Ben's flaskevasker

Ja, den må gjerne informere om at den så sårt trenger salt. Bare den ikke slår seg vrang med diva tendenser når den ikke får det.
Enn så lenge går maskina, med kun det salt lyset på.. håper på det beste!
 
Det var vel en grunn til at du fikk maskinen for 200kr :)

Sjekk om den lekke vann ned i "bunn panna" da vil maskinen stoppe og begynne å klage... er vel en fukt sensor der vist jeg ikke tar feil...

Aquastop kan utløses på diverse måter. Dersom det har kommet vann på gulvet deres kan dette ha trengt inn i bunnpannen på oppvaskmaskinen. Dette skal utløse Aquastopen. Som regel kan en slik sensor nullstilles - på noen maskiner er fuktsensoren en svampbit som holder en kontakt åpen. Når svampen suger til seg vann blir den myk, og kontakten sluttes. Da må enten svampen erstattes, eller man må ta ut den eksisterende svampen, tørke den ordentlig og sette den på plass igjen. Dette er ikke spesielt vanskelig å få til, men man må demontere sokkeldekslene på maskinen.

De fleste maskiner vil ha en eller annen form for indikasjon på at Aquastop er utløst - typisk "ulogiske" kombinasjoner av lys/blinking i indikatorlysene. Sjekk bruksanvisningen. De fleste maskiner med utløst Aquastop vil dessuten la tømmepumpa gå konstant så lenge strømmen er slått på.
 
Sist redigert:
svampbit, salt og glansmiddel.. så mange spennende aspekter rundt en oppvaskmaskin jeg aldri har tenkt på før!

Den kjørte en flaskevask nå i natt uten å skru seg av, takket være at den fikk glansmiddel tror jeg. Det resirk symbolet som ligner på S lyser fortsatt rødt. Kan tenkes det er en knotete skrevet S for Salt, eller som TazzaT skriver.. noe greier med aquastop. Den lå jo igjen en dam på ca 5L baki bilen når jeg lempet den ut husker jeg..
Håper den nå fungerer, til tross for ett rødt lys. Kan leve med det!

Litt om Ben's.. første vask ble perfekt rene flasker. Men på den i natt var det flere som hadde guffe liggende rundt halsen på flaskene og på pinnene til flaskestativet. Guffa er nok mugg, kanskje en og annen posjonssnus. Flaskene hadde stått siden september, og var ikke skylt. Når det tetter seg rundt pinnen som går inn i flaska, vil jeg tro man mister spyleeffekten helt. Oppnår bare en plaskedam inni der.. Så, flaskene må skylles. Da ser Ben's flaskevasker ut til å fungere fint. Men uten en kortvokst med dykkebriller eller ett vanntett kamera, er det vanskelig å vite hvor godt det spyles i bunnen av flaskene. For mye vann inn, kan jo føre til at de bare fylles. Den "perfekte" flaskevaskemaskin, burde vel gi kortvarige spruter med varmt vann.
 
CorgiStyle; diameteren til hullet i adapteren er 2cm, men litt kon, en cm inn i hullet er det 1,8cm. Selve festeringen rundt er bare 0,5cm nedenfor dette hullet. Tror det fint lar seg gjøre å ordne en overgangshylse.

Ellers starter maskina fint nå, den sluttet med diva tendensene når den fikk glansmiddel. Salt får den ikke..

Ett par betraktninger; 70'C er nok i heftigste laget, har gått ned til 55'C.
Pinnene bøyer seg ned av vekta fra flaskene (røret bøyer seg og "mellomstykkene" hopper av. Lurt å ha de største flaskene innerst dersom man har ulike størrelser.
Ellers går det kjempefort! 72 flasker vasket bare i dag etter jobb i dag. Ser helt rene ut.
 
CorgiStyle; Dersom du har bestilt en.. så vil du ganske kjapt innse at de mellomstykkene må festes bedre. Jeg borret hull og brukte en bit ståltråd. Det stiver opp stativet også.
 

Vedlegg

  • yCtuzIOjOpjArp5saIbrU1qpFoU_9LhkLD-373nxSxI.jpg
    yCtuzIOjOpjArp5saIbrU1qpFoU_9LhkLD-373nxSxI.jpg
    131,1 KB · Sett: 98
Takk for tipset!
Har ikke fått bestilt enda. Tenkte jeg skulle se hva jeg har av rør-skrap i kjelleren, så kan det fort hende det blir lagd en egen en av litt mer holdbart materiale.
Vi får se hva det ender med!

kevin
 
..og i mellomtiden har jeg vært idiot nok til å ødelegge åpne/lukke-mekanismen på døra til oppvaskmaskina, bare fordi jeg var nysgjerrig på hvordan det så ut når maskina gikk. :rolleyes:

Nå er det redneck løsning med lastestopp for å holde døra igjen mens maskinen går.. hurra.
(kan i det minste bekrefte at den spyler helt opp i toppen av flaskene)
 
Tilbake
Topp