Beer Brew Automatic kommer......

Mht pumpe: spekken på denne tilsier max 90C. I dialog med produsenten av pumpen om dette spesifikt så har de testet i 4t med kokende vann. Under våre egne egne tester har vi kjørt den hardt og lenge med kokende vørter, uten å ha opplevd problemer. Under normal bruk vil man vanligvis kun kjøre den med kokende veske i kortere perioder, for eksempel på slutten av koketiden (for å desinfisere) og ved start av nedkjøling (kjøling til 90C tar kun noen få minutter). Og vi vil anbefale å rengjøre etter bruk ved å sirkulere i noen minutter med kokende vann.

Vi har i tidlige prototyper sett at malt som kommer ut i vørteren sjelden er noe problem for pumpa (så lenge det ikke blir mengder), men større biter av malt kan sette seg fast i hullene i dusjhodet. I produksjonsutgaven er derfor hullene utvidet, og lokket på dusjhodet kan skrus av for evt rengjøring.

Mht humletrub så har vel de fleste opplevd tette kraner/rør/pumper? For eksempel kommer jeg aldri til å koke sitrongress igjen uten å bruke humlepose. Vi har spekket opp og dimensjonert inntak og rør godt og har ikke opplevd problemer under testing, men vi kan selvfølgelig ikke gi garantier for at noe likevel ikke setter seg i pumpa. Inntaket er plassert helt ute ved kanten og løftet ca 8,5mm over bunnen. Vi har vurdert filer på inntaket, men har valgt å ikke sette på dette. Jeg har selv prøvd å benytte bazooka-filter i BB60-G3, og det går tett og kollapser når jeg har mye humlerester i trub'en. Uten filter kan man i det minste slå av/på pumpe, åpne/lukke kulekran mv for å forsøke å løsne på ting som har satt seg fast

Vi har også designet innfesting og tilkobling av pumpen slik at brukere kan ta av lokket (ingen kabler festet i lokket nå), åpne en hurtigkobling på strømkabelen, åpne 2 slangeklemmer og så skru av 1 mutter for å løsne pumpen. Deretter er det bare å demontere pumpehuset for rengjøring.

Pumpen har tilfeldigvis samme modellbetegnelse (men jeg vet ikke om samme produsent) som annen bryggemaskin dere kanskje har hørt om (den-med-pumpen-montert-på-utsiden), og jeg har tilgode å lese om at brukerne av denne sliter med defekte pumper. Så vet vi også at det finnes dyrere amerikanske pumper med innebygde vifter mv, men for oss som produsent blir det til slutt en kost-nytte vurdering ift endelig ut-pris.
 
Spennende, ser ut til at jeg må utsette valg av kompaktbrygger litt til. Hvor er instrument for temperaturmålingen montert? I meskekaret eller i sirkulasjonskretsen?

Du mener sensoren? Den er montert i bunnen, som på tidligere modeller. Den er plassert relativt nær uttaket for sirkulasjon. Den kan ikke inngå i sirkulasjonskretsen direkte da det ikke nødvendigvis sirkuleres under hele bryggeprosessen.
 
Hei , hva skjer om strømmen går på Beer Brew Automatic, nullstilles alt eller forsetter den i programmet der den stanset?

Nope - sorry, styringsenheten har ikke batteri/minne og den vil ikke huske hvor den var, for så å kunne gjenoppta. Det var noe vi hadde på listen, men som ikke var mulig å realisere nå. Vi har det notert med tanke på fremtidige løsning.

Men vi var jo alle at det kan skje at sikringen går, så som med den eksisterende BB-modellen kan det være hensiktsmessig med en viss kontroll på når du passerer hvert enkelt "knekkpunkt" i prosessen, for så å justere ned tid til 0 i de foregående fasene, for å hoppe over disse. Hvis skjer under kok (eller oppvarming til kok) kan du sette programvelgeren på 3 for å starte rett på koke-fasen.
 
Tenkte mer på at hvis den husket hvor den var så kunne jeg sette den på oppvarming til 71C og koble inn en timer på strøminntaket. Da kunne jeg starte timer eks. 2 timer tidligere slik at når jeg starter brygging klokke 07:00 så var vannet 71C klar til bruk.
 
Kanskje de som koder greia kunne lagt inn steg som rett og slett er pause? Eller en slags timerfunksjon. Kan jo kodes som en pause. F.eks at man trykker play kvelden før, men første steget er en pause på f.eks 12 timer.

Dette ville vært et godt salgsargument i tillegg. Å komme til ferdig oppvarmet bryggeri sparer en viss tid og er mildt sagt veldig behagelig.
 
Kanskje de som koder greia kunne lagt inn steg som rett og slett er pause? Eller en slags timerfunksjon. Kan jo kodes som en pause. F.eks at man trykker play kvelden før, men første steget er en pause på f.eks 12 timer.

Dette ville vært et godt salgsargument i tillegg. Å komme til ferdig oppvarmet bryggeri sparer en viss tid og er mildt sagt veldig behagelig.

Jeg ser hvor du vil hen, og ideen er god den - og det er ikke det at vi ikke har tenkt tanken selv og dette ligger allerede på listen for mulige funksjoner ved fremtidig utvikling. Men med denne styringsenheten er vi allerede på grensen av hva som er mulig å få til, samtidig som vi mener denne skal være dekkende for 80%-markedet.
 
ang tidligere spørsmål/kommentarer om strike-temperatur hardkodet til 71C

Dette har vi nå likevel funnet en løsning på, og vi har rukket å få dette inn i 1. produksjonen. I opprinnelig post har jeg redigert beskrivelsen til følgende:
  • Før meskefasen er det lagt inn oppvarming av meskevann til strike-temp, standard verdi 71C. Når ønsket strike-temp oppnås starter meskefasen, standard verdi på temp er 65C. Begge verdiene kan justeres mellom 30C og 100C.
  • Flerstegs mesking kan dermed oppnås for de som ønsker dette, men krever manuell justering av temperaturen underveis i prosessen.
Dette betyr i praksis at strike-temp og meske-temp nå "deler plasseringen" i kodingen, og dermed har vi fått til at verdien for strike-temp kan justeres mens man er i oppvarmingsfasen. Når ønsket strike-temp nåes vil enheten pipe 5x (signal om å meske inn), og deretter begynner selve meskefasen med standard temperatur 65C. Når du nå er i meskefasen kan du justere verdien ned til ønsket temperatur. Skal du stegmeske kan du justere opp temperaturen etter eget ønske underveis i meskefasen.
 
så man fyller på ønsket mengde vann etter planlagt mengde og slår på bryggeren, da starter den oppvarming til 71 grader som du nå kan justere ned eller opp etter ønske. så hvis jeg da stiller den til 60 grader så piper den 5 ganger når den når 60. så har jeg i mesken og stiller så ned fra standard 65 til for eks 55 som planlagt proteinrest. da må jeg selv justere opp tempen for de forskjellige trinnene man har planlagt. helt frem til utmesk på 78 hvis man skal ha dette.

Har jeg forstått rett? Vil det være en klokke som viser mesketid ? når starter den eventuelt og vil den telle under hele løpet eller nullstilles for hvert trinn?

Glimrende at det blir lettere å få til. da blir den straks mer forlokkende :)
 
Tidemann - helt korrekt oppfattet (jeg sleit litt med å formulere dette på rett måte, din fremstilling er nesten bedre :) )

Etter 5 pip begynner klokken å telle ned for meskefasen. Default er 60 min, og du kan justere mellom 0 og 120 min. I denne fasen kan du justere temp effekt (%), temp og evt også klokke så mye du ønsker + slå pumpe av/på manuelt.

Når klokken er nede i 0 minutter piper den på nytt og begynner å varme opp til 78C (slå på pumpe). Effekten under oppvarming er den samme som innstillingen for mashout-fasen, så den kan justeres. Nye pip når kommer til 78C, begynner på mashout, default nedtelling 60 min (min 0, max 180min). Tiden her avhenger av om du bruker maltrør eller silbunn.
- Med silbunn vil du nok forkorte tiden, og sette programvelgeren på 2 slik at programmet stopper ved 0 minutter, og du starter skylling/avrenning. Når ferdig er det rengjøring, sett programvelger på 3 og slå på for å starte oppvarming til kok med 100% effekt. Default koketid er 60 min (min 0, max 180min), 80% effekt under selve kokingen. Tid, temp og effekt kan justeres.
- med maltrør: Når ferdig - nye pip - løft opp maltrører og skyll, samtidig som starter oppvarming til 100C med 100% effekt - kok som over

mvh
Geir
 
Dette blir unektelig spennede. Gleder meg til å se de nye løsningene i bruk. Mulig jeg har oversett noe, men er spent på hva slags kjøleløsning dere har gått for her?

Og kanskje en liten teaser film på brygging med denne ;)
 
Joda, vi kommer til å komme med noen filmsnutter på denne.
Kjøleren er en tradisjonell coil kjøler. Dette fordi denne kjøler jo ned hele blandingen. Dette er vesentlig for at humlesmaken skal bli tatt vare på. Men kjøleren er større enn den noengang har vært på BB30.
Men det som er ekstra spennende i denne sammenhengen er at den også leveres med whirlpool. Når en bruker whirlpool sammen med kjølingen så går kjølingen betraktelig fortere, samtidig som en får mer utbytte av humla som blir tilsatt helt tilslutt.
 
Detta hørtes spennende ut! Jeg har nettopp byttet ut en BB60V1 med en BB30V3. Har vært strålende fornøyd med begge to. Det har vært med disse som med både dyre og billige biler. De har alle sine styrker og svakheter, men når man lærer de å kjenne så har jeg alltid kommet meg fra pkt A til pkt B. Gikk fra BB60 til BB30 for å heller brygge hyppigere og mer variert. Når det er sagt så lurer jeg jo litt på muligheten for et Automatic "upgrade" kit til eksisterende BB30 enheter. Ville det vært mulig?

Eventuelt så håper jeg at både ny pumpe, røropplegg og dusjhode er ting som vil komme inn i sortementet som ekstra deler til den nye modellen slik at en annen kan være lit Reodor Felgen selv?
 
Det vil nok være vanskelig å oppgradere nåværende versjoner til automatic versjon. Dette fordi at elektronikken er fullstendig byttet ut og det er ikke plass til pumpe inni nåværende versjon.
 
Vi forsto på utvikleren at noen verdier måtte være hardcoded. Jeg vet ikke hvorfor. Men som nevnt mener vi at dette er til å leve med. 71 grader passer jo for de aller fleste brygg, og må en forandre så er det også enkelt.

Hardkodet? Her snakker vi programmering og ikke utvikling altså... ingenting må være hardkodet.
 
Først så vil eg dele mine erfaringer med BB60 v1 og kundebehandling på ol brygging.no
Eg kontaktet ol brygging før eg kjøpte og virket sikkert som en slik standard kunde som bare maser og aldri kjøper. Eg fikk hyggelige konstruktive og nyttige svar. Det var en av grunnene til at eg kjøpte, og rg har ikkje angret et sekund. Da eg klare å brenne fast hele meske ved et uhell var olbrygging på plass med råd om vask og hvordan eg skulle unngå det neste gang.

Ja der har vært eit par ting som wg har frustrert meg over.
1. Eg kunne tenkt meg en annen kran for å kunne koble til platekjøler og sirkulasjonspumpe. (Men det er jo den som leveres standard nå?)
2. Eg kunne tenkt meg litt bedre temperaturkontroll når eg startet å brygge. (Men eg har lærd meg hvordan den fungerer så nå går det uten problem)
3. Eg vurderte å lage meg et slikt meskersil som var på senere utgaver bb30. (Og k dag ser eg at det selges I nettbutikken så det er enkelt å fikse)

Alt I alt er eg veldig fornøyd med BB60 og olbrygging. Eg hadde tenkt å kjøpe ny kran, platekjøler, og sirkulasjonspumpe og fikse på den gamle maskin mi. Men nå må eg nesten vente og prøve å forklare til forloveden hvorfor eg trenger å bruke noen lapper på ny "leke"...


Hmmm dere trenger vel ikkje ein produkttester ;p
 
Hardkodet? Her snakker vi programmering og ikke utvikling altså... ingenting må være hardkodet.

Det var slik testutgaven var, men som du sikkert har fått med deg i infoen over - slik blir det ikke i den utgaven som nå kommer for salg. Alle verdier kan forandres. :)
 
Tilbake
Topp