Det er vel meningen at en skal bruke oppskriften som står i første post er det ikke?
Fra første post;Jeg ser det også sånn, men tydeligvis ikke alle som er enig
Jeg har brukt den alle tre åra jeg har brygga
OFFICIAL Kate the Great Russian Imperial Stout Clone
Multiple - OFFICIAL Kate the Great Russian Imperial Stout Clone -------------------------------------------------------------------------------- Recipe Type: All Grain Yeast: WLP001 or Wyeast 1056 Yeast Starter: Yes Batch Size (Gallons): 5 Original Gravity: 1.104 Final Gravity: 1.028...www.homebrewtalk.com
Har faktisk alt dette liggende, bortsett fra flaket rug. Maltet rug får duge. For jeg tror faktisk jeg skal brygge etter oppskrift i år. Tidligere har det blitt restebrygg.Fra første post;
"Hva man velger å gjøre utover definisjonen og hvordan du komponerer gristen er fritt frem. Gjør din vri på det. Du er kommandanten. Men, 10% ABV, 100 IBU, 100 EBC, 1.100 OG (All Grain) minimum."
Kate the Great er et godt øl. Men helt likt klonen blir det ikke siden man/jeg uansett bruker substitutter. For det meste har jeg Weyermann og Best malt, skal jeg da handle elleve malttyper fra Castle eller bruke det jeg har av spesial malt? Blir kasta mye malt etter hvert da. Utfordringen ligger ikke i å kverne opp elleve typer malt.
For min del har dette vært et brygg preget av litt improvisasjon basert på hva jeg har hatt av råvarer. Litt restebrygg-mentalitet. Men har forsøkt å holde det nær originalen.Jeg ser det også sånn, men tydeligvis ikke alle som er enig
Multiple - OFFICIAL Kate the Great Russian Imperial Stout Clone -------------------------------------------------------------------------------- Recipe Type: All Grain Yeast: WLP001 or Wyeast 1056 Yeast Starter: Yes Batch Size (Gallons): 5 Original Gravity: 1.104 Final Gravity: 1.028...www.homebrewtalk.com
Det kan jo hende at jeg kunne skrudd sammen en Birger "tilnærmet original" av inventoryen min, har faktisk ikke sjekket. Men @loebrygg får ta skylda sjøl på at jeg nå har veldig lyst til å brygge Stone Imperial Stout.Har faktisk alt dette liggende, bortsett fra flaket rug. Maltet rug får duge. For jeg tror faktisk jeg skal brygge etter oppskrift i år. Tidligere har det blitt restebrygg.
Bruker du alle humlene i linken, eller forenkler du til litt færre?Jeg ser det også sånn, men tydeligvis ikke alle som er enig
Bruker du alle humlene i linken, eller forenkler du til litt færre?
Etter noen år utenfor klanen, er jeg klar igjen. Har valgt å redusere batchen for å slippe dobbelmesking. Mesker inn ved midnatt så kan vær jeg får bedre utbytte av det, men planen er 16L.Da er vi snart der, en måned igjen til årets bryggerbegivenhet her på forumet (for meg hvertfall). Fint vårvær i dag. Da passer det fint med nedvask og montering av nye ventiler som jeg har hatt liggende ei god stund. Hvem blir med på årets Birger, hvilken oppskrift går man for?
Etter noen år utenfor klanen, er jeg klar igjen. Har valgt å redusere batchen for å slippe dobbelmesking. Mesker inn ved midnatt så kan vær jeg får bedre utbytte av det, men planen er 16L.
Så akkurat på en Youtube video som brukte parti-gyle metode for å lage alkoholfritt øl, så tenkte å prøve det på dette brygget. Skyller ikke inn i Birgeren men skyller separat til OG ca 1.005 - aldri prøvd dette før
Så akkurat på en Youtube video som brukte parti-gyle metode for å lage alkoholfritt øl, så tenkte å prøve det på dette brygget. Skyller ikke inn i Birgeren men skyller separat til OG ca 1.005 - aldri prøvd dette før
Så.. akkurat her er det vel greit å følge litt tysk doktrine, så lenge målene blir nådd