Bomma helt på OG, hva kan gjøres?

Brygger american pale ale all grain sett, men bomma fullstendig på OG, målte før gjæring 1.036 men d skulle være 1.056 eller rundt der, mesketempen var på 68 grader og koking på 78 grader, hadde oppi skyllevann slik at jeg fikk litt over 25 liter vørter, SG viser nå 1.012 for andre dag på rad, og det gir en alkohol prosent på 3,6 ca, noe jeg kan gjøre for å få opp prosenten slik den blir på ca 5?
 
Brygger american pale ale all grain sett, men bomma fullstendig på OG, målte før gjæring 1.036 men d skulle være 1.056 eller rundt der, mesketempen var på 68 grader og koking på 78 grader, hadde oppi skyllevann slik at jeg fikk litt over 25 liter vørter, SG viser nå 1.012 for andre dag på rad, og det gir en alkohol prosent på 3,6 ca, noe jeg kan gjøre for å få opp prosenten slik den blir på ca 5?

Nei, du har fått et lettdrikkelig og godt øl - får vi tro:). Nyt det som det er. Du kan tilsette sprit, men det blir neppe godt.

Jeg vil gjette på at du må se på skylleteknikken din. En annen mulig feil kan være at du målte OG før kjøling?
 
Usikker på om det har kokt eller bare varma, satt temperaturen på kokern på 78 og venta til det var ferdig

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
Usikker på om det har kokt eller bare varma, satt temperaturen på kokern på 78 og venta til det var ferdig

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
Koking skjer på 100 grader, så hvis du ikke har vært høyere enn 78 har du ikke kokt. Da har du laga råøl (og det er jo litt kult), og det er ikke så rart du bomma på OG. Du skulle ha fordampa masse vann under kokinga. Nyt det som et lettøl, og kok neste gang.
 
Hei @EndreN

Hvor holder du til i landet? Kanskje du kan være med en brygger og lage en batch øl?
Om jeg ikke tar helt feil kan det være greit å få en gjennomgang av prosessene som skal til for å lage øl.
Jeg lagde en kort innføring for et par år siden: Brygge øl, grunnleggende operasjoner og prosesser

Det er også gode bøker å lese som gir en innføring i brygging.
Men det beste er ofte å lære av noen som har holdt på en stund, og så er det hyggelig å lage øl sammen.

Det ølet som du har laget nå, ville jeg bare latt være slik det er.
Trøst deg med at du kan drikke halvliter eller to ekstra uten å bli altfor svimmel :)
 
Auda - jeg gikk uten videre ut fra at det bare var en miss i skrivingens hete at det sto koking på 78 grader.

Jeg får en forestilling om at du har skulket unna jobben med å sette deg inn i grunnleggende kunnskap;). Korriger meg om jeg tar feil der, men har jeg rett, blir råd nr.1 at du skaffer deg ei god bok, som f.eks. denne. (Du får den direkte fra forfatteren på bryggebok.no.) Enkel og grei. Skal du satse på litt mer nerding, er How to Brew av John Palmer neste steg.

Ølet ditt fikk stå lenge på 78 grader, så det er vel håp om at du har unngått infeksjoner. Men nå er ikke sterilisering av vørteren eneste grunn til at den skal kokes, så det kan jo melde seg andre problemer. Likevel; det vil helst gå bra, eller sånn noenlunde bra.

Når det gjelder den lave OG'en, så henger den bare delvis sammen med at du ikke har kokt. Nøkkelen til effektivt utbytte ligger i å skylle riktig.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp