Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Hvordan merkes forskjellen på å bruke pale eller pils som basemalt i en Blonde? Kan f.eks en belgisk blonde være brygget på pale malt?
I Belgia bruker man som regel pilsnermalt, ikke bare til Blonde.
Denne oppskriften er ganske typeriktig, for de som bryr seg om denslags:
http://brewgr.com/recipe/27536/belle-de-bastogne-belgian-blond-ale-recipe?public=true
Står til karbonering nå. Splittet batchen i tre for å teste ulike gjær: WLP530, WLP570 og WY3944.
 
Min oppskrift

77.5% pilsner
9% Cara Blond
13.5% hvitt sukker

OG 1.054
FG 1.008

IBU 30.5
(Nøytral bitterhumle ca 23 IBU, Saaz @20 min og Saaz tørrhumle)


Wyeast 3522
 
Hei !

Har kjøpt et ølsett av typen belgisk blonde fra olbrygging.no og mesket denne i henhold til beskrivelsen.
Altså mesket på 64°C i 60 minutter. Kokt i 90 minutter.
Forventet OG / FG er 1.061 / 1.009

Jeg målte min OG til 1.060 og med et volum i gjæringskaret på ca. 23.5 liter og var dermed fornøyd med min bryggerdag.

Brukte 1 pakke av Lallemand Belle Saison tørrgjær som medfulgte settet.
Jeg rehydrerte ikke, strødde kun på toppen av vørter mens jeg helte denne av fra kjelen.
Ristet gjæringskaret i 3-5 min tipper jeg.

Brukte også Yeast GF gjærnæring for å øke gjærens evne til å formere seg.

Satte denne i skapet på 18°C tirsdag 04.10
Målte SG fredag 07.10 til 1.040
Målte SG tirsdag 11.10 til 1.013
Økte temperaturen til 20°C på fredag 14.10
Målte SG søndag 16.10 til 1.004

Og det er denne siste målingen jeg ikke klarer helt å forstå siden forventet FG er 1.009, og jeg måler altså en SG på 5 poeng under forventet FG ???

Ølet så relativt klart ut ( men vil foretrekke en cold crash for å få felt ut litt diverse ), og luktet godt så jeg er ganske sikker på at det ikke er noen infeksjoner på gang.

Hydrometeret mitt kalibrert og i orden såvidt jeg kan bedømme.

Dette er mitt 5 brygg, og de foregående bryggene så har jeg truffet OG/FG så godt som spot on alle gangene.

Noen som har opplevd liknende eller som har en forklaring på dette ?

Skal nevnes at jeg ikke er bekymret for denne målingen, snarere tvert imot.
Men dette er første gangen jeg har gjort en måling som er bedre enn forventet før ølet er ferdig med sine 14 dagers gjæring og en forklaring eller historie fra andre som har opplevd det samme med denne gjæren eller ølsettet hadde vært hyggelig.

Mvh. Knut
 
Hei !

Har kjøpt et ølsett av typen belgisk blonde fra olbrygging.no og mesket denne i henhold til beskrivelsen.
Altså mesket på 64°C i 60 minutter. Kokt i 90 minutter.
Forventet OG / FG er 1.061 / 1.009

Jeg målte min OG til 1.060 og med et volum i gjæringskaret på ca. 23.5 liter og var dermed fornøyd med min bryggerdag.

Brukte 1 pakke av Lallemand Belle Saison tørrgjær som medfulgte settet.
Jeg rehydrerte ikke, strødde kun på toppen av vørter mens jeg helte denne av fra kjelen.
Ristet gjæringskaret i 3-5 min tipper jeg.

Brukte også Yeast GF gjærnæring for å øke gjærens evne til å formere seg.

Satte denne i skapet på 18°C tirsdag 04.10
Målte SG fredag 07.10 til 1.040
Målte SG tirsdag 11.10 til 1.013
Økte temperaturen til 20°C på fredag 14.10
Målte SG søndag 16.10 til 1.004

Og det er denne siste målingen jeg ikke klarer helt å forstå siden forventet FG er 1.009, og jeg måler altså en SG på 5 poeng under forventet FG ???

Ølet så relativt klart ut ( men vil foretrekke en cold crash for å få felt ut litt diverse ), og luktet godt så jeg er ganske sikker på at det ikke er noen infeksjoner på gang.

Hydrometeret mitt kalibrert og i orden såvidt jeg kan bedømme.

Dette er mitt 5 brygg, og de foregående bryggene så har jeg truffet OG/FG så godt som spot on alle gangene.

Noen som har opplevd liknende eller som har en forklaring på dette ?

Skal nevnes at jeg ikke er bekymret for denne målingen, snarere tvert imot.
Men dette er første gangen jeg har gjort en måling som er bedre enn forventet før ølet er ferdig med sine 14 dagers gjæring og en forklaring eller historie fra andre som har opplevd det samme med denne gjæren eller ølsettet hadde vært hyggelig.

Mvh. Knut
Vanlig utgjæring for saison-gjær. Men det betyr ikke at det må bli tynt, den produserer glyseroler som gir munnfølelse.

Men en "riktigere" tørrgjær for belgisk blond er f.eks. Abbaye fra Fermentis.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Belle Saison kan du nærmest betrakte som en infeksjon. Det er en temmet utgave av saccharomyces diastaticcus - som egentlig er en villgjær - og lager en god saison, og sikkert en grei blonde. Men den gjærer lengre ned enn andre saisongjærtyper. Bli ikke overrasket om den drar enda lengre ned enn 1.004, og forhast deg ikke med å tappe den.

Jeg ville vært litt ekstra omhyggelig med å reingjøre gjæringsfat og annet som har vært i kontakt med denne gjæren. Du vil ikke ha den over i systemet ditt. Og pass på flaskene, for bunnfallet klamrer seg godt fast. Flaskebørste må til!
 
Fikk lav OG på brygging av blonde. Var innom bryggebutikken og de hadde bare lys spraymalt som var hvete spraymalt. Vil det fungere fint til en blonde angående smak når jeg skal ha 1,5 kg spraymalt oppi i 50 liter for å få riktig OG. Har OG på 1036 og vil opp til ca 1046.
 
Sist redigert:
skulle sette meg en Belge blond med WLP 500. satte starter men Ringnes vørterøl 2 L, tok 24 timer før det var noe liv i den (røreren streika jo selfølgelig etter en time, så ble å sirkulere kolben manuelt så ofte jeg kunne) Men den gidda liksom ikke ta i vei, så godt som inge fart. Ga opp hele starteren, tok ikke skjansen på den så brukte det medfølgende tørrgjæret.
Hadde ett lite uhell der temp sensoren til stc1000 hang i friluft i ca 12 timer første dagen, ble 24-25 grader i skapet, fikk fisa det og sto på 19 grader i 4 dager, så opp til 22 grader i 4 dager før jeg måtte flytte dunken til badet på 23 grader pga ferdigstilling av bryggerom ploppa litt men langt fra det jeg hadde forventa.
Etter 8-9 dager sa den takk forfølget og gikk til ro. (dette er mitt beste fat og har altid vært dønn tett)
OG var på 1.060 som var topp rang av oppskriften, FG er etter 11 dager 1.014 som er spot on, men den er forholdsvis søt på smaken
Gjæren som fulgte med var en S-33, er dette en lat faen som jeg må gi litt mer tid? ser for meg litt mindre søtsmak hadde passa denne bedre.
Burde jeg gitt den ett spark i siden og satt den på feks 23-24 grader eller kansje enda høyere noen dager?
Eller er det bare å flaske og kalle det Lerumsinnajulebrus?
Og ja, svømmer litt gjær på toppen av mesken, men tror bare de ligger å slapper av... forbanna unnasluntrere
 
Har brygget med denne to ganger nå, og den er helt ekstremt hissig!!! Første gangen gikk to gjærlås og dunken så ut som en ballong før jeg mekket en egen vannlås.

Andre gangen gikk jeg rett på custom vannlås, men denne klarte også å prestere å gå tett.

Folk har gode erfaringer med skumdemper på denne altså?

Det skal sies at dunken var "relativt" full.
 
Noen som vet om skumdemper i kok påvirker skumdannelse under gjæring? Laget en blond og en quad med denne nylig, og var forberedt på eksplosivitet, med det var ganske tamt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hartenkt å prøve meg på en Belgisk Blonde som skal serveres i bryllup. Har tatt utganspunkt i @Erlendso sin oppskrift men med ganske store modifiseringer, delvis basert på tilgjengelighet hos Bryggselv, delvis å få brukt opp ting jeg har liggende, delvis egen smak (f. eks mer hvete)

4.0 kg Best Pilsen Malt
1.0 kg Best Wheat malt
0.2 kg Best Caramel Aromatic Malt
0.5 kg Farin, evnt brunt sukker?

30 g Hallertauer Mittelfruh (Pellets, 4.50 %AA) boiled 60 minutes.
30 g Hallertauer Mittelfruh (Pellets, 4.50 %AA) boiled 15 minutes.
15 g Saaz (Pellets, 4 %AA) boiled 5 minutes.
Yeast: Safale T-58

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash 1 hr @ 66 °C
Ferment @ 18-23 °C for 2 weeks

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.058
Terminal Gravity: 1.011
Color: ?
Bitterness: 21,29 IBU
Alcohol (%volume): 6.2 %

Ønsker at den skal være lys, fruktig, mild på bitterhet, frisk men ikke for tørr da den skal nå folk i alderen 20-80, der de fleste ser på øl som butikkpils.
Hva tror dere?


For ordens skyld, Erlendsos original:

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Belgian Strong Ale
Subcategory: Belgian Blond Ale
Recipe Type: All Grain
Batch Size: 24 L
Volume Boiled: 28.5 L
Mash Efficiency: 82 %
Total Grain/Extract: 5.65 kg
Total Hops: 52.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
4.8 kg English 2-row Pils
0.2 kg Wheat Malt Light
0.15 kg Belgian Aromatic
0.5 kg White Table Sugar (Sucrose)
12 g Magnum (Pellets, 14.50 %AA) boiled 60 minutes.
18 g Tettnanger (Pellets, 3.5 %AA) boiled 15 minutes.
22 g Tettnanger (Pellets, 3.5 %AA) boiled 1 minutes.
Yeast: White Labs WLP530 Abbey Ale

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash 1 hr @ 66 °C
Ferment @ 18-23 °C for 2 weeks

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.058
Terminal Gravity: 1.011
Color: 4.41 SRM
Bitterness: 26.4 IBU
Alcohol (%volume): 6.2 %
 
Ja egentlig ikke ment å være en hveteøl, er en blonde basis med mere hvete enn vanlig. For meg virker det å være litt lite Malt men så lite som en halvkilo sukker kompenserer kanskje? Har man i sukker i mesk eller kok? T-58 håndterer sukker bra?
 
Wit Blond blir jo blanding av to stiler, og egentlig ingen av dem.
Wit er rundt 50% hvete, så da ville jeg ha gitt den et annet navn for å tilpasse deg forventningene :) Jeg laget meg en Belgisk Bleik som var en krysningsøl...
All gjær spiser sukker som has i kok eller kokt/nedkjølt i gjæringskaret etter noen dager. Enkelte gjærtyper kan bli litt late dersom de får mye sukrose, og kan da droppe konvertering av maltotriose.
Skal straks til med kandisirup, og er selv usikker på hvor jeg ønsker å tilsette den...
 
Sist redigert:
Wit Blond blir jo blanding av to stiler, og egentlig ingen av dem.
Wit er rundt 50% hvete, så da ville jeg ha gitt den et annet navn for å tilpasse deg forventningene :) Jeg laget meg en Belgisk Bleik som var en krysningsøl...
All gjær spiser sukker som has i kok eller kokt/nedkjølt i gjæringskaret etter noen dager. Enkelte gjærtyper kan bli litt late dersom de får mye sukrose, og kan da droppe konvertering av maltotriose.
Skal straks til med kandisirup, og er selv usikker på hvor jeg ønsker å tilsette den...

Hvis det var et lite hint om at andre kan komme med innspill så ville jeg dyttet det oppi når stormgjæringen er på hell. Liker selv en ganske kontrollert lag og pen og pyntelig start på gjæringen uten noe dessert først, slipper potensielle høyere alkoholer og du sikrer god utgjæring. Ikke at det er helt sikkert at disse to tingene skjer hvis du har det oppi koken. Men føler at det er safe veien å gå til en sunn og noenlunde kontrollert fermentering.
 
Min 'rådende' teori er at jeg koker opp min kandsirup og tilsetter mer vann for å gjøre den flytende - noe den ikke er per i dag. Har den på glassflaske med patentkork, og varmebehandler hele flaska på 80grader en time (enkel sousvide). Tenker at dersom både flasken og kandisirup er ca 80grader når jeg heller den på flaska, vil den ikke sprekke.
Deretter tilsetter jeg en 'splash' i ny og ne fra dag 5
 
Til opplysning så ble min Blonde den første av 16 brygg jeg måtte kaste - etter det jeg kan skjønne pga fusel. Nådde ca OG/FG, så veldig nær planlagt %. (edit: brukte WLP530)

Etter 3mnd lagring på flaske skulle jeg prøvesmake. Luktet uferdig gjær og mye alkohol. Drakk noen slurper, men var i grunn udrikkelig pga. usmakene. Kanskje på grunn av den spesielle belgiske gjæren tenkte jeg. Lagret gjennom sommer/høst/vinter. Smakte i november igjen, da hadde den vært lagret på flaske i 10mnd+. Luktet ikke så alkohol da, men smakte like "uferdig gjær". Vanskelig å beskrive, men ala det man lukter når man åpner en pose med tørr US05, bare mye sterkere. I tillegg var det en slags alkoholisk ettersmak som ikke var god. Prøvde tre forskjellige flasker. Den siste smakte jeg godt over et halvt glass av og fikk veldig ondt i hodet dagen etterpå. Dette var en hverdag og jeg drakk ingen annen alkohol den kvelden, så tar det som et tydelig tegn på fusel. (edit: ingen endring i skum/karbonering mellom 3mnd og 12mnd lagring )

Kjipt å kaste 30 liter med 1 år lagret øl...
Personlig tror jeg det var lite gjær som gjorde det, gjæringstempen er hos meg noe ustabil pga av gjæring i bod, men det er bare snakk om noen grader +-, så fulgte gjæringstemp.-anbefalingene til gjæren ganske bra.
Kalkulerte gjærceller hos MrMalty og gjærstarter basert på dato, men gjæra kom fra Oslo som brukte 2 dager pga ikke tilgjengelig i Trheim. Er det noen som kanskje har mer erfaring som kan understøtte eller ha andre innspill til hvorfor det gikk galt?
 
Jeg har forelsket meg litt i Grimbergen Blonde, og har lyst til å brygge en klone. Har søkt en del rundt og det er svært få oppskrifter der ute, men har kommet meg frem til noe jeg tror bør kunne bli et lignende øl. Når det gjelder gjær, er denne ofte bare omtalt som "Rolduc". Hvilken gjær tilsvarer dette? Hva anbefaler dere der ute? Selv tenker jeg at WLP550 kan gi et bra resultat, men både WLP500, WLP530, WLP540 og WLP570 er visst også kandidater...
 
Har dessverre ikke noen fasit, men jeg tipper du kan få noe som ligner med flere belgiske gjærstammer.. Prøv å identifisere gjærkarakteren i ølet, og sammenlign med beskrivelsen av de ulike gjærstammene hos produsentene. Dersom du synes det er vanskelig å identifisere smakskomponentene, kan du også velge å stole på anmeldelser av ølet på ratebeer eller andre steder.
 
Tilbake
Topp