Skyllinga går for hurtig

Terje H.

Norbrygg-medlem
Hei:)
Relativt fersk innen brygging, 15 all grain 25 ltr på BB 60.
Jeg synes skyllingen i maltrøret går altfor fort, 15 ltr unna på knappe 5 min, renner rett jeg bruker dørslag.
Kan det være en ide å benytte en tøyduk over maltsenga for å bremse gjennomskyllingen? Takk forøvrig for et flott forum:)
Mvh
Terje
 
Kanaler i mesken eller for grov knusing. Neste gang kan du røre godt i øverste 2/3 av mesken før du løfter maltrøret. La det renne av før du starter skyllinga. Renner det for fort gjennom da når du skyller, så er malten for grovt knust.
 
Hei:)
Relativt fersk innen brygging, 15 all grain 25 ltr på BB 60.
Jeg synes skyllingen i maltrøret går altfor fort, 15 ltr unna på knappe 5 min, renner rett jeg bruker dørslag.
Kan det være en ide å benytte en tøyduk over maltsenga for å bremse gjennomskyllingen? Takk forøvrig for et flott forum:)
Mvh
Terje
Skylling skal jo gå sakte - "as an old man pees", sies det - og helst ikke raskere enn1 liter pr. minutt er det vanlige rådet. Så de 15 literne skulle tatt minst 15 minutter, og gjerne litt mer.

Om en ikke har maltrør, men tapper ut av kjelen, kan en jo enkelt styre hastigheta ved utløpet, dvs. gjennom å regulere åpninga på krana. Nå har jeg liten peiling på bryggemaskiner, så jeg veit ikke om du kunne få til å gjøre det på den måten. Altså la være å heve maltrøret, og i stedet tappe ut i ei bøtte? (Nå blei jeg litt nostalgisk. Jeg starta brygginga for noen år sida med en manuell BB60 og skylling på den måten :).) Dette kunne vel eventuelt gjøres som batch sparging.

En tøyduk på toppen av maltsenga ville vel ikke hindre at vørteren rant fort ut, og da hjelper det ikke om du bremser tilførselen, men det kunne kanskje funke om du plasserte duken i bunnen av maltrøret? Det ville vel, gitt at duken var tett nok, bremse gjennomstrømminga?

Maskinen har et dusjhode i lokket, om jeg ikke tar feil. Det kan ikke være noe galt med det? Hvis vannet ikke sprayes, men kommer mer eller mindre i en stråle, får du ganske sikkert kanalisering om du sirkulerer gjennom hele meskinga, og de kanalene vil vel da være der når du begynner skyllinga. Det kan du fikse gjennom det rådet @Steinar Huneide gir, men du vil også merke det på dårlig effektivitet. Det gjelder antakelig om du har for grov knus, også. Så om du har dårlig effektivitet, ligger kanskje løsninga i dusjhodet. (Kan du styre hastigheten på pumpa? Det kan vel hende du får kanalisering om du kjører den for fort, også?) Får å finne ut om problemet ligger her, må du måle SG før skylling, og så se hvordan du ligger an i forhold til denne tabellen, som forteller deg hva som er maks SG med en gitt blanding av malt og vann. Du bør ikke ligge veldig langt unna makstallet. (Dette er et mål på det som kalles konversjonseffektivitet.):

1608626750786.png
Table 1 - Extract content or gravity of the first wort based on the mash thickness. 100% mash efficiency, 80% fine grind extract and 4% moisture content of the malt were assumed for the grist. (Fra: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Understanding_Efficiency#Mash_thickness )

Men det kan være nøkkelen ligger i det du sier om dørslag. Spørsmålet er om det ikke lar vannet renne ned i vørteren litt for brutalt. Det ideelle er å tilføre skyllevannet gjennom en eller annen innretning som senkes ned i vørteren over maltsenga, og slipper det langsomt og skånsomt ut der, slik at det ikke forstyrrer maltsenga.
 
Takker for kjappe svar:)
Utrolig mye kunnskap i forumet her. Leser mye av det dere " gamlegutta" legger ut, spesielt leser jeg mye av Finn:)
Er nok en ganske enkel koker jeg har, BB60 kjøpt på OBS, men sikkert grei nok. Ingen dusjhode eller automatikk. Dog, leser, noterer og prøver. Blir sikkert ikke siste gang jeg maser, men takk og fredelig julehøytid til dere alle:)
Mvh
Terje
 
Har hendt meg et par ganger - senest siste uke. Jeg tømmer en og en liter over maltsenga , og venter til jeg hører det drypper langsomt. Når det skjer at vannet omtrent renner rett igjennom, stikker jeg meskespaden ned til bunnen og vrir denne 3-4 ganger mens jeg drar den ut. Gjør dette på 5-6 steder i maltsenga. Det pleier å funke for meg. Poenget er å fjerne kanalene som vannet lager nedover. På min brygger medfølger det en silplate for å bruke over malten. Denne bidrar nok noe til at vannet fordeles jevnt over maltsenga
 
Poenget er ikke like mye å tømme vann over seint, som at det må renne av seint. Renner det rett gjennom så får ikke vannet tid til å blande seg med gjenværende søtstoffer i kornet. Det som er ønskelig er sakte avrenning slik at vannet bruker tid gjennom malten. Jeg liker å ha 2-4 centimeter vann over kornet i maltrøret, samtidig som at det bare drypper fra undersida. Når det skjer, da veit jeg at utbyttet trolig bikker 90%.
 
Ved for "utett" mesk tapper jeg ut vørt i en bøtte (før jeg hever maltrøret) . Så fyller jeg på med skyllevann, rører litt og lar stå en 15 minutter. Deretter hever jeg maltrøret og lar det renne av. Fyller så forsiktig på med resten av skyllevannet. Bøtten med vørt helles tilbake før kok.

Forøvrig bruker jeg meskepose i maltrøret for å unngå for mye mel over varmeelementene slik at det ikke svir seg. Spesielt viktig med hvete i gristen.

For ordens skyld: Jeg brygger på en kompaktbrygger
 
Sist redigert:
Takker for kjappe svar:)
Utrolig mye kunnskap i forumet her. Leser mye av det dere " gamlegutta" legger ut, spesielt leser jeg mye av Finn:)
Er nok en ganske enkel koker jeg har, BB60 kjøpt på OBS, men sikkert grei nok. Ingen dusjhode eller automatikk. Dog, leser, noterer og prøver. Blir sikkert ikke siste gang jeg maser, men takk og fredelig julehøytid til dere alle:)
Mvh
Terje
Aha - da har du den samme som jeg hadde da jeg begynte, bare at jeg ikke hadde maltrør. Da er den enkle løsninga å kutte ut maltrøret. Har du den silbunnen som fulgte med disse kjelene? Jeg ville bruke den sammen med en meskepose, og ta bryet med å mellomlagre vørteren i bøtter mens du hiver ut masken og skyller kjelen så den er klar til kok. Det tar noe mer tid og bry, men er rimelig trygt. Du kan også, for å gjøre det enkelt, kjøre batch sparge i stedenfor kontinuerlig skylling. Du får 5-7% lavere effektivitet, men det er kanskje ikke så farlig? Belønninga er at du slipper å bekymre deg om skyllinga, siden du bare tapper ut, og så fyller på med nytt vann. (Jeg kjører bare batch sprge, og er helt lykkelig med mine 80% når jeg brygger vanlige øl.)
 
Sist redigert:
Bytt teknikk fra "hverken fisk eller fugl-BB"-teknikk til partiskylling, er mitt råd.

Tapp av en del vørter først, evt alt. Så bare heller du skyllevann oppi røret og rører kraftig rundt en stund, vorlaufer (resirkulerer noen liter), og så tapper av til gjæringskaret som du uansett må rengjøre og sanitere, og så heller tilbake for koking. F.eks to omganger hvis det trengs. Mye mer effektivt enn denne helle litt vann over kornet-teknikken som så mange kompaktbryggere mener er løsningen. De sier det nok fordi det er enklest mulig, og kun derfor antar jeg.
 
Sist redigert:
Har ikke silbunn, kun maltrør:) Tenkte også litt på maltpose, da som tillegg, men kanskje like greit å droppe maltrøret som du sier Finn..
Hmm...høres også forlokkende ut med Miguel sin tilnærming - blir vel til at jeg prøver begges råd i jakten på det gode øl. I tillegg har det jo kommet flere råd, er virkelig glad jeg fant Norbrygg og forumet her:)
 
Har ikke silbunn, kun maltrør:) Tenkte også litt på maltpose, da som tillegg, men kanskje like greit å droppe maltrøret som du sier Finn..
Hmm...høres også forlokkende ut med Miguel sin tilnærming - blir vel til at jeg prøver begges råd i jakten på det gode øl. I tillegg har det jo kommet flere råd, er virkelig glad jeg fant Norbrygg og forumet her:)
Tror Miguels råd er tingen. Jeg har ikke innsikt i hva du kan gjøre med det maltrøret, men det @Miguel sier, virker veldig greit.

Norbrygg + forum = bryggerlykke:).
 
Skyllehastigheten kan du styre sjøl. Jeg skyller med en liter pr 2 minutt. Legger et ark alu-folie oppå maltet og stikker en passe mengde hull i det. Sakte skylling er en forutsetning for god effektivitet.
 
Skyllehastigheten kan du styre sjøl. Jeg skyller med en liter pr 2 minutt. Legger et ark alu-folie oppå maltet og stikker en passe mengde hull i det. Sakte skylling er en forutsetning for god effektivitet.
Hvordan mener du at dette skal hjelpe mot at vannet renner forbi malten for fort?

Jeg brygga i dag. 12 kilo pilsmalt, 500 gram hvete. Fikk 65 liter i gjæringstanken med vørterstyrke 1.050. Ca 5 liter trub i kjelen. 89,5% meskeeffektivitet. Knuste på 1.0 mm og justerte pH til 5.35. Løftet maltrøret i Brewtoolsen, skylte og holdt 2-3 cm vann over maltsenga kontinuerlig, og det gikk ca 45 minutter på å skylle 40 liter.
 
Skyllehastigheten kan du styre sjøl. Jeg skyller med en liter pr 2 minutt. Legger et ark alu-folie oppå maltet og stikker en passe mengde hull i det. Sakte skylling er en forutsetning for god effektivitet.
Gjentar det @Steinar Huneide sier, for det er litt viktig at folk som sliter med effektiviteten, skjønner dette. Det er hastigheten væsken renner ut av maltrøret du må ha styring på, ikke hvor fort vannet renner inn. Så det hjelper ikke å legge alufolie oppå maltsenga for å begrense vannstrømmen ned i mesken.

En annen sak er at det kanskje er en grei måte å fordele vannstrømmen på, for å unngå kanalisering - hvis du lager mange nok høl i folien. På den måten kan det bidra til å hindre at problemet med for rask tømming oppstår.
 
Ved for "utett" mesk tapper jeg ut vørt i en bøtte (før jeg hever maltrøret) . Så fyller jeg på med skyllevann, rører litt og lar stå en 15 minutter. Deretter hever jeg maltrøret og lar det renne av. Fyller så forsiktig på med resten av skyllevannet. Bøtten med vørt helles tilbake før kok.

Forøvrig bruker jeg meskepose i maltrøret for å unngå for mye mel over varmeelementene slik at det ikke svir seg. Spesielt viktig med hvete i gristen.

For ordens skyld: Jeg brygger på en kompaktbrygger
Det er omtrent den skyllemetoden jeg bruker på min GF også, bortsett fra at jeg tapper (pumper) ut en liter, tilsetter en liter, tapper ut en liter, tilsetter en liter osv inntil alt skyllevannet er brukt, hvorpå jeg hever maltrøret og lar det renne av seg. Virkelig fine, konsistente resultater og meskeeffektivitet rundt 79-80%.
 
Sist redigert:
Skylling skal jo gå sakte - "as an old man pees", sies det - og helst ikke raskere enn1 liter pr. minutt er det vanlige rådet. Så de 15 literne skulle tatt minst 15 minutter, og gjerne litt mer.


Men det kan være nøkkelen ligger i det du sier om dørslag. Spørsmålet er om det ikke lar vannet renne ned i vørteren litt for brutalt. Det ideelle er å tilføre skyllevannet gjennom en eller annen innretning som senkes ned i vørteren over maltsenga, og slipper det langsomt og skånsomt ut der, slik at det ikke forstyrrer maltsenga.
Da har jeg lært noe nytt i dag og. Var ikke bortkasta å stå opp i dag alikavæl da. Har nok stressa litt unødig med skylling jeg da. Det skal jeg endre på ved neste brygg ;)
 
Da har jeg lært noe nytt i dag og. Var ikke bortkasta å stå opp i dag alikavæl da. Har nok stressa litt unødig med skylling jeg da. Det skal jeg endre på ved neste brygg ;)
Renner det fort av så hjelper det aldri så seint du tømmer vannet over. Det mikser seg ikke med vørteren som kornet er trutnet på.
 
Renner det fort av så hjelper det aldri så seint du tømmer vannet over. Det mikser seg ikke med vørteren som kornet er trutnet på.
Det jeg tenkte, var at han skapte kanalisering gjennom den måten å helle i skyllevannet på, og at han på den måten skapte problemet. Og da vil det være en løsning å finne en bedre måte å tilføre skyllevannet på.
 
Tilbake
Topp