Greia med BB30A er at man skyller til man har 25 liter. Følger man innstillingene til Brewfather vil man være noen liter short. Begge gangene jeg har brukt BF har jeg måtte bruke mer vann for å klare å nå 25 liter. Satte maltrøret i en tom gjæringsbøtte etter ferdig skylling for å sjekke hvor mye om rant av i løpet av koketiden. Det var mellom 0,5 og 1 liter.
Bruker ikke BB30 nå lenger, men jeg har brukt den i mange år. Jeg sleit med utbytte i begynnelsen, men etterhvert ble bryggeprosessen min enkel og forutsigbar.

Jeg kan anbefale:
- å røre i mesken noen gangen under meskinga
- å sirkule en time på 78 grader er bortkasta tid. 5 - 10 min. er plenty
- la vørteren renne helt av etter at du har løftet maltrøret
- skyllingen må foregå sakte - 1-2l vann om gangen er nok - la det renne av før du heller i mer vann
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Bruker samme brygger og software. Men opplever ikke samme avvika.

1. Du kan selvsagt starte oppvarming til kok mens du skyller. Men det velger du jo selv og må passe på at du ikke når 100 grader før du er ferdig å skylle. Standard på min brygger er 60 minutter mash-out. Vrir bare knappen over til kok når jeg er klar for å heve temperatur mot kok.
2. Fyller til det ligger vann et par cm over maltsenga. Helt opp til kanten høres voldsomt ut.
3. Tror du bommer litt på mengden til kok. Jeg skyller til jeg har 27,8 liter til kok. Det gir 25 liter etter 60 minutter koking. Jeg følger Brewfather og treffer stort sett spot on. Kan det være du har feil innstillinger i Brewfather?
Feil gjør jeg garantert mange av. Må bare bli bevisst på de.

Det er ikke bevisst å starte kok, jeg opplever at kokeren gjør det automatisk dersom jeg ikke passer på. Har gått greit fram til nå, må bare passe på. Ser jeg skrev feil i forrige innlegg. BB manual skriver at man skal fylle til 30 L for å få 25L. Må bli bevisst på målene jeg får. Takk.
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Bruker ikke BB30 nå lenger, men jeg har brukt den i mange år. Jeg sleit med utbytte i begynnelsen, men etterhvert ble bryggeprosessen min enkel og forutsigbar.

Jeg kan anbefale:
- å røre i mesken noen gangen under meskinga
- å sirkule en time på 78 grader er bortkasta tid. 5 - 10 min. er plenty
- la vørteren renne helt av etter at du har løftet maltrøret
- skyllingen må foregå sakte - 1-2l vann om gangen er nok - la det renne av før du heller i mer vann

Det er vel omtrent dette som er beskrevet som anbefalt metode av flere i denne tråden. Og jeg prøver å følge.

Jeg jeg kanskje for utålmodig med skyllevannet kan det virke som. Ta det litt roligere der neste gang.

Bruker dere maltrør eller silbunn?
 
Topp