Hei
Legger ved oppsettet mitt for Brattberg Kompaktbryggeri på Beersmith2. De er fortsatt under visse justeringer.
Klipper også inn kommentarene jeg sendte deg på epost i dag, de kan være av interesse for andre også
Har gjort noen rettinge rog en liten tilføyelse.
Fikk ikke tid til å svare deg før i kveld. Travel i går, og i dag har jeg brygget to brygg etterhverandre
Gratulere med nytt utstyr, det kommer du til å få mye glede av.
Jeg har nå brygget 23 brygg på 11 måneder. Bratt lærekurve!
Noen tips:
Få kontroll på temperaturen. Både glasstermometeret mitt og det digitale i Brattbergen viser 4% for lite. Jeg kalibrerte begge mot henholdsvis kokende vann og isvann.
Pumpen tåler ikke mer enn 67C. Min er utfordret med 75-80 grader og tok kvelden på forrige brygg :-( Det går forresten helt fint uten. Jeg bruker bare øsen for å sirkulere litt under meskingen.
Isoler meskekaret med et ganske tykt liggeunderlag. En hundrelapp på Clas Olson.
Jeg varmer vann i Brattbergen før jeg tar oppi maltet. Da sparer jeg tid siden jeg kan kjør begge elementene. Jeg bruker en iphone-app for å beregne temperaturen vannet skal ha. Den tar hensyn til temperaturen på det tørre maltet og hvilken mesketemperatur jeg skal ha. Eksempel fra i dag : Jeg varmet 18 liter vann til 72,7C. Maltet var 5,4 kg og 17C. Traff 67C mesketemperatur perfekt etter litt røring og sirkulering. Siden apparatet er godt isolert trenger jeg bare varme bittelitt mot slutten av meskingen.
Jeg kutter utmesking hvis jeg mesker bare en lett batch, typisk mindre enn OG 1,060.
Varmer 12-18 liter vann for skylling til 76-80C i egen kjele.
Etter en times mesking setter jeg termostaten på full guffe og 1kW elementet innkoblet. Begynner skylling mens silkaret fortsatt står nedi karet. Skyller veldig sakte. Kanskje 1 liter og så 1-2 minutter pause. Sakte skylling er VESENTLIG for effektiviteten. Når nivået er høyt løfter jeg opp silkaret og fortsetter skylling til jeg når MAX-merket. Da har jeg 29-30 liter som jeg nesten alltid har til koking. Jeg koker med begge elementene inne etter at silkaret er fjernet, og das rører jeg samtidig ed meskeskeia for å unngå fastbrenning.
Jeg koker ikke med silkaret inni selv om det kan være fristende for å få silt bort humlen. Etter min erfaring virker det dårlig, samt at det veldig lett koker over på siden av silkaret når jeg gjør det slik. Da blir det mye søl og kliss :-(
Normalt bruker jeg 7 timer på hele bryggingen, inkludert vasking. I dag klarte jeg 2 brygg på 9 timer. Litt travel prosess, og da er man avhengig å ha en ekstra 30-liters gryte å koke i.