BB30 Auto - sliter med utbytte

Skal du ha meskepose og kontinuerlig sirkulasjon under mesk ville jeg ikke hatt noe mindre enn 400 micron. Jeg har nettopp bestilt meg The BrewBag som er skreddersydd min koker og der står det at de kun lager 400 micron poser til bryggere med kontinuerlig sirkulering for å unngå stuck mash, og det var nettopp det jeg opplevd med The BrewBag som jeg hadde fra før og den er 210 micron.
Alt hva jeg lærer. Av en eller annen grunn har jeg antatt at 100 micron har større gjennomstrømning enn 300 micron.

Jeg prøver en på 300 er nesten gratis fra AliExpress. Dersom den ikke fungere kan jeg teste den som en veldig romslig humle pose.
 
Alt hva jeg lærer. Av en eller annen grunn har jeg antatt at 100 micron har større gjennomstrømning enn 300 micron.

Jeg prøver en på 300 er nesten gratis fra AliExpress. Dersom den ikke fungere kan jeg teste den som en veldig romslig humle pose.
Hehe ja, jeg lærte den harde veien, ikke at man trenger allverdens hastighet, men med 210 micron gikk det så sent at jeg sirkulerte omtrent ikke og kunne sikkert spart meg for hele pumpa den dagen.

I tillegg vil jeg jo gjerne at det skal holde å røre av og til og ikke måtte henge over kokeren hele tiden, men det kan godt hende 300 micron fungerer, har aldri prøvd. Akkurat nå bruker jeg den med snor fra Bryggselv som passer til 35L men den er alt for stor og de har ikke oppgitt maskestørrelse.

The BrewBag er en dyr meskepose, men syns kvaliteten står i stil med prisen og jeg er veldig fornøyd med forrige, men da til BIAB, ulempen er at den jeg trengte sys på bestilling og sendes kun fra statene, tok 4 dager fra jeg bestilte til den ble sendt, og det er jo greit, men så får vi se hvor lang tid det tar fra sør-Carolina til stieveien på sørlandet :p
 
Kjørte denne i dag, mesken ble veldig mye tynnere enn tidligere.

20.74L på 5,4 kg malt.


Brukte denne metoden.

Meskevannet rant veldig fort gjennom. Maks 5 minutter. Kjørte 2 skyllinger (2 x 7L), la silbunnen over silkaret og fylte sakte gjennom denne. Her gikk det nok minst 10 minutter på hver 7L. Altså ca 20 minutter.

Målet på OG var 1.047 (70%) fikk 1.044 (65%). Som er helt greit på en Golden Ale. Men med rett over 5 kg burde jeg vært høyere.

Tenker det er aktuelt å prøve silbunn neste gang.
Siden jeg ikke har meskepose, ble det maltrør igjen. Noe høyere utbytte 75%. Målet var 1.047 fikk 1.050. er glad det ikke ble så mye høyere. 1.050 er i grenseland på en Cream Ale. Fortsatt ikke imponerende med 5.4kg korn, men innenfor det som er akseptabelt. Nå må jeg bare stabilisere utbyttet.

Skyllingen tok mellom 30 og 40 minutter.
 
Siden jeg ikke har meskepose, ble det maltrør igjen. Noe høyere utbytte 75%. Målet var 1.047 fikk 1.050. er glad det ikke ble så mye høyere. 1.050 er i grenseland på en Cream Ale. Fortsatt ikke imponerende med 5.4kg korn, men innenfor det som er akseptabelt. Nå må jeg bare stabilisere utbyttet.

Skyllingen tok mellom 30 og 40 minutter.
Vet ikke helt hvor høyt jeg kunne kommet men antakelig nærmere 80% med 6,5kg kort. Endte på 75% etter jeg valgte å skylle litt ekstra (ca 3 l) for å tynne ut vørteren. Aner ikke om dette er riktig måte å gjøre det på, men håper det fungerer. Vørteren smakte i det minste bra :).
 
Jeg håper å ha knekt koden nå, dette tipset fra @Steinar Huneide hjalp med å holde jevn temperatur. Legger inn svaret her siden det hjalp meg.

Det gjør den nok, siden bunn av maltrør sitter over varmekilden. Men straks man fyller over bunnrista med malt så starter problemene.. Når du så etter innmesk har 65C på sensor i bunn ved varmelementet, så tapes noen grader i slanger, pumpe, stålrøret på utsiden av kjelen, og dysa på innsida av lokket. Jeg fant ut at best practice med denne typen maskin, var å regne ut strike temp, pøse inn malten relativt raskt og røre ut klumper. Liggeunderlag rundt kjelen, og noe isolering over lokket er og viktig. Bruk en hettejakke, arbeidsjakke, noe gammalt plagg man ikke bryr seg om. Med dette tapte jeg under 1C i mesken i kjelen på 60 minutter. Batchene på BB30A blei da langt mer stabilt resultat på. Eneste sirkulering var røring. God innmesk, og så rørte jeg også ti minutter før skylling.

Min praksis nå vil være, takket vært god hjelp fra alle som har bidratt.
1. Finne innmesktemperatur stille maskin inn på dette, ved tilsetning av korn synker temperaturen til ønsket mesketemperatur. (Brewfather hjelper meg med det, men andre online programmer har samme funksjon.). Rør raskt og kraftig kornet inn i vannet. Sjekk temperatur.
2. Fest ett liggeunderlag eller annen isolasjon rundt maskinen (dette bør gjøres før punkt 1), legg en tykk arbeidsjakke eller lignende over lokket. Rør 2-3 ganger i løpet av mesketiden.
3. Ingen utmesk er nødvendig, jeg rører godt ved meskeslutt, og lar mesken hvile 10-15 minutter før røret heves. Maskinen er nå i utmeskmodus og temperaturen stiger, jeg lar den bare stige uten å tenke på om temperaturen når 78 grader før jeg hever røret. Jeg bruker ikke pumpa noen ganger under meskingen.
4. Skylling. Flere måter er mulige (se gjennom tråden). Jeg lar det renne helt av før jeg tilsetter nytt vann.
 
Tilbake
Topp