NM2011 og publikums favoritt med SPEIDEL som hovedpremie

Eduard

Norbrygg-medlem
Da er det blitt kjent at hovedpremien i klassen Publikums Favoritt er en 20 liters Speidel Braumeister!

braumeister.jpg


[size=14pt]Vi takker selvfølgelig sponsor Petit Agentur for at han har strukket seg så langt til å kunne tilby en såpass stor premie til Publikums favoritt![/size]

Av praktiske årsaker har jeg ennå ikke lagt ut påmeldingsinformasjon om deltakelse i denne klassen, men som referanse vil jeg gjenta fjorårets informasjon nedenfor. Noen ting om PF her:
  • minste mengde øl man får delta med er 18 liter av et brygg, men ta gjerne med mer. Da vil du ikke så fort gå tom og måtte skuffe folk som stikker innom deg senere.
  • ta med venner og familie for å hjelpe med å tappe ølet ditt, så får du også anledning til å smake andres øl
  • påmeldingsskjemaet vil komme online og være aktivt 15-31 mars 2011. I utgangspunktet har vi ingen begrensning på hvor mange brygg som får delta i Publikums Favoritt, men vi tar forbehold for å stenge påmeldingen dersom antall brygg blir for stort for lokalet. Som pekepinn så håper styret på 50-70 deltagende PF brygg.
  • klokkeslett for rigging og generalforsamling er ennå ikke avklart. Vær dog oppmerksom på at rigging og generalforsamling kan finne sted tidligere enn ifjor. Slik vil de deltakende PF-bryggere ha mer tid med hverandre og kunne smake hverandres brygg før besøkerne kommer i store tall.
  • (jeg vil være vanskelig tilgjengelig frem til 15. mars. For spørsmål kan denne tråden benyttes, eller arrangementsansvarlig Andreas Riis'en kan kontaktes)


Utvalg av fjorårets informasjon:
Påmeldingsveiledning publikums favoritt

I tillegg til den vanlige flaskeøl-konkurransen kan man stille i  "publikumsfavoritt" (PF), her koster det ingenting å delta, men du må levere minimum 18  liter øl (dvs. en full stor Cornelius-keg eller tilsvarende volum i flasker eller andre beholdere). I denne klassen er det ikke noen underklasser, poenget er rett og slett å brygge et best mulig øl som publikum vil like, uansett øltype. De som møter opp på NM2010 skal  kåre "publikums favoritt", så her er det mulighet til å få mye heder og ære for de som deltar. Husk at et vellykket arrangement med mye godt øl til publikum avhenger at flest mulig stiller opp i klassen "publikums favoritt", så vi oppfordrer alle som har mulighet til å delta i denne klassen! Øl til Publikums Favoritt meldes på via et eget skjema.

Publikums favoritt skal som tidligere serveres av den repektive brygger eller venner fra sin egen lille "stand". Arrangørene stiller med nødvendige bord dersom deltakeren ikke har med egen bar.  Deltakere bør ta med egen CO₂ eller avtale bruk av CO₂ med andre deltagere som har. Det anbefales å kjøle ned ølet godt og isolere fatet slik at ølet holder lav nok temperatur. En enkel måte å gjøre dette på er å vikle et liggeunderlag stramt rundt fatet.

Vi henstiller til at bryggerne kopierer oppskriften for utdeling, og man kan gjerne ha med andre effekter for å promotere sitt øl, som egen bar, klær med påtrykt logo til bryggelauget, servering av fingermat/snacks, skilt/banner, ølbrikker, og hva man ellers måtte finne på for å øke sjansen til å vinne i denne klassen.

Fat med øl til publikumsfavoritt skal medbringes konkurransedagen. Det er viktig å møte i god tid, helst allerede kl 15-17, slik at du får rigget ferdig og smakt på andre deltakers PF-øl før dørene åpner for besøkerne kl 19. De som stiller med øl til publikums favoritt slipper gratis inn på arrangementet. Man får ta med én venn/følge gratis per innleverte PF-øl, disse må registreres gjennom påmeldingsskjemaet til PF. Utdeling av gratisbilletter til deltakere og deres gjester er spesifisert i konkurransereglene.Det vil også bli fine premier i denne kategorien i år. Det er ikke noen begrensning på hvor mange PF-øl man kan stille med per brygger.

Konkurranseregler

§ 6 Publikums Favoritt (PF)

   § 6.1 Antall brygg som en deltager får stille med er ikke på forhånd avgrenset.

   § 6.2 Det kan maksimalt oppføres 2 –to– bryggere pr. brygg. Kun privatpersoner kan føres opp som bryggere, ikke bryggelaug, klubber, foreninger eller lignende. Dersom flere har vært med på å brygge ølet foreslåes den eller de to som var mest involvert i bryggeprosessen oppført som bryggere. Navn på evt bryggelaug kan oppføres separat i påmeldingsskjemaet.

   § 6.3 Det er ikke tillatt å stille med ett og samme øl som flere bidrag. Definisjonen på samme øl er identisk oppskrift (ingredienser) og batch. Dvs. samme vørter gjæret med ulik gjær kan delta som to øl, men ikke samme øl der f.eks. noen flasker er filtrert og andre ikke.

   § 6.4 Deltagende brygg må påmeldes før fristen som er fastsatt i instruks for påmelding. Denne fristen kan avvike fra fristen for flaskekonkurransen. Brygg til PF påmeldes gjennom et eget påmeldingsskjema for PF-brygg. Fristen som er fastsatt i veiledning for påmelding er endelig, men arrangøren står fri til å forskyve den til et tidligere tidspunkt dersom det er stor pågang.

   § 6.5 Minimumstørrelsen på et brygg er på et stort 18 liters Corneliusfat eller tilsvarende volum i andre beholdere. Dersom man ønsker å stille med mer enn 18 liter av ett og samme brygg så vil det samlede brygg behandles som kun ett deltagende brygg.

   § 6.6 Det er deltagerens eget ansvar å sørge for tappeutstyr, tilstrekkelig kjøling/varmeisolasjon av ølet, kullsyre til tapping og evt skjøteledninger. Arrangøren stiller med bord og papirduk til deltagere som ikke har med egen bar.

   § 6.7 Brygg til Publikums Favoritt skal normalt medbringes konkurransedagen. Deltagere forventes å møte opp og rigge i henhold til tidsplanen

   § 6.8 Deltagelse er gratis.

   § 6.9 Det gis gratisbillett til bryggeren/bryggerne samt til én gjest per brygg. (F eks så vil én brygger som stiller med ett brygg få én gratisbillett til seg selv og én til en gjest. Er det to bryggere som sammen stiller med ett brygg så får begge bryggere og én gjest en gratisbillett hver. Bryggere som stiller med flere brygg har kun krav til én gratisbillett til seg selv. Altså, hvis en brygger stiller med tre brygg, så vil han få én billett til seg selv og tre billetter til gjestene sine.)

   § 6.10 Det er alle som møter opp under arrangementet som kårer Publikums Favoritt. Det stilles derfor ikke krav til at brygget kan deles inn i en spesifikk underkategori. Deltageren oppfordres videre til å presentere sine deltagende brygg og seg selv på en innbydende og original måte som fenger publikumet. Av sikkerhetsgrunner og med hensyn til andre deltagere må spesielt plasskrevende tiltak på forhånd avklares med arrangøren.

   § 6.11 Avstemningen foregår under selve arrangementet og det avgis 3 ulikt veide stemmer per stemmeseddel. Stemmetellingen foregår under arrangementet, både før og etter frist for innlevering. Vinnerne utropes samme kveld.

   § 6.12 Arrangøren stiller med plastbegere til smaking av PF-øl, samt penner, tusjer og navnelapper.

   § 6.13 Arrangøren bestemmer plassering av deltagernes serveringsplasser, i samarbeid med deltagerne.
 
Bare en liten reklame for Petit.
Maken til nøyaktighet og ekspeditthet (rart ord) finnes ikke. Jeg bestiller varene en formiddag og samme dag er alt sendt av gårde. Alt er ordentlig og skikkelig. Og han har det meste på lager. Test han, de som ikke allerede har gjort det.
 
Jeg hiver inn en liten brannfakkel :)

Jeg syntes personlig at en så bra premie bør gå til det beste ølet i flaskekonkurransen og ikke til publikumsfavoritten. Det å vinne PF handler ikke om å servere det beste ølet, men å ha mange tilhengere som stemmer på deg. Det å vinne hele skiten i flaskekonkurransen er en bragd av dimensjoner, og det er selvsagt en stor ære å få brygget ølet sitt hos NøgneØ, men syntes også den beste premien bør gå til den personen.
 
Må si jeg henger meg på Richard her..
All ære til styret som har fått til en så flott premie, men den egner seg helt klart bedre i flaske konkurransen der vinneren kåres upartisk og utelukkende etter kvalitet på øl  :)
 
Jeg sitter ikke i styret, men har snakket mye med dem i forbindelse med arrangeringa av NM.

Det kommer veldig mange gjester på NM og de siste par årene har det vært for lite PF-øl til at alle som kommer innom har fått mulighet til å smake på godt hjemmebrygg. Derfor har styret i år satset ekstra på premiering her, for å oppfordre flest mulig til å ta med seg mest mulig øl og servere og sikre at det blir et bra arrangement.

Jeg er enig i at det ikke er helt uproblematisk at det brukes mer ressurser på premiering av "tilfeldige" PF-øl enn en nøye vurdert flaskekonkurranse, men skal NM ha det formatet det har nå og fortsatt vokse er vi avhengig av mange PF-deltagere. Så får man heller vurdere til neste år om man ønsker å fortsett i samme sporet.
 
En annen ting er jo at de som deltar i flaskekonkurransen trolig ikke vil ha en Speidel om de allerede ikke har det, iallefall basert på uttalelser i en annen tråd her på forumet.

Når det gjelder publikumsfavoritt derimot, så gjelder det jo å brygge et øl som folk flest liker, og det er vel endel i flaskekonkurransene som kanskje skiller seg raskt ut der?, ser ikke for meg at f.eks Barleywine etc blir store publikumsfavoritter selv om de er kvalitetsmessig et veldig bra brygg...

Og det å sette krav til 18Liter for å delta i PF er jo et smart trekk for å ha masse godt drikkelig øl i bula.
 
Sålenge det blir noen lunde rettferdig med stemmigen, dvs. at man stemmer på øl og ikke på venner og venners venner, synes jeg at det er bra med en skikkelig premiering i PF. Som nevnt her stimulerer det til flere deltagere  PF, som er et viktig element i arrangementet  :)
 
Bjarte H skrev:
Sålenge det blir noen lunde rettferdig med stemmigen, dvs. at man stemmer på øl og ikke på venner og venners venner, synes jeg at det er bra med en skikkelig premiering i PF. Som nevnt her stimulerer det til flere deltagere  PF, som er et viktig element i arrangementet  :)

Det er ikke nødvendigvis det beste ølet som vinner, her gjelder det å stemme på hverandre.
 
Richard skrev:
Bjarte H skrev:
Sålenge det blir noen lunde rettferdig med stemmigen, dvs. at man stemmer på øl og ikke på venner og venners venner, synes jeg at det er bra med en skikkelig premiering i PF. Som nevnt her stimulerer det til flere deltagere  PF, som er et viktig element i arrangementet  :)

Det er ikke nødvendigvis det beste ølet som vinner, her gjelder det å stemme på hverandre.
Det er jo litt drit.
 
Bjarte H skrev:
Sålenge det blir noen lunde rettferdig med stemmigen, dvs. at man stemmer på øl og ikke på venner og venners venner, synes jeg at det er bra med en skikkelig premiering i PF. Som nevnt her stimulerer det til flere deltagere  PF, som er et viktig element i arrangementet  :)

Hadde det vært mulig å fått til et system slik at man som publikummer MÅ gi en score for å få lov å smake? Såvidt jeg har skjønt fra tidligere NM er det noe kaotiske tilstander på den store dagen, og mange publikummere glemmer eller bryr seg ikke om å avgi stemme..
 
Erlendso skrev:
Bjarte H skrev:
Sålenge det blir noen lunde rettferdig med stemmigen, dvs. at man stemmer på øl og ikke på venner og venners venner, synes jeg at det er bra med en skikkelig premiering i PF. Som nevnt her stimulerer det til flere deltagere  PF, som er et viktig element i arrangementet  :)

Hadde det vært mulig å fått til et system slik at man som publikummer MÅ gi en score for å få lov å smake? Såvidt jeg har skjønt fra tidligere NM er det noe kaotiske tilstander på den store dagen, og mange publikummere glemmer eller bryr seg ikke om å avgi stemme..

Skal det da være flere meter kø for hvert tappetårn?
 
Erlendso skrev:
Bjarte H skrev:
Sålenge det blir noen lunde rettferdig med stemmigen, dvs. at man stemmer på øl og ikke på venner og venners venner, synes jeg at det er bra med en skikkelig premiering i PF. Som nevnt her stimulerer det til flere deltagere  PF, som er et viktig element i arrangementet  :)

Hadde det vært mulig å fått til et system slik at man som publikummer MÅ gi en score for å få lov å smake? Såvidt jeg har skjønt fra tidligere NM er det noe kaotiske tilstander på den store dagen, og mange publikummere glemmer eller bryr seg ikke om å avgi stemme..
En nøtt for styret til neste NM?
 
En ting er hvertfall sikkert: Speidel er en passende premie, for den som vinner har ikke en fra før...... :angel:
 
spørs om jeg må legge meg i selen for NM,
har aldri vært i nærheten av en speidel, men den ser jo bling ut, og lager tydligvis godt øl,
hva mer kan man forlange? :sikle
mitt bryggeri ser ut som christchurch, men funker det også.....  ;D
 
Jeg synes en 20L Speidel er en kjempefin premie. Jeg skulle gjerne hatt en som pokal på premiehylla :)

Må jobbe litt med kjerringa før jeg får lov til å stille. Det er jo bare to uker etter del 2/2 av NØ dagene.

Hvis jeg stiller, så kommer jeg ikke til å gå tom for øl ;D (jeg har varebil og mobilt tappeutstyr med ølkjøler)
 
Kan man stille med samme brygget i både flaskekonkurransen og PF? Gikk ikke helt klart utfra reglementet om dette er lov eller ei...
 
Tilbake
Topp