Biab isolering

Signal

Norbrygg-medlem
Kanskje mesken holder seg på rett temp nå?
ImageUploadedByTapatalk1412373825.128537.jpg
Paroc isoleribg (ala rockwool) er på tilbud hos Maxbo. Jeg gjør et forsøk med 100mm "plater".
Bøyer seg litt dårlig, og hadde foretrukket å pakke dem inn i noe så de kunne holde formen. Laget tre deler. En på hver side, og en på lokket.relativt enkelt å jobbe med, men jeg klødde på undersrmene en stund etterpå.
 
du kan jo prøve kanalisolasjon
den typen som brukes på ventilasjonsrør
Glava og Rockwool har, da har slipper du å klø så mye
 
Ser at Biltema har stålplater, men usikker på hvordan man kan bøye dem uten spesialutstyr. Tynneste er 0,7mm, så det kan vel ikke være grusomt hardt? Tenkte kanskje å ha plater utenfor isolasjonen og feste det sammen med noe. Kanskje bare ståltråd som holder isolasjonen på plass. To deler, gjerne med hengsler og noen klemmer i front så det kan settes på og fjernes lett. Tror det blir vanskelig å få til.
Naboen og jeg hsr planer om større system etterhvert, så dette blir uansett midlertidig.
 
Jeg bruker gass, så da vil jeg ikke ha varmen rett på isolasjonen.
Dette støver, men skal ikke være farlig å puste inn. I alle fall ikke i så små mengder.
Lav WAF på løsningen, så må nok fikse på den. Og det er litt knot å ta av og på. Isolerte vanvittig bra. Kanskje 0,2 grader tap på en time.
Må prøve å få til en mer brukervennlig metode og gjenbruke isolasjonen.
 
Ah, Litt av argumentet for de BT-platene faller bort, men du kan jo fortsatt gå for de, skjære ut til håndtak etc og så stroppe det med to biltema-stropper. Bare ikke ta av plastikken som sitter over limet, evt teipe igjen langs kanter så plastikken holder seg på og ikke blir prellet av litt for litt for hver gangs bruk. Garantert mer WAF iallefal.
 
Har sett en annen her inne som hadde montert plate med litt avstand til kjele hele veien rundt. Bare luft mellom ga en del isolasjon. Jeg tenkte plate med isolasjon innenfor. Kanskje de isolasjonsplatene innenfor en stålplate er veien å gå? Må bare bøye de platene en del, og det er utfordringen. :)
 
Luft islolerer. Det er derfor isolasjonsmatter/liggeunderlag er ganske luftige. Trikset er å få den lufta til å bli der den er, og ikke bli byttet ut med kald luft utenfra, slik at du får utveksling. Tror ikke det er mye du kan tjene relativt til arbeid/pris ifht mesking (60-90-120-min) på å kline på en kappe rundt de biltemaplatene da de allerede er dekket med et tynt lag med noe som ser ut som aluminiumsfolie på utsiden.
 
Blir det ikke litt støvete når du håndterer det der? Type ikke så bra støv å puste inn? Eller er det der støvfritt?

Selv ville jeg heller gått for http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/

30mm siden du ikke resirkulerer. Ser fjongere ut og du limer det fast til kjelen siden innsiden av platene er ferdige med lim, så du slipper å kle av og på kjelen hele tiden.
Jeg bruker lyddempingsplateer på 30mm fra Biltema på min HLT plus stramebånd.
 
Bruker du strøm eller gass?
Jeg skal bruke gryta til HLT i senere oppsett, så da hadde det vært fint med en løsning som er litt fremtidsrettet.
Jeg bruker kokeplata fra Bryggselv,Jeg syns den er bra til det utstyret jeg har,kokekjele på 50L og HLT på 30L+ en 51 iglo som meskekar.Jeg angrer på att jeg ikke kjøpte 36L til HLT.Jeg bruker et liggeunderlagg på kokekjelen+ strammebånd fra Biltema.Jeg har brygget 3 sett til nu
 
Tilbake
Topp