Belgisk klosterøl (triple trippel)

Hva med Wyeast 1762, samme her og med temperaturen, øk til 28 mot slutten.
Fikk denne idag og har startet den, (produsert 13/9)  greit vite hva man kan forvente seg.
 
Chriselv skrev:
Det er ikke uvanlig å gjære opptil 27 - 28 grader med denne gjæra, så det er nok bare å kjøre på.
Det blir en smaks-sak; Desto høyere temperatur man avslutter med, desto mer ester-smak kan man forvente. Hva som blir for mye av det gode blir opp til hver enkelt. Men ihvertfall kan man styre mye med temperaturen, det kan definere himmel eller helvete. Uansett anbefaler litteraturen å ihvertfall starte på relativt lav temperatur, dvs. 18 grader. Ville aldri kjørt på med 27-28 grader særlig lenge.

Jeg snakker utifra erfaringer om Belgisk Dubbel og Belgisk Blonde her.
Saison-gjær derimot; Different story alltogether! ;-)
 
Oddvar Demmo skrev:
Hva med Wyeast 1762, samme her og med temperaturen, øk til 28 mot slutten.
Fikk denne idag og har startet den, (produsert 13/9)  greit vite hva man kan forvente seg.
Jeg skal flaske en tripel som gjæret med 1762 (Rochefort) og brygger på søndag noe mørktog sterkere (juleøl 2011?) med med samme gjær. Jeg begynnte på under 18 og sluttet på 23 grC for å være 'forsiktig'. Skal utgjære til tørt øl men ikke smake på banan :). Har ikke brukt gjæren før så det blir spennende å smake.
 
Jeg var veldig forsiktig med temperaturen da jeg brukte 3787 men fikk altså "malingstynner" likevel. Det er nok flere ting som spiller inn.

Kan noe av dette ha hatt noen effekt:

-Jeg hadde betydelig med sukker i oppskriften, og tilsatte alt dette i bryggekjelen. Kanskje skulle jeg ha venta til gjæringa hadde fått gått noen dager, slik at gjæren kom skikkelig i gang ved litt lavere OG og blir mindre stressa?

-Har jeg stressa gjæren ved å bruke FOR lav temperatur?

-Har det ikke holdt å tilsette luft ved kun risting? Burde jeg ha brukt 100% O2, og kanskje også vurdert en ekstra oksygenering etter noen timers vekst?
 
Dalaker skrev:
Jeg var veldig forsiktig med temperaturen da jeg brukte 3787 men fikk altså "malingstynner" likevel. Det er nok flere ting som spiller inn.

Kan noe av dette ha hatt noen effekt:

-Jeg hadde betydelig med sukker i oppskriften, og tilsatte alt dette i bryggekjelen. Kanskje skulle jeg ha venta til gjæringa hadde fått gått noen dager, slik at gjæren kom skikkelig i gang ved litt lavere OG og blir mindre stressa?

-Har jeg stressa gjæren ved å bruke FOR lav temperatur?

-Har det ikke holdt å tilsette luft ved kun risting? Burde jeg ha brukt 100% O2, og kanskje også vurdert en ekstra oksygenering etter noen timers vekst?

Belgiske gjærceller er "hard-ass-muthafu**ers". De skal tåle høy OG.

En annen pussig ting jeg leste i "Brewing classic styles" i går var det Jamil Zainasheff sa om brygging av belgisk dubbel: "One addition of oxygen at pitching time is plenty, and there is no need to add additional oxygen after fermentation has started." Trodde uansett dette var vedtatt og medtatt, men tolker det dit hen at oksygenering av sterke belgiere ikke er begrensende faktor, men uansett helt nødvendig. Grunnen til at han terper på dette er sikkert fordi gjæren ikke skal reprodusere seg for mange ganger i vekstfasen(?) Samme mann sa imidlertid at det er svært viktig med en stor mengde gjær.  

Har selv erfart å stresse belgisk gjær med for lav temperatur. Det som skjedde var at ølet rett og slett begynte å stinke skit. Ved å heve temperaturen litt, og la det stå en uke fikk jeg ut det meste av drittsmaken/stanken. Etter 2-3 uker på fat ble ølet nydelig. Dette var WLP400.
 
For mye oksygen gir ganske fort fuselalkoholer i brygget, så det er ingen vits å overdrive, men risting gir ikke mer enn maks 8 ppm O2, hvilket kan være litt lite.

Når det gjelder sukkertilsetninger, så er som oftest den frykten også overdreven. Om man bruker frisk og nok gjær, skal det ikke være noe problem med stress for gjæren, selv med mengder opp mot 20 %.

Om man lager svært sterke øl, vi det produseres fuselalkoholer i større mengder enn i svakere brygg. Om man så bruker en stor mengde sukker for å gi ølet en lettere body, kan man risikere at fuselen lettere trer frem (uten at det nødvendigvis er mer fusel i ølet enn normalt i sterkøl), siden den ikke blir maskert like mye av annen smak og fylde.

En annen (og kanskje mer personlig teori) er at lav temperatur under hele gjæringen kan bidra til at fusel kommer bedre frem. Fuselalkoholene dannes tidlig i gjæringen, mens estere dannes noe senere, og særlig dannes estere om temperaturen økes. Under danneslen av estere blir noe av fuselalkoholen brukt opp, og om man da holder temperaturen lav under hele gjæringsforølpet, vil man få omdannet færre fuselalkoholer til estere. Jeg har ikke noe å bakke denne antakelsen opp med, men inntil det motsatte er bevist tror jeg det kan ha noe for seg. :)

Når det gjelder 3787/WLP530, er den temperaturfølsom på sin egen måte. Den gjærer fint på lave temperaturer (fenolene trer typisk frem bedre ved lav temp.), men liker ikke om temperaturen senkes underveis i gjæringen. Det er derfor viktig å kontrollere den tidlig om man ønsker å begrense temperaturøkningen, og ikke senke temperaturen for raskt om den først har fått lov til å stige.
 
Vi har brukt både WLP530 og Wyeast 3787 til belgisk trippel. Dette er samme den gjæren etter hva vi har forstått. Erfaringene våre så langt er et ganske "tamt" øl med nøytral smak og aroma. Faktisk synes vi dette brygget har smakt best nybrygget (3 uker primærgjæring på 20 grader og 2 uker karbonering). OG har vært rundt 1085 mens FG har endt på 1012 eller deromkring.
 
Oddvar, hva har det blitt i helga?

Jeg opplever noe merkelig her.. første gang med Rochefortgjæer (Belgian Abbey ll) var det kloaklukt i hele kjelleretasjen (20 liters brygg) og nå lukter det honning  :eek:

Vørter er annerledes, temperatur det sammen, brukte gjærkake fra første.
 
Det ble plage og heft, vann i tastaturet på desktoppen, som er nytt nå ikveld. HD krasj på bryggerimaskinen, men nå er det en US IPA i gjæringskaret, imorgen håper jeg det er en sterk belgisk.
Alle disse er øltyper jeg ikke har befattet meg med før, men de er prøvesmakt og gokjendt av meg så nå prøver jeg å brygge dem.
 
2-3 dl slurry fra 1762 gjær
enkel oppskrift
45 liter
12 kg pilsmalt
1,5 kg EBC 600-700 kandis

Styrian Goldings 90 min 4,4% 20 gram
perle 90 min 7 % 35 gram
Saaz 10 min 4% 30 gram

ca 5 liter på en pakke 1388, so jeg ikke har satt starter på.

sånn ca etter bok pølser og øl
 
Det blir med vanlige termostatovner.
Jeg bor ikke og brygger i samme hus så derfor styrer jeg dette over internett, men ikke denne gangen pga. krasj på HD ++ (første gang jeg har HD krasj)
så jeg må sette temperaturen på ca 20 grader og la det skure og gå i 14 dager, eller hva mener du jeg skulle gjære IPAen og Tripelen på ?
 
Ingen peiling på IPA.
Tripel med 1762, begynne på 18 maks. Fra etter 36 timer trenger du mye headspace eller blow off. Her og nå i alle fall. etter at det roer seg ned begynner du å skrue opp med .5 eller 1 °C per dag til maks 24 f.e.
1388 begynner også på 18 men kan gå til 27-28 mot slutten. Blir litt fruktig da.
Jeg har også gjæret et øl med 1388 og begynnte på 16 °C. Temperatur har ikke vært høyere enn 18 °C. Ble ganske bra også.

Du må nesten prøve deg fram. Mange muligheter.
 
Hei

Har planer om å brygge en trippel om noen dager. Noen som har noen tips om hva jeg bør passe på? Har kjøpt ei varmeplate fra Petit som kan hjelpe til med å få høy nok temp. under gjæringen. Regner med at jeg bare kan sette dunken rett på varmeplata, eller bør det være noe luft i mellom? Kommer også til å lage en gjærstarter på ca. 3 l (for første gang så det blir jo spennende) + at dette blir min første all- grain :) Har lest ett eller annet sted at gjæringen bør begynne på 18 grader for så å øke gradvis utover uken til ca 27 grader, stemmer det?

Tor- Eivind
 
Hvilken gjær bruker du?

Generelt sett er har jeg gode resultater ved å starte gjæringen litt under 18 °C og øke etter 2-3 dager med 0,5 °C per dag til 20-21. Men det er avhengig av mange faktorer hvordan gjæringsprosessen går hos deg. (vørter, dimensjon på gjæringsdunk, gjærmengde, ...)

Jeg setter dunken rett på varmebrett ja. Romtemperatur er 15 °C slik at dette fungerer som 'kjøler'.
 
Belgisk Tripel er vanskelig teol. Du vil teste ut det nye utstyret på en litt "enklere" øltype? En Pale Ale, Brown ale e.l?
 
Skal bruke Wyeast Trapist blend. Har kjøpt to pk. Ellers ser oppskriften slik ut:


5.50 kg Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC)

0.50 kg Cara-Pils/Dextrine (3.9 EBC)

50.00 gm Saaz [4.00 %] (60 min)

30.00 gm Tettnang [4.50 %] (15 min)

28.00 gm Fuggles [4.50 %] (2 min)

1.00 kg Cooper Sugar (0.0 EBC)

0.10 kg Candi Sirup, Amber (147.8 EBC)

Skal bli ca 22 liter med OG på 1080

Håper det holder med 3 liter gjærstarter, tenkte da en pose hver i brusflaske (har ikke noen kolber eller magnetrører ennå). Satser da å riste litt på flaskene innimellom.

Ellers har du nok rett i at jeg burde prøvd med en litt enklere øl først. Dette blir min 6. batch. Gått fra sett til ekstrakt/partial mash. Hadde vel i utgangspunktet tenkt ekstrakt/ noe malt denne gangen også, men så at all- grain "pressa seg fram" for å få til  denne øltypen. Greit med litt utfordringer ;D
 
Dette blir nok et 'Trappist'-inspirert øl men det kalles ikke tripel. Orval-type blir det p.g.a. brett og aroma og smakshumle.
Jeg har stående 10 liter øl med Trappist-blend til gjæring nå. Første gang jeg bruker denne så jeg er veldig spennt på hvordan resultatet blir.

oppskrift jeg har brukt er:
2,40 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 75,00 %
0,48 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 15,00 %
25,00 gm Pearle [5,90 %] (60 min) Hops 30,6 IBU
25,00 gm Styrian Goldings [4,40 %] (Dry Hop 7 days) Hops -  
12,00 gm Styrian Goldings [4,40 %] (15 min) Hops 5,4 IBU
12,00 gm Styrian Goldings [4,40 %] (0 min) Hops -  
0,32 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 10,00 %
18,93 L ongefilterd bronwater Water  
1 Pkgs Trapp Blend (Orval) (Wyeast Lab #3789) Yeast-Ale
 
Ok. Fant egentlig en kloneoppskrift (Westmalle) som jeg har tukla litt med, men da blir får det heller bli en Orval type. Har aldri smakt det. Er det en god øltype? Ellers takk for svar :skitbra: Et lite spørsmål til slutt: er det greit å helle hele gjærstarteren i, eller skal jeg helle av vørteren og bare tilsette gjæren. Regner med at jeg lager starteren slik at jeg kan brygge etter at den har stått 1- 2 dager. Har forersten ikke snakt trippel før heller, har bare fått inntrykk her på forumet at det skal være en god øltype :)
 
Tilbake
Topp