"Bleeder" til mottrykksfyller?

Den var ikke dum,noe du har laget selv eller?
Ikke laget selv, men designet selv. :) Prototype. Plugges i Vent-Matic, Perlick eller Intertap. Med integrert push-fit og trykknappventil for CO2, teleskopisk dip tube og tilbakeslagsventil i krankoblingen. I tillegg til vanlig CO2-skylling kan den brukes i paranoid modus (for øl til konkurranse eller langtidslagring): Fyll flaska med kokt og avkjølt vann, sett i flaskefylleren, snu opp ned og tøm den med CO2-trykk, plugg i krana og fyll.
 
Stilig!
Har bestilt en kinafyller og har allerede før jeg har fått den begynt å fundere på forbedringer. Har funnet en liten rustfri boks som skal kunne bli et perfekt stativ.
Kinafylleren har ikke egen blødeventil for å flushe flasken med CO2, ser ut som om nåleventilen som brukes til å justere fyllehastigheten må brukes. Ser for meg at det ville være gunstig å justere den ventilen til rett fyllehastighet en gang for alle og så ikke røre den.
Trenger derfor en trykknappventil for å slippe ut trykk, hvor har du funnet din ventil, Oberstbrau?
 
Hvorfor ventil etter nåleventil?
Du vil ha free flow over nåleventilen hele tiden,du trykksetter flasken for å flushe den for luft og så sende innpå øl,ingen grunn til å stenge gass ut..
Hmm.. Nei, trenger det nok kke. Har hengt der siden første utgave..
 
Er det viktig med diameter på slangen mellom fatet og fylleren? Kan jeg bruke 3/8 hele veien eller må man ha 3/16?
 
Et generelt spørsmål om mottrykksfyllere:

Under "purging", er det egentlig noe poeng å tilføre CO2en gjennom ølrøret til bunnen av flasken?
Siden det bygges opp overtrykk som så slippes ut kan det vel være like greit å sende gassen inn samme veien som ut...? Driver bare å spekulerer på en innretning med to trykknappventiler, en for å slippe inn gass og en for å slippe den ut i forbindelse med "utrøret som er koblet til den justerbare utsippsventilen på en kinafyller. Da vil jeg slippe å bruke den samme krana (en treveisventil) til øl og gass.
 
Under "purging", er det egentlig noe poeng å tilføre CO2en gjennom ølrøret til bunnen av flasken?
Siden det bygges opp overtrykk som så slippes ut kan det vel være like greit å sende gassen inn samme veien som ut...?
Ved å fylle CO2 fra bunnen og tømme fra toppen, vil i teorien flaska fylles med CO2 samtidig som den tømmes for luft. I praksis vil det nok være noe blanding av gassene, sånn at noe luft blir igjen.

Hvis du har en flaske full av luft og fyller f.eks. like mye CO2, vil du ha 50-50 blanding av luft og CO2. Hvis gassene er godt blandet, vil du ha igjen 50% av lufta etter førtste purging, 25% etter andre 12.5% etter tredje osv. Vil tro at det trengs vesentlig mer CO2 for å oppnå samme resultat som ved skylling fra bunnen.
 
Purging får nok ned innholdet av luft, men den teorien om fylling fra bunn...
Når du fyller øl vil det uansett skumme litt. Kork i skummet, så tror jeg det skal være minimalt med luft igjen. Ølet vil også avgi CO2 via skummet etter fylling før en får korken på.
 
Jeg ser poenget med å fylle CO2 fra bunnen med f.eks. en beergun. Den tyngre CO2en vil fortrenge luften og presse den opp og ut. Men med en mottrykksfyller trykksettes flaska for så å slippe ut all gassen (50/50 luft og CO2 med 1 bar overtrykk) fort. Vil nesten tro at gassen blir godt blandet i den operasjonen uansett om den i utgangspunktet kommer inn fra toppen eller bunnen. Men jeg vet ikke..
 
Vel.. Vi har visstnok et problem med CO2 utslipp i verden, tilsatt fra bunnen.. Mener det blander seg ganske fort.. Tror på purging av flasker, men du må nok purge lenge om du vil ha null O2

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Jeg ser poenget med å fylle CO2 fra bunnen med f.eks. en beergun. Den tyngre CO2en vil fortrenge luften og presse den opp og ut. Men med en mottrykksfyller trykksettes flaska for så å slippe ut all gassen (50/50 luft og CO2 med 1 bar overtrykk) fort. Vil nesten tro at gassen blir godt blandet i den operasjonen uansett om den i utgangspunktet kommer inn fra toppen eller bunnen. Men jeg vet ikke..

Med en "manuell" mottrykksfyller så velger du hvor fort du vil trykksette flaska. Dessuten får du turbulens hvordan du enn gjør det og da vil gasser blande seg.Det aller viktigste tror jeg er at det er ganske fritt for oksygen akkurat idet første skvetten av øl renner ned i flaska. Så vil ølet presse den gassen som er igjen oppover, men fortsatt plukke opp noe på sin ferd i overflaten, da er det greit at det er minst mulig oksygen i flaska. Med en beergun så er tuten åpen så øl fylt med beergun har større potensiale til å plukke opp oksygen, er min tanke.
 
Tilbake
Topp