BBAUTOMATIC 30

Mens vi er inne på meske steg..Jeg ser at innmesking ikke står i alle oppskrifter(svært få faktisk..) Står gjerne meske og utmesk temperatur.. Kjører dere alltid innmesk? Eller er det ikke nødvendig på alle brygg?
 
Jeg og en kompis kjørte etter "boka" sist på første brygg med BB60A, bortsett fra at vi sirkulerte mer eller mindre kontinuerlig under mesking. Jeg er enig med @Tom Nordstrand, neste gang kjører vi kortere utmesk, 1 time er i overkant spør du meg.
 
Er det flere som har lagt merke til at temperaturen som BB60A viser er noe lavere en det som faktisk stemmer? Fant ut at vi har mesket på 4-5 grader for lavt hele tiden. Og den bruker LANG tid på stige i temperatur når vi f,eks går fra mesking til utmesking, si 66 grader til 78 grader.
Om vi sirkulerer så bruker den kanskje 45min på denne prossesen, om vi ikke sirkulerer tar det 10min..

Bruker den seriøst 45 minutter på å heve temperaturen 12 grader opp til 78?
 
Bruker den seriøst 45 minutter på å heve temperaturen 12 grader opp til 78?

45min var kanskje å ta i litt, men det føltes ut som en evighet :) Men er nok bare vi som har misforstått litt hvordan maskinen fungerer, fikk en fin forklaring her tidligere, så skal gi tilbakemelding fra neste brygg :)
 
Mottok min bb30 auto i dag. Følger det ikke normalt med bruksanvisning?
 
Sist redigert:
Følgte ikke med på min BB 30 auto, men fikk gutta der jeg kjøpte den til å laste ned og skrive ut en til meg..Ikke helt fullstendig syns jeg,men greit nok.
 
Mottok min bb30 i dag. Følger det ikke normalt med bruksanvisning?

Den er ikke ferdig, men det opplyser de ikke om. Hver eneste kunde må lure på det samme som deg, henvende seg til dem direkte og få den tilsendt. Helt på trynet.

Send meg e-postadresse som PM så sender jeg. Jeg kjøpte BB60A men tror det er samme bruksanvisning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den ble sendt ut på mail tidligere i sommer til alle som hadde bestilt den. I alle fall de de hadde mailadressene til?
 
Jeg fikk bruksanvisningen på mail før vi mottok maskinen, men ølbrygging la også ut en forenklet versjon på facebook siden sin for noen dager siden.
 
Takk for "bruksanvisning". Jeg ser av den at når man bruker silkar så skal man bruke innstilling 1 hele veien, mens brygging uten silkar så skal man bruke innstilling 2 (mesking) og deretter 3 (koking). Er dette feil? Føler meg usikker på bruksanvisningen og da er det heller ikke noe poeng i å sette i gang.
 
Med silbunn bruker du fortsatt steg I for mesking, så switcher man over til steg II for lautering/vorlauf.
Så gjør man en batch sparge/skylling hvor man tapper vørten over i midlertidige beholdere/gjæringsbøtter mens man skyller.
Så tømmes bryggeriet for mesk og skylles reint før vørteren helles tilbake for koking på sreg III.
 
Takk for svar. Jeg så en video nå ved bruk av silkar. Da brukte de innstilling 1 hele veien.

Nå er neste bekymring hvorvidt timeren/klokka fungerer som den skal, og hvordan man faktisk programmerer enheten for å kompensere for rotet i klokka.
 
Takk for "bruksanvisning". Jeg ser av den at når man bruker silkar så skal man bruke innstilling 1 hele veien, mens brygging uten silkar så skal man bruke innstilling 2 (mesking) og deretter 3 (koking). Er dette feil? Føler meg usikker på bruksanvisningen og da er det heller ikke noe poeng i å sette i gang.

Jeg var også litt forvirret, men du må skille mellom program •, •• og •••, og fase I, II og III. Skal du brygge med silkar bruker du bare program •, men den jobber seg trofast gjennom fase I mesking, fase II lautering og fase III koking. Fasene står i displayet, til venstre og går ovenfra og ned.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bruk SET knappen, og cycle gjennom innstillingene; Effekt, temp, tid, steg I, effekt, temp, tid, steg II, osv.
Endre verdiene med +/- knappene.

Timeren sakker 5 sec/min, hvilket blir 5 min/time. Ta dette i betraktning når du setter tidene, og bruk evt. en ekstern timer for mesketid/humleskjema hvis dette er kritisk.
 
Jeg var også litt forvirret, men du må skille mellom program •, •• og •••, og fase I, II og III. Skal du brygge med silkar bruker du bare program •, men den jobber seg trofast gjennom fase I mesking, fase II lautering og fase III koking. Fasene står i displayet, til venstre og går ovenfra og ned.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk! Leste mailen fra deg nå. Mye informasjon, men nå føler jeg meg ganske sikker. Får sette I gang neste helg med medfølgende farmhouse ale. Satse på at det smaker :)
 
Tilbake
Topp