Bokkøl og gjæring

oymo

 
På søndag skal jeg brygge bokkøl til jul. Oppskriften baserer seg på Tore Bjørgo sin Julebokk, som gjengitt i boken "Ølbrygging fra hånd til munn".

Jeg stusser litt på det som er oppgitt under gjæring i oppskriften, der står det nemlig at man skal gjære 4 uker på 5 grader, 4 uker på 8 grader og 2 uker på 17 grader.

Noen som har en ide om hva man får ut av de 4 ukene på 5 grader? Vil det kunne påvirke smaken på noen måte? Jeg har ikke noe hastverk med dette ølet, men vil det bli store forskjeller i resultat om jeg gjærer 3 uker på 9 grader som jeg har gjort på en annen lager?

Gjæren er 2042 Danish Lager, ølet hat target OG på 1.079 og FG 1.019, jeg tilsetter ren oksygen ved starten av gjæringen.
 
Denne er nå brygget og har gjæret i tre uker på 9 grader (som jeg gjorde med en pils som ble veldig bra)
Munich Malt 20 EBC 3250 g
Pilsner Malt 3 EBC 3250 g
Crystal Malt 135 EBC 175 g
Cara Munich III 150 EBC 400 g
Chocolate Malt 800 EBC 30 g
Totalt 7105 g

Mash schedule
Mash step 55 °C 20 min
Mash step 67 °C 60 min
Mash step 77 °C 10 min

Brukte 2 pk 2042 i en 3 liters starter og tilsatte 1 liter oksygen pr min i 2 minutter.

OG ble 1.080 og SG pr. nå er 1.028/1.029 - samme verdi målt i forigårs og i dag. Hadde forventet at det skulle krabbe ned mot 1.019/1.020 så jeg har justert opp temperaturen for å se om jeg kan få tatt den ned et par poeng til. Ølet smaker godt og er vel i kategorien doppelbock med en så høy FG

Jeg har et spørsmål angående høy FG og karbonering på flaske. Kan man "trigge" videre utgjæring av vørteren når man tilsetter sukkerlake og setter flaskene i romtemperatur, slik at man får overkarbonert øl/flaskebomber?

Hva hvis man tilsetter noe ekstra gjær for karboneringen - kan man være sikker på at dette ikke begynner å spise sukker i vørteren i tillegg til sukkerlaken?
 
Om du ikke får mere utgjæring nå når du øker temperaturen over en 3-4 dager skal det ikke være noen fare. Dobbeltbokk har ikke så mye kullsyre, så jeg brukte 6 gram liter på min med fg på 1.034 (10%) og det har fungert fint. Jeg tilsatte ikke ny gjær, da jeg hadde masse gjær i suspensjonen da jeg flasket.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp