BIAB eller bryggmaskin?

knutg71

Norbrygg-medlem
Hei

Helt fersk brygger som er helt i startgropa for å brygge videre. Blir ikke enig med meg selv om hva jeg skal gå for:
-BIAB
-Grainfather
-Brewcrafter25
-eller andre?

Slik jeg har skjønt det får man like bra øl på alle variantene. BIAB og Brewcrafter blir ganske lik investering når jeg må ha med induksjonsplate i tilegg.

Så hva anbefaler folket? Jeg heller mest mot en bryggmaskin fordi det rett og slett ser litt mer "hightech" ut. Men mulig jeg er fullstendig på bærtur her.

Kom med anbefalinger. Innkjøp nært
 
Med en bryggemaskin har du ganske god kontroll på mesketemperatur. Av de to du har nevnt er nok Grainfather den beste. Den andre har jeg ikke hørt noe om i det hele tatt.
 
Jeg startet med BIAB før jeg kjøpte Speidel. Er du helt sikker på at brygging er noe du kommer til å holde på med i mange år, og du har råd til en god bryggemaskin ala Grainfather/Speidel, så sier jeg kjør på. Hvis ikke kan det jo være kjekt å starte med BIAB for å teste ut hobbyen før du investerer tyngre. Jeg angrer ikke på at jeg gikk den veien selv om jeg i dag sitter med en Speidel. Du lager like godt øl med BIAB. Fordelen med en Grainfather/Speidel er enda mer kontroll på parametere som mesketemperatur, og dermed også utgjæring, som gjør at det blir enklere å gjenskape samme øl flere ganger med noenlunde konsistent resultat.
 
Sikker kan man aldri være. Kan være jeg går drittlei etter et år eller to. Men det skal ikke stoppe meg fra å forsøke. Noe sier meg at hvis jeg går lei så går jeg fortere lei ved BIAB iom at det ser ut som mer "kokke-jobb". Misforstå meg rett. Iom at jeg ikke er sikker er heller ikke Speidel et alternativ nå pga kostnaden. Grainfather derimot KAN jeg til en viss nød investere i HVIS det forsvarer den økte kostnaden kontra Brewcrafter/BIAB.
 
En Grainfather/Speidel/BB30 kan vel enkelt omsettes igjen.. ikke høyt verditap på en som kun blir brukt få ganger..
 
Jeg brygget 18 brygg med BIAB uten å gå lei. Grunnen til at jeg byttet til Speidel var at jeg ville ha mest mulig kontroll over hele prosessen. Temperaturstyring under mesking var det siste parameteret jeg ikke hadde nok kontroll over. Jeg investerte først i utstyr til gjæring (kjøleskap, STC-1000, varmekilde, magnetrører, utstyr for ren oksygen), noe som vil utgjøre en mye større forskjell i kvaliteten på ølet ditt enn hva en bryggemasking alene vil gjøre sett opp mot BIAB brygging. Måten man brygger på med BIAB vs. Speidel/Grainfather er jo i prinsippet stort sett akkurat den samme, og like "kokkete", om man kan bruke et slikt uttrykk. I stede for en meskepose ved BIAB-brygging bruker man en maltkurv på en bryggemaskin. Det er forskjellen. Samt at man på en bryggemaskin har kontinuerlig sirkulering og en jevn temperatur under mesking, men det er strengt tatt ikke viktig for et godt resultat etter min oppfatning.

Alt i alt koker det vel bare ned til hvor mye penger man er villig til å bruke når man går i gang :) Er man "på budsjett" ville jeg i hvert fall prioritert BIAB (eventuelt en Beer Brew) og utstyr til gjæring fremfor kun en bryggemaskin ala Grainfather/Speidel.
 
Jeg ville startet med BIAB i litt mindre skala. Selv om jeg har en kjele på 36L, så ender jeg som oftest opp med å lage mindre batcher i en 15L kjele, pluss en 10L til å varme skyllevann. Fordelen med å gjøre ting i litt mindre skala er at det går helt greit å koke på vanlig komfyr, og jeg kan kjøle ved å sette hele gryten i vannbad i vasken, og dermed slipper jeg styret med spiralkjøler. Enkelt og greit å er det mye mindre mikk med mindre batcher, og jeg kan brygge oftere. Man skal jo drikke ølet også :)
 
Jeg har aldri testet en bryggemaskin men er godt biasert mot biab/lage selv.

Slik jeg ser det virker det som at det ofte trengs noe modifisering av ferdige bryggemaskiner før folk er skikkelig happy med de. Eller at man må ty til noen "triks".

Det jeg tenker er at hvis du kan og vil bygge noe selv så er dette bedre fremfor å betale for en maskin hvor du enten må bli med på tankegangen til de som har laget den, og skseptere skavankene, eller modde den, for å få den til å spille på lag med deg. Da mener jeg det er bedre å bygge noe fra scratch som gjør akkurat det du vil gjøre uten å legge penger i en tankegang og utstyr som kan være feil ifht dine behov.

De skal jo ha penger for utviklingen av maskinen og, og hvis du ender opp med å modde den så er det penger som kunne gått til det riktige utstyret med en gang.
 
Jeg har begynt å gå over til BIAB nå. Det er rett og slett veldig greit. Batch sparging og BIAB gir veldig godt utbytte, og det er enkelt. Med to kjeler - jeg har en 36 liter og en 15 liter - ei god kokeplate (induksjon) og en meskepose er det få begrensninger på hva jeg kan gjøre, så lenge jeg ikke skal brygge mer enn en "normalbatch". Stegmesking går helt fint. Jeg har isolert den store kjelen godt, og bruker den til å meske og koke i. Den lille varmer jeg vann i.

Så jeg ville klart startet med BIAB. Så finner du vel ut etter hvert om du trenger noe mer. I verste fall sitter du med en suppekjele for mye:).
 
Jeg har "pimp up my BIAB" versjonen med falskbunn,pumpe for resirkulering og "Kettle RIMS".

Rett og slett oppgradert BIAB'en til noe som ligner en bryggemaskin for noen skarve hundrelapper.
Funker for meg.image.jpeg

Kan brygge med 12kg malt i en 39L kjele som nok nærmer seg maks.
 
Har óg en slags mellomting; kjøpte nylig Steba 27 liters elektrisk kjele, for å slippe å bruke komfyren. Termostaten kan holde jevn temp under mesk, og piper når meskevannet har nådd riktig temp. Meskepose 30x30x35 passer perfekt oppi, og den har rist i bunnen slik at posen ikke ligger rett på varmeelementet. Men jeg har også investert i meskeinnsats 25L, som passer perfekt oppi (den også), som muliggjør litt mer «tradisjonell» mesking og skylling.

Nå har jeg akkurat fjerna plastkranen, stegborret hullet opp til 3/4" og satt inn gjennomføring, så nå skal den pimpes med kuleventil og bazooka-filter.

Kanskje ikke på høyde med en Grainfather, men mye mer gøy å holde på med. :rolleyes:
 
Takk for alle tips. jeg gikk kanskje imot strømmen og gikk til innkjøp av en Grainfather hos Brygg Selv i Oslo. De hadde en igjen siden en kunde avbestillte. Nå har det blitt innkjøp av en Belgisk Wit fra Brygg Selv som skal brygges i morgen. Gleder meg som en unge til julaften. Ikveld har jeg fikla med GFén og kokt opp vann, sirkulert og testet kjøling. Alt fungerer.
 
Sist redigert:
Har et nytt spørsmål (kommer helt sikkert flere iløpet av dagen :)) Skal brygge en belgisk Wit idag. I oppskriften står det 40 gr revet appelsinskall. Antar helt i slutten av koketiden. Finhet på dette? Og skal det være med i gjæringskaret videre? På GF brukes jo pumpa men ser for meg en poteniell showstopper her. Er gjæringspose tingen?
 
Siden denne tråden synes å være avsluttet tillater jeg med å stille spørsmål til svaret til Stian Andreassen; jeg har aldri drevet med biab, men løsningen hans med 27L elektrisk kjele ser grei ut. Antar at oppsettet som beskrives er enten meskepose eller meskeinnsats og ikke begge deler samtidig? Beskrivelsen av meskeinnsatsen som det linkes til er ikke så omfattende, men jeg tror vel at det er et slags gitter i bunnen som gjør at vørteren kan sirkulere eller renne av ved skylling?
Hadde vært flott med en liten beskrivelse av workflow med disse løsningene, og ikke minst hvor mye vørter det blir med dette oppsettet.
 
gjæringspose??? mener vel humlepose? antar at du skal ha appelsin og koriander i den? jeg bruker humlepose på appelsinen og knuser korianderen godt i en morter.
har testet både tørket og ferskrevede skal og skal aldri mer bruke tørre. myyyyye bedre med fersk. bruk bare det orange på skallet. jeg får av ca 10 gram av en appelsin
 
Siden denne tråden synes å være avsluttet tillater jeg med å stille spørsmål til svaret til Stian Andreassen; jeg har aldri drevet med biab, men løsningen hans med 27L elektrisk kjele ser grei ut. Antar at oppsettet som beskrives er enten meskepose eller meskeinnsats og ikke begge deler samtidig? Beskrivelsen av meskeinnsatsen som det linkes til er ikke så omfattende, men jeg tror vel at det er et slags gitter i bunnen som gjør at vørteren kan sirkulere eller renne av ved skylling?
Hadde vært flott med en liten beskrivelse av workflow med disse løsningene, og ikke minst hvor mye vørter det blir med dette oppsettet.
Dette oppsettet er veldig nytt hos meg, så jeg har bare fått kjørt ett brygg på det så langt. Til når har jeg brukt 25L hyttekjele fra Biltema med meskepose. Men jeg skal prøve å svare på spørsmålene som best jeg kan:

Man bruker enten meskepose eller meskeinnsats – ikke begge deler! Jeg ville bare belyse at begge deler går fint. Med kjelen følger det med en rist (i plast) som kan ligge i bunnen, slik at meskeposen ikke ligger rett på varmeelementet (som er plassert i midten av bunnen på kjelen).

Meskeinnsatsen har et løst filter/gitter i bunnen, som vises på bildet:
meskeinnsats.jpg

Det følger også med bøyler som gjør at det kan heves og plasseres over kjelen (passer som støpt):
hevet.jpg

Så meskeinnsatsen funker likt som en pose, helt opp til skylling; da blir innsatsen overlegen, siden den kan plasseres over for skylling og avrenning.

Kjelen har dessverre ikke nivåmerker for liter, kun MIN og MAX. Har ikke fått målt hvor disse ligger, men best guess er at MIN ligger på 2–4 liter, og at MAX ligger rundt 23–25 siden det bør være overhead ved kok og kjelen har en teoretisk makskapasitet på 27L. Jeg kan finne nøyaktig nivå for disse, hvis det er interesse.

Når det kommer til mengde vørter, så har jeg ikke vært oppe og snust på makskapasitet (og blir neppe å gjøre det). Jeg gjærer i 12L PET, og har da et kokevolum på rundt 16–17L. Det var godt under MAX-merket.

EDIT: Et par stats har jeg. Å varme ca 15L vann til 70 grader tok 30 min; til 100 grader 45 min. Ved kok i 90 minutter var avdamping nesten nøyaktig 15 % og jeg traff OG nøyaktig.
 
Tilbake
Topp