Berlinsk grønnsakssuppe

Har brygget Berliner Weiße idag. 50% hvete/pils. Varmet opp til 90 grader og holdt der i 10 minutter. I ettertid lurer på jeg på om dette var skikkelig dumt og at jeg burde bare dumpet det rett i gjæringskaret og tilsatt lacto.

Smakte på vørteren og den har et kraftig innslag av DMS. Jeg vurderer å koke vørteren etter at lactobacillus har surnet den for å bli kvitt DMS, men jeg er ikke sikker på om det er nødvendig.

Er det noe som tilsier at DMS-smaken forsvinner? Jeg har lyst til å forsøke meg med Brett C som hovedgjær.
 
Er det noe som tilsier at DMS-smaken forsvinner? Jeg har lyst til å forsøke meg med Brett C som hovedgjær.

Jeg brygger noe som ligner på Berliner Weisse årlig. Jeg bruker omtrent samme maltsammensettning som deg og bringer bare vørteren opp til kokepunktet for avkjøling. Jeg har aldri hatt problemer med DMS i det ferdige ølet, og jeg har heller ikke fått det i tilbakemeldinger fra andre. Forskjellen er at jeg bruker surdeigskulturen min som gjær. I den er det nok mye rart av gjær og bakterier, men melkesyrebakterier og noen form for villgjær tipper jeg i alle fall er der. Jeg har også sett det nevnt at brett kan ta opp DMS (søk på "DMS brett").

Med andre ord, jeg tror det går greit, spesielt siden du vil bruke Brett C som gjær. Jeg ville i alle fall ikke gitt opp enda. Sett den til gjæring og smak om noen måneder!
 
@Owe: Ah. Det var skikkelig verdifult. Nå endte jeg opp med å gi den et oppkok etter surning. Blir nok noe mer i retning av en sur weiss denne, tenker jeg. Jeg splittet uansett satsen og tilsatte Brett i halvparten og US05 i den andre. Kanskje jeg setter en sats til av denne sammen med noen kamerater. Da kan det jo være spennende å prøve en gang til uten å koke.

Artig med en egen surdeigkultur som du kan putte i ølen av og til. Gir jo en hvis egen karakter og en bra historie.
 
Jeg tror ikke ett kort oppkok har mye å si kontra å holde den ved 90 C i noen minutter. Du får nok uansett to lette syrlige øl til sommervarmen. For min del går det fort ett halvt år til ett år fra brygging til flasking, så jeg prøver altid å ha minst et brygg av det til gjæring.

Artig med en egen surdeigkultur som du kan putte i ølen av og til. Gir jo en hvis egen karakter og en bra historie.

... og mye godt brød!
 
Jeg satte en Berliner Weisse 9. januar. 2kg pils, 1kg hvete. Varmet til kok, avkjølte. Det smakte grønnsakssuppe og jeg hadde begrensa med tro på den. Jeg pitcha lacto i den, og etter noen dager satt jeg til us-05. Litt senere tok jeg halvparten over på et annet kar og tilsatte brett.

Tok nå en gravity sample og smakte. Ikke det fjerneste spor av DMS så langt jeg kan kjenne. Nydelig syrlighet - kanskje mindre syrlig enn den skal være, men for min gane meget behagelig. SG 1.004 - vet ikke om den kryper et par poeng til over den neste måneden eller to? Satser på det. 3.5% alkohol så langt, og meget lovende. Halvparten med Brett var ikke markant annerledes, men hadde et tilsnitt som fikk meg til å tenke "en lett Orval". Dette ølet har jeg plutselig veldig tro på!
 
Dette hørtes spennende ut - finner jeg noen kommersielle versjoner av dette på polet før jeg går i gang selv? Anbefalinger? :)
 
Berliner Weisse er typisk rundt 3% i styrke så polet har neppe noen. Haand har sammen med Näcke lager Blåberliner elns, som Meny blandt annet har i noen av butikkene sine.
 
Et fint eksempel på denne er Sourdough fra Wild Beer Company. Som navnet indikerer er dette også brygget på en surdeigskultur. Ifølge dem selv dreier det seg om en nærmere 60 år gammel kultur fra et gammelt bakeri like i nærheten av bryggeriet.
 
Tilbake
Topp