Bordkorker som rett og slett ikke er god nok?

Jo det blir det selvsagt. Mengden co2 er i balanse med konsentrasjonen av co2-gass utenfor. Hvis man for eksempel utfører en cc , vil ølet ta opp co2, da løseligheten av co2 i ølet øker med synkende temperatur, og det blir ubalanse mellom co2 partialtrykket i gjæringstanken og co2-partialtrykket i ølet.
Edit: Det er selvsagt avhengig av om man flasker ølet med en gang etterpå, da rekker det ikke å innstille seg en ny balanse, men venter man en stund vil co2-mengden øke.
Tror den prosessen med utjevning vil gå så sakte at det er uvesentlig, uansett vil du måtte tilføre CO2 om det skulle skje. F.eks. er forskjellen 0.6 vol mellom slutt gjæring 20 grader og CC ved 3 grader. Om du da har 20% headspace må væsken ta opp 3x volumet til headspace for å komme i likevekt.
 
Tror den prosessen med utjevning vil gå så sakte at det er uvesentlig, uansett vil du måtte tilføre CO2 om det skulle skje. F.eks. er forskjellen 0.6 vol mellom slutt gjæring 20 grader og CC ved 3 grader. Om du da har 20% headspace må væsken ta opp 3x volumet til headspace for å komme i likevekt.
Joda, jeg bare ikke så for meg relevansen i gjæringstemperaturen i dette spørsmålet, da det er så mange faktorer som avgjør hvor mye co2 det er i ølet på flaskingstidspunktet. For eksempel gjærer jeg på Unitank under trykk. Jeg har ikke utstyr for å tappe med mottrykk. Dvs at når jeg tapper ølet i 1 atm, så vil det inneholde mye mer co2 enn om det hadde vært gjæret uten trykk, men en del vil slippe unna før flaska korkes. Om jeg i tillegg gjør en cc før tapping, så vil det inneholde mye mer, da overmetningen blir mye lavere og mindre co2 slipper unna før den flaskes. Dette beskriver min verden nå det gjelder dette spørsmålet, derfor ble det litt uforståelig og trodde derfor det var ettergjæringen på flaska han mente. Derfor mitt opprinnelige spørsmål :)
 
Den foregående diskusjonen var basert på flasking etter gjæring med vanlig gjærlås, da er det nok heller ikke så vanlig å gjennomføre CC eller det er ikke signifikant for karboneringsnivået. Med trykkgjæring blir situasjonen en helt annen ja.
 
For å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Holder fint for trykk på 2-2.5 vol. Det er ikke problematisk. Bare opplevd det når man flasker på høyere trykk. De siste kapslene jeg testet var merket med maks 8 bar og hadde bedre pakning. De andre kapslene har ingen spec. og var av den "vanlige" typen, med mindre pakning på undersiden. Ikke at det utgjorde noen forskjell. Skal i helga åpne min testflaske med naturkork og bur, tipper den er ferdig da, 1 uke på 28ºC burde holde. Var jo bare vann og sukker.

IMG_6572.jpeg
 
Ser det ikke nevnt spesifikt, men har du flasket noe av de samme batchene på flasker med 26 mm kork og fått bedre resultat der? Jeg har en batch nå, alt med 26 mm korker, hvor jeg synes det ble litt lite trykk i forhold til at jeg tilsatte 8 g/l sukker ved flasking. Da jeg vanligvis oppnår samme resultat med 26 og 29 mm kork som med patentkork, tror jeg det kanskje bare er øltypen som burde hatt enda høyere karbonering og har dårlig skumfasthet. Skal passe på å bruke noen av hver type flaske på en saison jeg skal flaske snart og se om det blir noen forskjell.
 
Tilbake
Topp