Hei
Relativt fersk innen brygging, 15 all grain 25 ltr på BB 60.
Jeg synes skyllingen i maltrøret går altfor fort, 15 ltr unna på knappe 5 min, renner rett jeg bruker dørslag.
Kan det være en ide å benytte en tøyduk over maltsenga for å bremse gjennomskyllingen? Takk forøvrig for et flott forum
Mvh
Terje
Skylling skal jo gå sakte - "as an old man pees", sies det - og helst ikke raskere enn1 liter pr. minutt er det vanlige rådet. Så de 15 literne skulle tatt minst 15 minutter, og gjerne litt mer.
Om en ikke har maltrør, men tapper ut av kjelen, kan en jo enkelt styre hastigheta ved utløpet, dvs. gjennom å regulere åpninga på krana. Nå har jeg liten peiling på bryggemaskiner, så jeg veit ikke om du kunne få til å gjøre det på den måten. Altså la være å heve maltrøret, og i stedet tappe ut i ei bøtte? (Nå blei jeg litt nostalgisk. Jeg starta brygginga for noen år sida med en manuell BB60 og skylling på den måten
.) Dette kunne vel eventuelt gjøres som batch sparging.
En tøyduk på toppen av maltsenga ville vel ikke hindre at vørteren rant fort ut, og da hjelper det ikke om du bremser tilførselen, men det kunne kanskje funke om du plasserte duken i bunnen av maltrøret? Det ville vel, gitt at duken var tett nok, bremse gjennomstrømminga?
Maskinen har et dusjhode i lokket, om jeg ikke tar feil. Det kan ikke være noe galt med det? Hvis vannet ikke sprayes, men kommer mer eller mindre i en stråle, får du ganske sikkert kanalisering om du sirkulerer gjennom hele meskinga, og de kanalene vil vel da være der når du begynner skyllinga. Det kan du fikse gjennom det rådet
@Steinar Huneide gir, men du vil også merke det på dårlig effektivitet. Det gjelder antakelig om du har for grov knus, også. Så om du har dårlig effektivitet, ligger kanskje løsninga i dusjhodet. (Kan du styre hastigheten på pumpa? Det kan vel hende du får kanalisering om du kjører den for fort, også?) Får å finne ut om problemet ligger her, må du måle SG før skylling, og så se hvordan du ligger an i forhold til denne tabellen, som forteller deg hva som er maks SG med en gitt blanding av malt og vann. Du bør ikke ligge veldig langt unna makstallet. (Dette er et mål på det som kalles
konversjonseffektivitet.):
Table 1 - Extract content or gravity of the first wort based on the mash thickness. 100% mash efficiency, 80% fine grind extract and 4% moisture content of the malt were assumed for the grist. (Fra:
http://braukaiser.com/wiki/index.php/Understanding_Efficiency#Mash_thickness )
Men det kan være nøkkelen ligger i det du sier om dørslag. Spørsmålet er om det ikke lar vannet renne ned i vørteren litt for brutalt. Det ideelle er å tilføre skyllevannet gjennom en eller annen innretning som senkes ned i vørteren over maltsenga, og slipper det langsomt og skånsomt ut der, slik at det ikke forstyrrer maltsenga.