Bøker om brygging

Fantastisk! Takker og bukker, alltid gøy med nytt lesestoff. Sælig gratis. :ilike:
 
Noen tips til en god og utfyllende "the one and only" bok til hjemmebrygging? HAr kjøpt og lest den norske. Fornøyd med den, men trenger litt til til bokhylla!  :lese:
 
Nei. How to Brew av John Palmer er muligens den mest komplette boken for de mer tekniske sidene, men den har ikke så spennende oppskrifter så det kan også være greit å ha en bok om å lage oppskrifter innenfor de forskjellige stilene, og der er Designing Great Beers av Ray Daniels regnet som en slags bibel. I tillegg kan det være kjekt med en bok med eksemplariske oppskrifter, som Brewing Classic Styles av John Palmer og Jamil Zainasheff. Med disse tre skal du kunne klare deg fint nesten uansett hva du vil brygge.

Om du bare skal ha én bør du kjøpe sistnevnte, da vil du brygge godt øl og leve lenge i landet.
 
Sjekka fort igjennom lista i en norsk bokhandel. Hadde forventa en del bøker fra Danmark om dette emnet.. Fant to DVD'er som heter "Godt øl - bryg det selv".

På YouTube fant jeg forresten en stor mengde filmer om "home brewing"!  :innlegg: Nok til å få hele fredagskvelden til å gå.

Nå er det nok for sent å redigere juleønskelista, så det er godt jeg snart har bursdag!  :angel:  Vil sette opp forslagene deres!

Var inne på howtobrew og startet på å kopiere alle sidene inn i Word for å printe ut en bok -  men det var et større verk enn jeg hadde forutsett! Hvis noen allerede har gjort denne jobben er jeg takknemlig for en kopi av fila! Eller er det bedre å kjøpe den nyeste utgaven?

Søkte på bokkilden.no bare for å se hva som finnes av ølbøker, og filtrerte raskt ut de bøkene jeg syntes virket interessante:

German Wheat Beer, Eric Warner Glad i hveteøl
Paperback | 149 sider | Brewers Publications,U.S. | 1992 | Engelsk | ISBN: 9780937381342
Warner, graduate of the prestigious Weihenstephan school of brewing in Germany, guides you through the history, tradition and profiles of wheat beer. This is a thoroughly
Vår pris: 120,-

The Brewmasters Bible, Stephen Snyder Tittelen er tiltalende, da jeg ser etter bøkenes bok innen brygging, men har ikke sett denne nevnt på forummet?
Paperback | 320 sider | HarperCollins Publishers Inc | 1997 | Engelsk | ISBN: 9780060952167
Tired of the stale ale, bland beer, and lackadaisical lagers mass-produced by the commercial lavels, people are discovering the many advantages of brewing their own bat
Vår pris: 200,-

Brewing Beers Like Those You Buy, David Line; Roy Ekins Er ikke litt av poenget å ikke brygge noe som ligner det man kjøper?!?
Paperback | 172 sider | Special Interest Model Books | 2 Rev ed | 1998 | Engelsk | ISBN: 9781854861252
A revised handbook for amateur brewers containing full instructions and 110 detailed recipes to recreate the flavour and quality of beers which are served in the pub - fo
Vår pris: 104,-


The Alaskan Bootlegger's Bible, Leon W. Kania; P. Scotte Kania; P. Scotte Kania (Redaktør) ; m.fl.
Paperback | Happy Mountain Publications | 2000 | Engelsk | ISBN: 9780967452401
Vår pris: 176,-

New Brewing Lager Beer : The Most Comprehensive Book for Home and Microbrewers, Gregory J. Noonan
Paperback | 364 sider | Brewers Publications,U.S. | 2 Rev ed | 2003 | Engelsk | ISBN: 9780937381823
"New Brewing Lager Beer" has been completely revised and expanded to include more on craft-brewing techniques and more information specific to ale brewing. Greg Noonan, o
Vår pris: 203,-

Beer, Martyn Cornell Litt historie
Paperback | 336 sider | Headline Book Publishing Ltd | New ed | 2004 | Engelsk | ISBN: 9780755311651
Beer: The Story Of The Pint is the chronicle of Britain's favourite drink, a river that stretches back to the sacred brews of the first Neolithic farmers and forward an
Vår pris: 140,-

Brew Like a Monk : Trappist, Abbey, and Strong Belgian Ales and How to Brew Them, Stan Hieronymus; Tim Webb (Forord)  Denne var visst anbefalt flere steder i forumet også
Paperback | 272 sider | Brewers Publications,U.S. | 2005 | Engelsk | ISBN: 9780937381878
This book delves into monastic brewing, detailing this rich-flavoured region of the beer world through detailed visits to the modern producers in both America and Belgium
Vår pris: 180,-

Brewers Association's Guide to Starting Your Own Brewery Tiltalende tittel..
Ray Daniels (Redaktør)
Paperback | 208 sider | Brewers Publications,U.S. | 2006 | Engelsk | ISBN: 9780937381892
For over 25 years, fresh flavourful beer has powered the growth of craft brewing in the United States. Along the way thousands who love great beer have started their own
Vår pris: 795,-

The Microbrewers' Handbook også denne..
Ted Bruning
Paperback | 224 sider | Navigator Guides | 2007 | Engelsk | ISBN: 9781903872222
Vår pris: 119,-

The Home Brewer's Answer Book : Solutions to Every Problem Answers to Every Question Fristende lettvint, men kanskje for godt til å være sant?
Ashton Lewis
Paperback | 384 sider | Storey Books | 2007 | Engelsk | ISBN: 9781580176750
Home brewing - what hobby could possibly be more rewarding than the one that, in a matter of mere weeks, yields fresh beer delights to the happy brewer? It's hard to beat
Vår pris: 150,-

Homebrewing for Dummies Kjenner noen bøker i denne serien fra før, og de har vært gode!
Marty Nachel
Paperback | 410 sider | John Wiley and Sons Ltd | 2 Rev ed | 2008 | Engelsk | ISBN: 9780470230626
Want to become your own brewmeister? "Homebrewing For Dummies, Second Edition", gives you easy-to-follow, step-by-step instructions for everything from making your first
Vår pris: 210,-

Brew Chem 101 : Basics of Homebrewing Chemistry Denne tror jeg nok jeg må ha på hylla uansett. Er utdannet farmasøyt, så er interessert i å vite mere om kjemien bak øl og årsaker til eventuelle avsmaker!  :eek:
Lee Hanson
Paperback | 128 sider | Storey Books | 1997 | Engelsk | ISBN: 9780882669403
Explains the chemical processes involved in beer making, including yeast and fermentation, understanding and avoiding off flavors, and evaluation of the end product
Vår pris: 206,-

Brewing Mead Mjød! Vikingøl. Tror ikke det faller i smak hos meg, men det virker litt morsomt å prøve! :)
Robert Gayre; Charlie Papazian
Paperback | 198 sider | Brewers Publications,U.S. | 1986 | Engelsk | ISBN: 9780937381007
Mead, an ancient honey-based brew, is without doubt the most intriguing of all fermentables. Some brewers say that its dry Champagne or sweet, smooth, fine-wine taste is
Vår pris: 198,-

The Big Book of Brewing  Virker også tiltalende!
David Line
Paperback | 254 sider | Special Interest Model Books | 2004 | Engelsk | ISBN: 9781854862358
This is the classic book for any really enthusiastic and ambitious home brewer...the person who wants to brew high quality "true" beers using real hops and grains, rather
Vår pris: 119,-


Ønskelista må kortes ned og prioriteres etterhvert.. Den er visst unødvendig lang! Skal jo ha noen ønsker til neste år også  ;)
 
Jeg har The Big Book of Brewing, og vil ikke anbefale den. Den har riktignok mye fin informasjon bl.a. om hvordan man kan dyrke gjær fra flaskemodnet øl, men den baserer seg på at dette er den eneste måten man kan få tak i kvalitetsgjær, noe som ikke akkurat stemmer lenger. Utdatert, altså, men ikke noen dårlig bok. Jeg tror ikke den har gjennomgått vesentlige forandringer siden 1985.
 
Styr unna David Line, alt er definitivt utdatert, og forfatteren hadde heller ikke egentlig spesielt inngående kunnskaper om emnet.

Av ting på lista di vil jeg absolutt anbefale følgende:

- "New Brewing Lager Beer" av Greg Noonan. Den beste boken om lagerbrygging på markedet.
- "Brew Like a Monk" av Stan Hieronymus. Den beste boken om brygging av trappist-style øl på markedet. Supplér med de to andre i serien, "Wild Brews" (Jeff Sparrow) og "Farmhouse Ales" (Phil Markowski), så har du et glimrende utgangspunkt for belgisk øl.
- "German Wheat Beer" av Eric Warner. Grundig og informativ.

Utenom lista bør du sjekke ut følgende:

- "How to Brew" (nyeste utgaven) av John Palmer. Etter min mening Bøkenes Bok for hjemmebryggere. Forklarer alle deler av prosessen svært grundig. Ingen all-round-bøker er bedre.
- "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Tidenes oppskriftsbok.
- "Principles of Brewing Science" og "An Analysis of Brewing Techniques" av George Fix. Grundig informasjon om kjemien bak bryggingen, skrevet for hjemmebryggere uten at det spares på det tekniske.

Og til slutt:
- "The Compleat Meadmaker" av Ken Schramm. Er du interessert i mjød, går dette for å være en slags bibel. Jeg har ikke lest den selv, men den er på vei fra Amazon as we speak.

Så lenge det finnes gode, uleste bøker om brygging, er sjansene for at julen blir fin relativt stor hvert eneste år.
 
Mine kopier av "New Brewing Lager Beer" av Greg Noonan  og "How to Brew" av John Palmer begynner å bli rufsete i kanten av blaing frem og tilbake.  Som Gahr sier er dette veldig gode lærebøker.  I tillegg kan jeg anbefale Randy Mosher sin "Radical Brewing" - ikke noen lærebok, men du verden så morsom og inspirerende.  Og så kommer du ikke utenom Ray Daniels sin "Designing Great Beers".  Bare pass på at du ikke begynner med denne slik jeg gjorde - uten å skjønne bæret.  Dette er heller ikke noen lærebok, men en som går grundig gjennom hvordan du skal formulere oppskrifter selv for å lage klassiske øl. (Enig med Kjetil S)

De andre Gahr anbefaler kjenner jeg ikke, men jeg har en mistanke om at flere av de ligger et sted her i huset og dufter barnål.  Jeg har dessuten "Beer Captured" -en oppskriftsbok av Mark Tzamatulski, en helt grei bok om du er ute etter oppskrifter.  Ville nok kansje gått for Zainasheff og Palmer sin om jeg skulle kjøpt en i dag, deres oppskrifter er tross alt utprøvde. 
 
Trygve skrev:
I tillegg kan jeg anbefale Randy Mosher sin "Radical Brewing" - ikke noen lærebok, men du verden så morsom og inspirerende.  Og så kommer du ikke utenom Ray Daniels sin "Designing Great Beers".  Bare pass på at du ikke begynner med denne slik jeg gjorde - uten å skjønne bæret.  Dette er heller ikke noen lærebok, men en som går grundig gjennom hvordan du skal formulere oppskrifter selv for å lage klassiske øl. (Enig med Kjetil S)

Enig. Begge to er meget gode.
 
Jeg hadde stor glede av Chalie Papazian's bøker:
Homebrewers Companion 1 og 2
I tillegg syns jeg Radical brewing er morsom, men New brewing lager beer er god for vidrekommende.
 
Dalaker skrev:
Er det noen som kan si noe om Classic Beer styles serien?

Alt i alt en god serie. Noen bøker er litt utdaterte, men alle gir god bakgrunnsinfo øm øltypene. Anbefaler alle å kjøpe alle, men disse er vel blant favorittene: "German Wheat Beer", "Bock", "Altbier", "Barley Wine", "Kölsch", "Mild", "Pale Ale 2nd ed." og "Bavarian Helles".
 
Jeg bestilte "belgian ale" og "porter" fra Classic Beer styles serien.

Leste på dagbla eller vg eller no at pundet hadde sin laveste verdi mot krona på 30 år, så da kan det være en god anledning til å handle fra Amazon.co.uk. (Min erfaring er også at ting kommer fortere fram herfra enn fra .com-varianten)
 
Er midt inne i Tasting Beer av Randy Mosher ( utgitt nå i mai) og er veldig intessant lesing.
Mange tips om mat og øl og nyttige opplysninger.
Anbefales ;D
 
Kan anbefale denne boken selv, kapitlet om smak og smaker var meget interesangt, å hadde en veldig grei over forskjellige kjente smaker i brygget.
Den tipset også om ett sett med tilsettninger for å lære seg å kjenne igjen forskjellige kjente smaker/usmaker i ølet.
FlavorActiv
Hvist noen kunne tenke seg å spleise på ett slikt sett, å gjøre en test en gang er jeg med. :biersmile:

Må vel ha kommet ut noe tidligere i år, bestilte den i allefall i mars, å leste den i påsken.
 
Boris Gadzov fra FlavorActiv var en av foredragsholderne på Scandinavian Brewers' Conference på Ægir i år. Vi fikk prøve noen av produktene deres under en svært lærerik ølsmaking. Vanlig Hansa Pilsner ble blandet med forskjellige smaksstoffer i pulverform for å vise defekter som DMS, diacetyl, eddiksyre, oksidasjon og iso-amyl acetat (banan). Utrolig lærerikt. I tillegg viste han en del teknikker for hvordan man lukter og smaker på øl for å gjenkjenne forskjellige aspekter av aroma og smak. Veldig interessant. Kan anbefale FLavorActiv (men jeg vet ingenting om priser...).
 
Dette var veldig interessant lesning. Kunne virkelig tenkt meg et slikt kit, men den er jo absurd dyr da. Hvis jeg forstår det riktig koster den 705 GBP (http://www.flavoractiv.com/home/spirits/spirits.php?lang=en&page=FSOrder), og så kommer jo moms oppå det igjen.
 
Fettern skrev:
Dette var veldig interessant lesning. Kunne virkelig tenkt meg et slikt kit, men den er jo absurd dyr da. Hvis jeg forstår det riktig koster den 705 GBP (http://www.flavoractiv.com/home/spirits/spirits.php?lang=en&page=FSOrder), og så kommer jo moms oppå det igjen.

Fettern: Du oppgir link til Spirits Flavour Standards Kit.

Settet som Steinarja linker til, er kanskje det mest aktuelle, og koster 95 GBP + 40 GBP i frakt (3 kapsler hver av 8 smaker), og det blir fremdeles over 1400,- + eventuell fortolling.
Skulle gjerne hatt et slik et i barteland også, men må nok legge det på is på grunn av pris..
Hvis en kjøper inviduelle smaker, koster de 39-70 GBP for 5 kapsler, eller 100-192 GBP for 20 kapsler.

Ellers står det endel feilsmaker man kan lage selv i Evaluation Beer fra Brewers Publications, som man kan få til for en langt rimeligere penge.
 
Tilbake
Topp