BB30 Auto - sliter med utbytte

Finn Berger

Moderator
Den silbunnen ble brukt en gang. Gikk tett og jeg mista trua. Presterte jaggu å kjøpe en til som er helt ubrukt. Så om noen trenger så er det bare å hente.

Bruker kun maltrøret.
hmm - jeg brygga på en BB60 med silbunn den første tida som brygger, og opplevde aldri noe problem med den - bortsett fra at den åpenbart ikke var laga for den kjelen. Beina var for korte, så den hang på kranstussen, og den hadde litt for liten diameter:p. Men den funka rimelig greit, og jeg trur jeg opplevde stuck mash én gang, og da var det nok min egen skyld.

Hadde kvaliteten på den kjelen vært bedre, så jeg hadde sluppet å bytte den tre ganger, hadde jeg kanskje brygga på den ennå. Jeg likte den godt.

Men altså: Gi den silbunnen en sjanse til:).
 

Eramik

Norbrygg-medlem
^
What he said.
Har som sagt prøvd å følge malen som @Vladimir viser til, men ser det glipper spesielt på skylling.

Det er merkelig at uansett hvor mye man prøver å forberede seg og lese, så må man også erfare :)

Hvor mye skyller dere? Følger dere manualen til BB som sier man skal skylle til man har 30L eller gjør dere som @Skjelstad som skyller til han har 27,5L? Følger dere bryggeprogam som Brewfather eller lignende?
 

Vladimir

Norbrygg-medlem
Bruker dere maltrør eller silbunn?
Pleide å bruke maltrør når jeg brygga på BB30. Nå bruker jeg BB60 med silbunn - funker som den skal, men det er mye enklere å bruke meskepose i tillegg.

Hvor mye skyller dere? Følger dere manualen til BB som sier man skal skylle til man har 30L eller gjør dere som @Skjelstad som skyller til han har 27,5L? Følger dere bryggeprogam som Brewfather eller lignende?
Jeg pleide å skylle til 27 - ish når jeg skulle fate, 30l når jeg skulle flaske. Bruker Brewersfriend, så det er veldig enkelt å bare legge inn forskjellige verdier av pre-boil.
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Følger dere manualen til BB som sier man skal skylle til man har 30L eller gjør dere som @Skjelstad som skyller til han har 27,5L? Følger dere bryggeprogam som Brewfather eller lignende?
Brewfather er vanskelig å få justert vannmengder helt spesifikt for hver batch. Må bruke skjønn med hvor mye humler du har i kjelen og hvor mye trub som er akseptabelt i gjæringsbøtta. Enkelt;

17.5 liter + (vekt i malt * 0.6) = meskevann
Sluttvolum = meskevann - trub/humle - avkok - (vekt i malt * 0,8) + skyllevann

Eksempel med 5 kg malt og 200 gram humle. Jeg regner 1 liter svinn pr 100 gram humle i kjelen.

17,5 + 3 = 20,5 liter meskevann

25 liter sluttvolum = 20,5 (meskevann) - 2 (svinn) - 3.5 (avkok) - 3.5 (absorbert i malt) = 11,5

11,5 + 13,5 = 25 liter.

Da skal du ha 13,5 liter skyllevann for å ha 25liter til tapping (27 liter etter kok).
 
Sist redigert:

Eramik

Norbrygg-medlem
Fortsetter å slite med utbytte. Egentlig var første gang ok.

73% (6,25 kg), 55% (7 kg), 63% (7,2 kg) og 57% (7,5 kg). Har prøvd å huske forskjellene. Tror kanskje at jeg har funnet noe. Første gang kjørte jeg pumpa med full åpning. Jeg tenkte det kanskje var lurt å strupe åpningen litt og har derfor kjørt pumpa med halv åpning de siste gangene.

Men med full åpning vil jo nødvendigvis mer av vannet ligge i maltrøret, og det må vel være en bra ting?

Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan jeg kan begrense gjennomstrømmingen på skyllingen. Jeg har forsøkt å ligge med vann et par cm over mesk, uten at jeg tar tida, føles det ikke som det tar veldig lang tid å skylle vannet. Dersom jeg ikke klarer å få høyere utbytte neste gang blir det å forsøke med silbunn.
 
Sist redigert:

erikraude

Norbrygg-medlem
Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan jeg kan begrense gjennomstrømmingen på skyllingen.
Prøv dette, uten at jeg noengang har satt mine bein i en bb30.
-Når meskinga er ferdig, skru av pumpa og rør godt rundt i maltet.
-Vent fem, ti minutter så alt får synki godt til bunns.
-Løft opp maltrøret og la det renne av seg. Ikke nødvendigvis alt, men det meste.
-Hell oppi halvparten av skyllevannet i maltrøret. Hvis alt går som planlagt nå renner det bra sakte igjennom.
-Rør rundt i maltet, men unngå å røre helt i bånn. Du vil beholde en kompakt maltseng nederst som gjør at det renner sakte og siler bort grums.
-Når du har rørt i noen minutter kan det stå å renne fra seg til det meste har rent av. Det kan ta litt tid.
-Tilsett andre halvparten av skyllevannet og gjenta prosessen med røring og sånt.

Funker ihvertfall som bare det på grainfatheren, og de er vel ikke så ulike på det punktet her. Tipper det vil funke på andre bryggemaskiner også.
 

Finn Berger

Moderator
Fortsetter å slite med utbytte. Egentlig var første gang ok.

73%, 55%, 63% og 57%. Har prøvd å huske forskjellene. Tror kanskje at jeg har funnet noe. Første gang kjørte jeg pumpa med full åpning. Jeg tenkte det kanskje var lurt å strupe åpningen litt og har derfor kjørt pumpa med halv åpning de siste gangene.

Men med full åpning vil jo nødvendigvis mer av vannet ligge i maltrøret, og det må vel være en bra ting?

Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan jeg kan begrense gjennomstrømmingen på skyllingen. Jeg har forsøkt å ligge med vann et par cm over mesk, uten at jeg tar tida, føles det ikke som det tar veldig lang tid å skylle vannet. Dersom jeg ikke klarer å få høyere utbytte neste gang blir det å forsøke med silbunn.
En enkel løsning er vel å la være å heve maltrøret, og tappe ut i ei bøtte etter hvert som du fyller på vann. Det er den gode, gamle måten å gjøre det på, og da har du full kontroll gjennom å regulere åpninga på krana. Det eneste du da må passe på, er at du tilfører skyllevannet på en slik måte at du ikke forstyrrer maltsenga.

Ulempen er at du ikke kan starte oppvarminga før alt er skylt gjennom, selvfølgelig. Til gjengjeld vil du få et utbytte oppe rundt 90% om du går inn for det. Med en OG i terrenget 1.045-50, da. Utbyttet synker jo med økende kalkulert OG.
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Brewfather er vanskelig å få justert vannmengder helt spesifikt for hver batch. Må bruke skjønn med hvor mye humler du har i kjelen og hvor mye trub som er akseptabelt i gjæringsbøtta. Enkelt;

17.5 liter + (vekt i malt * 0.6) = meskevann
Kjørte denne i dag, mesken ble veldig mye tynnere enn tidligere.

20.74L på 5,4 kg malt.

Prøv dette, uten at jeg noengang har satt mine bein i en bb30.
-Når meskinga er ferdig, skru av pumpa og rør godt rundt i maltet.
-Vent fem, ti minutter så alt får synki godt til bunns.
-Løft opp maltrøret og la det renne av seg. Ikke nødvendigvis alt, men det meste.
-Hell oppi halvparten av skyllevannet i maltrøret. Hvis alt går som planlagt nå renner det bra sakte igjennom.
-Rør rundt i maltet, men unngå å røre helt i bånn. Du vil beholde en kompakt maltseng nederst som gjør at det renner sakte og siler bort grums.
-Når du har rørt i noen minutter kan det stå å renne fra seg til det meste har rent av. Det kan ta litt tid.
-Tilsett andre halvparten av skyllevannet og gjenta prosessen med røring og sånt.

Funker ihvertfall som bare det på grainfatheren, og de er vel ikke så ulike på det punktet her. Tipper det vil funke på andre bryggemaskiner også.
Brukte denne metoden.

Meskevannet rant veldig fort gjennom. Maks 5 minutter. Kjørte 2 skyllinger (2 x 7L), la silbunnen over silkaret og fylte sakte gjennom denne. Her gikk det nok minst 10 minutter på hver 7L. Altså ca 20 minutter.

Målet på OG var 1.047 (70%) fikk 1.044 (65%). Som er helt greit på en Golden Ale. Men med rett over 5 kg burde jeg vært høyere.

Tenker det er aktuelt å prøve silbunn neste gang.
 

erikraude

Norbrygg-medlem
Kjørte denne i dag, mesken ble veldig mye tynnere enn tidligere.

20.74L på 5,4 kg malt.


Brukte denne metoden.

Meskevannet rant veldig fort gjennom. Maks 5 minutter. Kjørte 2 skyllinger (2 x 7L), la silbunnen over silkaret og fylte sakte gjennom denne. Her gikk det nok minst 10 minutter på hver 7L. Altså ca 20 minutter.

Målet på OG var 1.047 (70%) fikk 1.044 (65%). Som er helt greit på en Golden Ale. Men med rett over 5 kg burde jeg vært høyere.

Tenker det er aktuelt å prøve silbunn neste gang.
Ja, det gikk veldig mye fortere enn jeg opplever. Lot du maltsenga få sette seg skikkelig før du løfta maltrøret? Et solid fundament her er avgjørende.
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Ja, det gikk veldig mye fortere enn jeg opplever. Lot du maltsenga få sette seg skikkelig før du løfta maltrøret? Et solid fundament her er avgjørende.
Jepp, rørte, men ikke i bunn. Lot det sette seg i 10-15 minutter før jeg løftet sakte.

Det var lavt ja. Jeg ville ha sjekka knusing og pH neste. Ligger du mot 6 i mesken så kan du slite med konvertering.
Dersom brewfather stemmer skal salter og syremalt gi en PH på 5.3. Målte aldri :(

Det jeg lurer på er hvor mye et hydrometer kan være ute av sync? Finnes det mulighet for å sjekke? Det stemmer med rent vann på 20 grader. Kan dette være en feilkilde?
 

Finn Berger

Moderator
Jepp, rørte, men ikke i bunn. Lot det sette seg i 10-15 minutter før jeg løftet sakte.


Dersom brewfather stemmer skal salter og syremalt gi en PH på 5.3. Målte aldri :(

Det jeg lurer på er hvor mye et hydrometer kan være ute av sync? Finnes det mulighet for å sjekke? Det stemmer med rent vann på 20 grader. Kan dette være en feilkilde?
Du har ingen garanti for at skalaen er helt riktig, men jeg kan ikke forestille meg at den kan gi noen misvisning av betydning. Så nei, det er nok ikke hydrometeret. At du skulle ha en pH som er så høy at den får beydning, virker heller ikke sannsynlig. Det er nesten alltid skyllinga som er skurken. Og knuser du på 1,1 mm, er du på den sikre sida når det gjelder knusinga.
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Du har ingen garanti for at skalaen er helt riktig, men jeg kan ikke forestille meg at den kan gi noen misvisning av betydning. Så nei, det er nok ikke hydrometeret. At du skulle ha en pH som er så høy at den får beydning, virker heller ikke sannsynlig. Det er nesten alltid skyllinga som er skurken. Og knuser du på 1,1 mm, er du på den sikre sida når det gjelder knusinga.
Regnet ikke med det var hydrometer, spesielt når det er ok på med vann. Så en YouTube video etterpå, virket som et par poeng var vanlig. Men det har jo ikke betydning her.

Knuser ikke selv, men bestilte på 1.2.

Tipper jeg må få orden på skylle rutiner ja. Målte SG til 1.047 rett før meskinga var slutt. Men den ble tatt fra bunn og av erfaring er SG målinger under mesking svært upålitelige.

Tipper jeg må få orden på skylle rutiner.
 

bergie

Norbrygg-medlem
Jeg har en maskin tilsvarende din BB30. Jeg fikk også veldig lavt utbytte. Det lå stort sett på 60-tallet.
Gjorde forskjellige forsøk på å forbedre utbytte, uten resultat. Jeg har alltid kjøpt ferdig knust malt.
Nå i vinter kjøpte jeg mølle. De to siste bryggene har jeg knust malten selv, og har fått et helt annet utbytte.
Et på 75% og det siste på 80%. I det siste brygget brukte jeg også vanntilsetninger.
Det jeg la merke til, var at jeg kunne sirkulere mye mer vann under mesking. Mye bedre gjennomstrømning i mesken.
Så mitt tips er å gjøre et forsøk der du knuser malten selv.
 

Finn Berger

Moderator
Jeg har en maskin tilsvarende din BB30. Jeg fikk også veldig lavt utbytte. Det lå stort sett på 60-tallet.
Gjorde forskjellige forsøk på å forbedre utbytte, uten resultat. Jeg har alltid kjøpt ferdig knust malt.
Nå i vinter kjøpte jeg mølle. De to siste bryggene har jeg knust malten selv, og har fått et helt annet utbytte.
Et på 75% og det siste på 80%. I det siste brygget brukte jeg også vanntilsetninger.
Det jeg la merke til, var at jeg kunne sirkulere mye mer vann under mesking. Mye bedre gjennomstrømning i mesken.
Så mitt tips er å gjøre et forsøk der du knuser malten selv.
Hva har du stilt mølla di på? At du får bedre gjennomstrømming skulle tyde på at du enten knuser grovere bryggesjappa di gjorde, eller at de knuste sånn at du fikk mye mjøl, og antakelig mye opprevet skall. Uansett skjønner jeg ikke at dette skulle utgjære noen forskjell i effektivitet - om noe ville jeg forventa at du fikk dårligere effektivtet nå.

Vanntilsetninger kan hjelpe litt, fordi du får tilført kalsium, som det som regel er litt lite av i norsk vann. Men på den annen side, så får du en god del kalsium fra maltet, så så veldig stor betydning kan det ikke ha.

Med mindre @Eramik har fått annen knusing enn den han har bestilt - 1,2 mm - kan umulig knusinga være forklaringa om han får dårlig effektivitet nå.
 

bergie

Norbrygg-medlem
Jeg mener at jeg da kverner på ca 1,2. Kverna viser 0,05. Antar det er tommer. Da stemmer det med 1,2 mm.
Jeg har ikke spesifisert knusningsgrad på malt jeg har kjøpt. Usikker på hva butikkene har for rutine på slikt.
Jeg mener at det er mindre mjøl i den malten jeg har knust selv. Min teori var at bedre sirkulasjon kunne gi bedre utbytte.
Har ca 20 brygg nå på denne maskinen. Fikk så merkbart bedre utbytte på de to bryggene der jeg knuste malten selv, så jeg konkluderte med at det var en sammenheng.
Men statistikken er tynn, observasjonene unøyaktige, og konklusjonene har fremkommet basert på synsing :)
 

Finn Berger

Moderator
Jeg mener at jeg da kverner på ca 1,2. Kverna viser 0,05. Antar det er tommer. Da stemmer det med 1,2 mm.
Jeg har ikke spesifisert knusningsgrad på malt jeg har kjøpt. Usikker på hva butikkene har for rutine på slikt.
Jeg mener at det er mindre mjøl i den malten jeg har knust selv. Min teori var at bedre sirkulasjon kunne gi bedre utbytte.
Har ca 20 brygg nå på denne maskinen. Fikk så merkbart bedre utbytte på de to bryggene der jeg knuste malten selv, så jeg konkluderte med at det var en sammenheng.
Men statistikken er tynn, observasjonene unøyaktige, og konklusjonene har fremkommet basert på synsing :)
Bryggsjappene knuser antakelig ganske grovt om du ikke spesifiserer noen bestemt knusingsgrad. De sørger altså for å ikke risikere at du får en tett mesk, men prisen er et litt dårligere utbytte. Det skulle likevel ikke bety så mye, så lenge de ikke maler for grovt. Vi har hatt folk fortelle her på forumet at de har opplevd det, så om du opplever at du får vesentlig bedre utbytte nå etter at du har begynt å male sjøl, kan det være forklaringa. Men da er det rart at du samtidig får bedre sirkulasjon. Det forutsetter at du tidligere fikk en kombinasjon av mye mjøl og altfor grov knus - men det er kanskje mulig?

1,2 mm er sånn midt på treet når det gjelder effektivitet. Du vil kunne øke utbyttet litt ved å gå ned til 0,9, særlig hvis du har mye hvete i gristen. Men det er ikke mye å tjene på det, og det kan hende det betyr trøbbel med maskinen din og sirkulering.

Sirkuleringa har nok mest betydning for det å kunne holde jevnest mulig temperatur i mesken, og du får også helt klar vørter (hvis du ikke roter det til under skyllinga, sjølsagt:)). Men jeg ser ikke hvordan det skulle kunne påvirke utbyttet (konversjonseffektiviteten), i alle fall ikke sammenligna med vanlig "gammeldags" praksis, hvor du rører litt i mesken innimellom. Det som slår meg som en mulighet, er at knusinga du fikk før, inneholdt så mye mjøl at du fikk tette områder i mesken der konversjonen blei dårlig. Det er fort gjort å få "mjølboller" når vann og malt blandes, og det vill alltid gå ut over effektiviteten.

Uansett; du har fått bedre effektivitet, og det må ha ei forklaring. Jeg har ikke fasiten, og jeg synes ikke det er noe i veien med hverken statistikken eller observasjonene dine:).
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Innlegg i tråden 'Skyllinga går for hurtig' https://forum.norbrygg.no/threads/skyllinga-gar-for-hurtig.43436/post-552114

Ser her at det kan være smart å skaffe seg en meskepose enten det skal brukes i røret eller med silbunn. Ser disse selges med micron 100, 200 og 300. Noen spesiell anbefaling?
Skal du ha meskepose og kontinuerlig sirkulasjon under mesk ville jeg ikke hatt noe mindre enn 400 micron. Jeg har nettopp bestilt meg The BrewBag som er skreddersydd min koker og der står det at de kun lager 400 micron poser til bryggere med kontinuerlig sirkulering for å unngå stuck mash, og det var nettopp det jeg opplevd med The BrewBag som jeg hadde fra før og den er 210 micron.
 
Topp