Belgisk lys "mild" med mash-hopping i speidel

Vi bestemte oss for å lage en litt alternativ lys øl sist lørdag, der to nye teknikker på bruk av speidel ble utprøvd: Bruk av ris og valset mais i øl, samt mash-hopping. Dvs. at mesteparten av humlingen foregikk med blomst i selve mesken.

Oppskrift for 65l brygg

8 kg Lagermalt
0.5 kg Krystallmalt
1 kg kokt ris
0.5 kg kokt valset mais.

Mash hopping:
200g Hersbrucker i mesken
50 g Saaz under koking

Mesking: 62 grader 30 min, 64 grader 20 min, 66 grader 20 min, 70 grader 10 min, 78 grader 15 min
Koking: 60 min

Gjær: Wyeast 3787 Trapist High Gravity

Stats:
OG: 1.043
IBU: rundt 20


Inntrykk: Frisk og god humling. Planen var opprinnelig å bare mash-hoppe. Idéen var å minske trub og å få klarere øl gjennom å mash-hoppe. Dette fungerte veldig bra - jeg anbefaler folk som har speidel å forsøke denne teknikken. Vi måtte imidlertid ha i litt ekstra humle for å nå ønsket bitterhet på vørteren.

Risen og maisen vi hadde i mesken ble mer eller mindre fullstendig oppløst i vørteren og etterhvert tilsynelatende nedbrutt til sukker og spesielt den valsete maisen ga et friskt preg. Det blir spennende å se hva gjæren gjør med denne ølen.
 
Spennende. Hva med gjærmengde og temperatur?

Hvorfor ikke en 72 °C steg i.s.f. 70 °C?

Hvordan 'beregnet' du ekstra humlemengde for å oppnå IBU?
:biersmile:
 
Gjæringstemperatur er i underkant av 20 grader. Hadde bare en liten gjærmengde, rundt 200mrd celler iflg. malty, men satser på at det går bra.

Hvorfor skulle jeg ha et steg på 72 grader? Jeg har tatt utgangspunkt i denne artikkelen (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html) når jeg har satt opp meskesteg.
 
ErlendA skrev:
Gjæringstemperatur er i underkant av 20 grader. Hadde bare en liten gjærmengde, rundt 200mrd celler iflg. malty, men satser på at det går bra.

Hvorfor skulle jeg ha et steg på 72 grader? Jeg har tatt utgangspunkt i denne artikkelen (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html) når jeg har satt opp meskesteg.

Og der står det: 
Alfa-amylase fungere på sitt beste ved 70-75 °C
så du legger deg jo i bunn av dette temperaturområdet istedet for 72 som er ca midt på, så du har litt slingringsmånn..
 
Hvorfor 72 °C? Fordi at (etter min mening) det kan godt være 70 °C og 74 °C samtidig i mesken andre steder. Så hvis du sikter på 70 °C, kan det godt være 68 °C der hvor du ikke måler. Da er det best å sikte mot 72 °C.
Derfor heller ikke 60 °C steg men 62 °C.

Jeg tror foresten ved mer enn 73 °C at a-amylase jobber ikke lengre så aktiv.
 
Dette er gode poeng. Jeg har alltid antatt at det er gjennomsnittstemperaturen som vises på displayet, men dette trenger jo ikke være tilfellet. Jeg tror uansett at mesken ikke hadde noe skade av å ha et steg på 70 i stedet for 72 grader.
 
Temperaturføleren i speidelen står i bunn, så det er bare temperaturen der du får avlest, jeg vet ikke hvor stort avviket er oppigjennom, men tror ikke det er så veldig mye, kommer ann på gjennomstrømmingen i mash'n din.
Samme er jo når du kjøler, det hjelper ikke å titte på avlesningen siden det er lett at kjølerøret er i nærheten av føleren, og får da feil verdi.
 
Tilbake
Topp