Siden denne tråden synes å være avsluttet tillater jeg med å stille spørsmål til svaret til Stian Andreassen; jeg har aldri drevet med biab, men løsningen hans med 27L elektrisk kjele ser grei ut. Antar at oppsettet som beskrives er enten meskepose eller meskeinnsats og ikke begge deler samtidig? Beskrivelsen av meskeinnsatsen som det linkes til er ikke så omfattende, men jeg tror vel at det er et slags gitter i bunnen som gjør at vørteren kan sirkulere eller renne av ved skylling?
Hadde vært flott med en liten beskrivelse av workflow med disse løsningene, og ikke minst hvor mye vørter det blir med dette oppsettet.
Dette oppsettet er veldig nytt hos meg, så jeg har bare fått kjørt ett brygg på det så langt. Til når har jeg brukt 25L hyttekjele fra Biltema med meskepose. Men jeg skal prøve å svare på spørsmålene som best jeg kan:
Man bruker
enten meskepose eller meskeinnsats – ikke begge deler! Jeg ville bare belyse at begge deler går fint. Med kjelen følger det med en rist (i plast) som kan ligge i bunnen, slik at meskeposen ikke ligger rett på varmeelementet (som er plassert i midten av bunnen på kjelen).
Meskeinnsatsen har et løst filter/gitter i bunnen, som vises på bildet:
Det følger også med bøyler som gjør at det kan heves og plasseres over kjelen (passer som støpt):
Så meskeinnsatsen funker likt som en pose, helt opp til skylling; da blir innsatsen overlegen, siden den kan plasseres over for skylling og avrenning.
Kjelen har dessverre ikke nivåmerker for liter, kun MIN og MAX. Har ikke fått målt hvor disse ligger, men
best guess er at MIN ligger på 2–4 liter, og at MAX ligger rundt 23–25 siden det bør være overhead ved kok og kjelen har en teoretisk makskapasitet på 27L. Jeg kan finne nøyaktig nivå for disse, hvis det er interesse.
Når det kommer til mengde vørter, så har jeg ikke vært oppe og snust på makskapasitet (og blir neppe å gjøre det). Jeg gjærer i
12L PET, og har da et kokevolum på rundt 16–17L. Det var godt under MAX-merket.
EDIT: Et par
stats har jeg. Å varme ca 15L vann til 70 grader tok 30 min; til 100 grader 45 min. Ved kok i 90 minutter var avdamping nesten nøyaktig 15 % og jeg traff OG nøyaktig.