BPA

Trond.A

Norbrygg-medlem
Heisann og godt nytt år.
Er det noen av dere som har en god oppskrift på en god Belgisk pale ale?
Har sett inne på "prisbelønte oppskrifter", men,,, fant ikke så mange.
Hvilken humle skal jeg bruke? Pilsnermalt eller?
 
Har brygget denne en del ganger:

Andrimne Belgian Pale Ale

22,5 liter
OG: 1048
FG: 1009
IBU: 25 (Noonan)

3,85 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
300 g Global crystal malt, 120 EBC
100 g Castle aromatic malt, 150 EBC
30 g East Kent Goldings, blomst, 6,1 % aa, 60 min
20 g Saaz, blomst, 2,2 %, 15 min.
20 g Saaz, blomst, 2,2 %, 2 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP515 0,75 mill. celler/ml/ °P

Mesking på 65 °C i 90 min. Koking i 90 min. Gjæring på 17-21 C i 14 dager.

Fint maltpreg, lett krydret, og med et nedtonet belgisk gjærpreg. Liker denne gjæren godt (stammer visst fra De Koninck i Antwerpen). Belgisk pale ale bør ikke være for "belgisk" i gjærpreget, og denne gjæren fungerer veldig bra i så henseende.
 
Den gjæren er kjempegod og passer stilmessig veldig bra i Belgian Pale Ale. Men som Gahr sier: Ikke utpreget belgisk hvis det er typisk belgisk smak som er målet. Jeg prøvde den i noe jeg kalte en "kølsch" i fjor sommer. Veldig ren og god. Men jeg gjæret også veldig kaldt, under 16 grader.

Er det et definitivt belgisk preg du er ute etter ville jeg heller gått for WLP400 eller evt en Saison-gjær hvis du vil ha et tørrere øl. Saison gjær, spesielt WLP565, er kjent for å stoppe opp midt i gjæringen og bli hengende på 1.020-tallet. Har lært at tålmodighet og mye varme som regel bøter på dette. Min forrige Saison ble gjæret på WLP565 og gjæret ned fra 1.055 helt til 1.008 på 3 uker og 28 grader mot slutten.
 
Erlend har rett i at annen belgisk gjær gir mer frukt og fenol. Det jeg sikter til er at en belgisk pale i henhold til typeriktighet ikke er spesielt belgisk i gjærprofilen. WLP500, 530, 550 er også gode alternativer (som er langt mindre problematiske å jobbe med enn saison-gjær!). Men jeg ville ha gjæret disse relativt kjølig, for å begrense fruktigheten noe.
 
Bjørn Lantz skrev:
Har Wyeast noe som brukbart tilsvarer denne White Labs WLP515?

Ikke som jeg vet; WLP515 er en såkalt Platinum-strain. Tror det innebærer at den kun er ferskt tilgjengelig enkelte ganger i året. Ser likevel at de fremdeles har den på Maltbua.

Kanskje man kan prøve med Wyeast 2565 som er en kølsch-strain? Evt. Wyeast 1007 "german ale"?
Jeg synes ihvertfall det eksperimentelle ølet brygget på WLP515 nesten var identisk med kølsch. Kanskje bittelitt mer "spicy". (Da brukte jeg forresten samme oppskrift som min vanlige kølsch. Og gjæren jeg vanligvis bruker på kølsch er WLP029)
 
Takk for tips, og oppskriften er notert.
Du verden jeg har mye å lære om gjær, hehe, blir imponert stadig vekk når jeg lesergjærdiskusjoner her inne.
Og så merker jeg meg at dere vil gjære BPA på relativt lav temp, mens inne på øltypebeskrivelsen fra 2007 her inne blir det sagt at 24 til 28 grader er rett temp.
 
Temperaturen er avhengig av gjærtypen. Poenget er at gjærpreget bør være litt nedtonet i BPA. Om du bruker WLP515, vil den gi et relativt moderat gjærpreg selv ved høye temperaturer, men de andre typene som er nevnt helst bør gjæres ved litt mer konservative temperaturer for ikke å bli for dominerende. Jeg er ikke helt enig i den typebeskrivelsen...
 
:skitbra:
Forstår at Belgia er litt av et øl-land.
Må kanskje ta meg en tur,,,, :biersmile:
 
Hvordan beregne mengden når man har "resirkulert" gjær og ikke ny, fersk gjær?
Lager jeg starter på samme måten?
 
Gahr skrev:
Har brygget denne en del ganger:

Andrimne Belgian Pale Ale

22,5 liter
OG: 1048
FG: 1009
IBU: 25 (Noonan)

3,85 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
300 g Global crystal malt, 120 EBC
100 g Castle aromatic malt, 150 EBC
30 g East Kent Goldings, blomst, 6,1 % aa, 60 min
20 g Saaz, blomst, 2,2 %, 15 min.
20 g Saaz, blomst, 2,2 %, 2 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP515 0,75 mill. celler/ml/ °P

Mesking på 65 °C i 90 min. Koking i 90 min. Gjæring på 17-21 C i 14 dager.

Har lyst til å prøver denne oppskriften, og har derfor et par spørsmål. Hvor får jeg tak i Global malt?
Og som nybegynner, hvorfor så lang koketid?
 
Trond.A skrev:
Gahr skrev:
Har brygget denne en del ganger:

Andrimne Belgian Pale Ale

22,5 liter
OG: 1048
FG: 1009
IBU: 25 (Noonan)

3,85 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
300 g Global crystal malt, 120 EBC
100 g Castle aromatic malt, 150 EBC
30 g East Kent Goldings, blomst, 6,1 % aa, 60 min
20 g Saaz, blomst, 2,2 %, 15 min.
20 g Saaz, blomst, 2,2 %, 2 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP515 0,75 mill. celler/ml/ °P

Mesking på 65 °C i 90 min. Koking i 90 min. Gjæring på 17-21 C i 14 dager.

Har lyst til å prøver denne oppskriften, og har derfor et par spørsmål. Hvor får jeg tak i Global malt?
Og som nybegynner, hvorfor så lang koketid?
Den lange koketiden er vel først og fremst for å forhindre DMS. Global er en produsent av malt, du kommer nok langt ved å få tak i pilsner og crystalmalt fra andre produsenter.
 
Vet ikke om jeg tør handle der etter å ha lest om sen og manglende levering.
Noen som kan melde om bedring? :jaha:
 
Det er ikke så viktig å bruke akkurat den pilsnermalten. Castle, Weyermann, Muntons osv. er også topp.

Ang. koketiden, som du spør om over, så er det, som det blir nevnt, et poeng å koke i 90 minutter for å unngå DMS. Dette er først og fremst viktig når man bruker pilsnermalt, men jeg koker alltid 90 minutter, uansett hva slags basismalt jeg bruker.
 
Tilbake
Topp