BB30 Auto - sliter med utbytte

Finn Berger

Moderator
Den silbunnen ble brukt en gang. Gikk tett og jeg mista trua. Presterte jaggu å kjøpe en til som er helt ubrukt. Så om noen trenger så er det bare å hente.

Bruker kun maltrøret.
hmm - jeg brygga på en BB60 med silbunn den første tida som brygger, og opplevde aldri noe problem med den - bortsett fra at den åpenbart ikke var laga for den kjelen. Beina var for korte, så den hang på kranstussen, og den hadde litt for liten diameter:p. Men den funka rimelig greit, og jeg trur jeg opplevde stuck mash én gang, og da var det nok min egen skyld.

Hadde kvaliteten på den kjelen vært bedre, så jeg hadde sluppet å bytte den tre ganger, hadde jeg kanskje brygga på den ennå. Jeg likte den godt.

Men altså: Gi den silbunnen en sjanse til:).

Eramik

Norbrygg-medlem
^
What he said.
Har som sagt prøvd å følge malen som @Vladimir viser til, men ser det glipper spesielt på skylling.

Det er merkelig at uansett hvor mye man prøver å forberede seg og lese, så må man også erfare :)

Hvor mye skyller dere? Følger dere manualen til BB som sier man skal skylle til man har 30L eller gjør dere som @Skjelstad som skyller til han har 27,5L? Følger dere bryggeprogam som Brewfather eller lignende?

Vladimir

Norbrygg-medlem
Bruker dere maltrør eller silbunn?
Pleide å bruke maltrør når jeg brygga på BB30. Nå bruker jeg BB60 med silbunn - funker som den skal, men det er mye enklere å bruke meskepose i tillegg.

Hvor mye skyller dere? Følger dere manualen til BB som sier man skal skylle til man har 30L eller gjør dere som @Skjelstad som skyller til han har 27,5L? Følger dere bryggeprogam som Brewfather eller lignende?
Jeg pleide å skylle til 27 - ish når jeg skulle fate, 30l når jeg skulle flaske. Bruker Brewersfriend, så det er veldig enkelt å bare legge inn forskjellige verdier av pre-boil.

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Følger dere manualen til BB som sier man skal skylle til man har 30L eller gjør dere som @Skjelstad som skyller til han har 27,5L? Følger dere bryggeprogam som Brewfather eller lignende?
Brewfather er vanskelig å få justert vannmengder helt spesifikt for hver batch. Må bruke skjønn med hvor mye humler du har i kjelen og hvor mye trub som er akseptabelt i gjæringsbøtta. Enkelt;

17.5 liter + (vekt i malt * 0.6) = meskevann
Sluttvolum = meskevann - trub/humle - avkok - (vekt i malt * 0,8) + skyllevann

Eksempel med 5 kg malt og 200 gram humle. Jeg regner 1 liter svinn pr 100 gram humle i kjelen.

17,5 + 3 = 20,5 liter meskevann

25 liter sluttvolum = 20,5 (meskevann) - 2 (svinn) - 3.5 (avkok) - 3.5 (absorbert i malt) = 11,5

11,5 + 13,5 = 25 liter.

Da skal du ha 13,5 liter skyllevann for å ha 25liter til tapping (27 liter etter kok).

Sist redigert:
Topp