Det er ihvertfall det jeg ville gjort. Premisset er at Belle faktisk
er diastaticus, hvilket en del treff på nettet ser ut til å bekrefte. Eller: Det er kanskje egentlig ikke så interessant? Det er jo åpenbart at en gjær som kan gjære ned til 1.000 eller under, eter både dextriner og stivelse, og du vil
ikke ha den overført til andre øl du brygger. Det er mulig at Belle på ett eller annet vis er foredlet til ikke å produsere så mye tvilsomme usmaker (fenoler) som diastaticus, for det ølet du får med den, er slett ikke vondt. Det infiserte ølet mitt - som jeg altså har diastaticus mistenkt for å være ansvarlig for - bruker lang tid på å bli udrikkelig, det får ikke noen egentlig usmak, men det som skjer, er åpenbart at det som gir god smak, blir borte. Og jeg ser for meg ondskapsfulle små diastatikus'er som tømmer skapet for godsaker
.
Motargument: En masse folk bruker åpenbart Belle Saison uten å oppleve noe negativt. Eller ... ? Kanskje setter de det bare ikke i sammenheng med bruken av den når neste brygg får en kjedelig snikende utvikling av alt for mye skum, og et sakte forfall i smak?
Her er litt info om diastaticus:
http://homebrewingfun.blogspot.no/2012/11/yeast-project-ram-4.html
edit: For ordens skyld: Trådstarter spør etter faren ved bruk av brett. Diastaticus er en variant av ølgjær, og altså noe annet. Jeg aner ikke om den er like "skummel" som brett i forhold til faren for å smitte hele bryggeriet. Men det var jo snakk om at Haandbryggeriets problemer skyldes/kunne skyldes diastaticus, og det er nok til å skremme meg.