Finn Berger
Moderator
Du har nok helt rett i dette, Finn. Jeg bruker maltrør. Det jeg TROR er at jeg ikke får rørt ut skikkelig med en gang, nesten uansett hvor mye jeg rører. Derfor hjelper det å tappe ut litt, helle over og røre noen ganger under veis. En annen bonus med det er at jeg ser jeg holder jevnere temp i hele maltsenga enn tidligere. Tidligere var det ganske stor forskjell på temperatur i det øvre laget og litt nede i mesken. Men, jeg er forholdsvis fersk, bare 20 batcher på nakken, så jeg fortsatt mye å lære og erfare ;-)
Å få rørt ut malten skikkelig, er viktig. Det blir som å lage hvit saus; bruker du for mye væske med en gang, får du klumper som du skal slite hardt for å bli kvitt. Og det som er inni klumpene, blir ikke omdannet til sukker, og du får dårligere effektivitet.
Jeg starter med forholdet 1 kg malt til 2 liter vann. Da er det lett å få rørt malt og vann godt sammen, og så fyller jeg bare på vann så jeg får en mesk med 1:3 malt/vann. Da har jeg samtidig noen liter til som jeg kan bruke til å gå fra f.eks. 64 til 72 grader. (Jeg bruker nå så å si aldri steg under 60 grader.)
1:3 er en grei tjukkelse. Om den så får stå 1 time på hovedsteget, regner jeg med at jobben er gjort - men om hovedsteget er under 65 grader, kan det være (litt) mening i å gå opp til 90 minutter.