blending av batcher

Jeg har et problem med en imperial stout. Den endte med litt høy FG, og jeg delte batchen i to. Den ene delen lot jeg stå. Den andre delen tilsatt jeg WY3711 (saison), hvilket viste seg å være VELDIG sulten.

Nå sitter jeg igjen med en batch med for høy FG, og en batch med for lav FG. Jeg tror det ville funke fint å blande de to batchene, men er redd for at saison-gjæren skal våkne til liv og spise resten av sukkeret fra den andre batchen.

Har noen her erfaring med å blande batcher på denne måten?

Hva hvis jeg gjør et par runder med cold crash på ølen med 3711, vil det være tilstrekkelig for å fjerne gjæren?

Gjærstopp er ikke noe alternativ, da jeg må lage kullsyre på flaske.
 
Har dessverre ikke erfaring nok til å kunne svare på det du spør om, men jeg lurer på hva «for høy FG» og «for lav FG» i dette tilfellet vil si. Du tror ikke begge del-batchene vil smake godt likevel da, bare litt ulikt? En med litt mer sødme og en litt tørrere?
 
Klarer du å holde fatet / beholderne kalde?
Hvis ikke ser jeg for meg at saisongjæren din vil fortsette å gnafse i vei på den søte halvparten av stouten. Kanskje ingen god idé på flasker som du har tenkt å lagre lenge & varmt.
Men kan sikkert fungere fint på et fat i en fryser :)

Hvis du går for det kan det være lurt å blande ut litt gradvis i et glass. Stopp når du finner et blandingsforhold du liker, bruk samme forhold på batchen. Og hold øllet (veldig) kaldt etter blanding :)
 
jeg tror den med høy FG er på 1.035 ca, den med lav fg er på ca 1.016. Target fg var 1.024. Dette er kun etter minne, ikke eksakte tall, men når jeg blander dem i et glass får jeg et ganske balansert resultat med 1/3 av den på 1.035 og 2/3 av den på 1.016. Det er selvfølgelig en mulighet å flaske de som de er, men da må jeg i tilfellet åpne 2 flasker av gangen (50/50mix er også ok), for jeg er ikke helt fornøyd med noen av dem slik de er nå. Den ene for søt og den andre for tynn.

Å blande de så sette de kaldt er heller ikke helt funksjonelt, da de må karboneres på flaske, deretter må de lagres i kjelleren som holder 18 grader på sommerstid. Løsningen må bli å få fjernet så mye av wy3711 som mulig ved noen runder cold crash og gelantin, så blande dem og la dette stå et par uker i varmen og håpe at gjæringen ikke starter opp igjen. Har noen her noe erfaring med sånt? Kan det gå bra? :)
 
det er jeg ikke sikker på? Jeg har hørt at gjærstopp gir en bismak som blir sterkere jo lenger ølen lagres, ikke heldig for en imperial stout ;)
 
Løsningen må bli å få fjernet så mye av wy3711 som mulig ved noen runder cold crash og gelantin, så blande dem og la dette stå et par uker i varmen og håpe at gjæringen ikke starter opp igjen. Har noen her noe erfaring med sånt? Kan det gå bra? :)

Tror ikke det er noen god plan.
Du vil aldri klare å fjerne all gjær fra øllet med de metodene. Kanskje det er mulig ved filtrering på 0,5mikron?
Mao vil gjæringen starte opp igjen.

Hvorfor ikke gjøre som du selv sier - åpne 2 flasker og blande on-the-fly?
Bonus: du kan drikke mer :)
 
dette er jo ikke snakk om å blande i sukker da, men kun de sukkerartene som us-05 og S33 ikke ville ha. Jeg tror jeg prøver å blande en liter 50/50, lar det stå noen uker og ser hva som skjer


Evt. hva med pasteurisering? Gjør de ikke dette med belgiske surøl, for å fjerne bakteriene og kunne blande med andre mindre sure øl før flasking med ny gjær?
 
det er jeg ikke sikker på? Jeg har hørt at gjærstopp gir en bismak som blir sterkere jo lenger ølen lagres, ikke heldig for en imperial stout ;)

Aner ikke, men det er jo vanlig å bruke i vin, som ofte skal lagres en stund, så... Tja... Ved vinsetting med frukter etc brukes det for å drepe villgjær, så tilsettes "ren" gjær en stund senere, se fex http://www.vinlegging.net/ingred.shtml

Men det kan jo også være noe annet som spiller inn i øl, som gir den usmaken
 
dette er jo ikke snakk om å blande i sukker da, men kun de sukkerartene som us-05 og S33 ikke ville ha. Jeg tror jeg prøver å blande en liter 50/50, lar det stå noen uker og ser hva som skjer


Evt. hva med pasteurisering? Gjør de ikke dette med belgiske surøl, for å fjerne bakteriene og kunne blande med andre mindre sure øl før flasking med ny gjær?
Alt over 60 grader skal drepe det meste av gjæra, så det er en mulighet.
 
dette er jo ikke snakk om å blande i sukker da, men kun de sukkerartene som us-05 og S33 ikke ville ha. Jeg tror jeg prøver å blande en liter 50/50, lar det stå noen uker og ser hva som skjer


Evt. hva med pasteurisering? Gjør de ikke dette med belgiske surøl, for å fjerne bakteriene og kunne blande med andre mindre sure øl før flasking med ny gjær?

Hvis du blender delene vil vel bare saisongjæra fra den ene tørre ut den andre, og hele batchen din bli som den tørre delen.

Å pasteurisere saisondelen og så blende skal i prinsippet fungere. Da må du tilsette karboneringssukker så gjæra fra den andre kan karbonere hele batchen. Jeg vet ikke hvor lett det er å gjøre rent praktisk, og heller ikke hva det har å si for smaken.
 
Vel, det viser seg at det er 3 typer gjærstopp:
Svovel: dreper bakterier og villgjær, men ikke vingjær (ølgjær da? vet ikke...)
Potassium sorbate: dreper alt, men smaker mer og mer jo lenger produktet lagres
sodium benzoate: ikke like effektivt som nr 2 på listen, smaker salt, men forsterker seg ikke ved lagring

Den eneste som på noen måte kan brukes i mitt tilfelle er svovel, da den forsvinner etter hvert, men det er ikke sikkert den har noen effekt...


Jeg er også skeptisk til varmebehandling, men det er mulig det er det tryggeste... Vil gjerne høre erfaringer ang dette!
 
En annen ting du kan prøve er å tilsette champagnegjær. Champagnegjær skal visstnok skille ut enzymer som dreper vanlig ølgjær, kill factor. Er ikke alle typer gjær den skal klare å ta, f.eks. Brett, og jeg er usikker på hvordan det er med saisongjær.

Siden champagnegjær kun gjærer ut dextrose, ikke kompliserte sukkerarter, vil den ikke gjøre ølen din noe tørrere. Med mindre den første gjæren din stoppet pga for høy alkoholprosent så bør det ikke være igjen noe i vørteren som den klarer å gjære.

Så en mulig framgangsmåte er å blende og tilsette karboneringssukker, og karbonere på flasker med champagnegjær. Eventuelt cold crashe før du blender så du får fjernet mest mulig original gjær, og tilsette champagnegjær en stund før du flasker så den får tid til å overta.
 
Det blir nok definitivt til at jeg gjør dette med små batcher til å begynne med ja!

Men da har jeg 4 muligheter:
svovel
pasteurisering
champagne-gjær
Cold crash + gelantin

Jeg kommer nok til å prøve det enkleste først, men bare blande opp en liter, og la den stå varmt i et par uker for å sjekke om den holder seg stabil. Svovel er også ganske overkommelig. Champagne-gjær har jeg ikke så mye tro på, siden den må nok få anledning til å jobbe for at den skal produsere noe som helst...
 
Tilbake
Topp