BrewCrafter 25 ++ som starterkit?

Heisann,
Dette er min første post, og jeg har prøvd å søke litt rundt for å bli klokere, så jeg hiver opp en post her for å se hva dere synes. Jeg og en kamerat har planer om å begynne å brygge øl, og har dermed begynt å lese oss opp i "utstyrsjungelen". Har fra flere hold blitt anbefalt en kompaktbrygger, og vi lurer derfor på en Brewcrafter 25 som en inngangsport til denne hobbyen som en ok inngangsport (men alikevel i bedre kvalitet enn netthandelen sine produkter). Tanker om dette, eller er det skivebom å begynne med en kompaktbrygger og bør man heller gå for en BIAB løsning? Ser at det er liten prisforskjell på en kompakt og ett BIAB sett fra bryggselv hvis man skal ha kjele og alt (36l).

I tillegg, hvis vi kjøper denne pakken: https://www.bryggselv.no/bryggselv/102424/nybegynnersett-alt-du-trenger-for-gjæring-og-tapping samt ett ølkit og flasker, har vi alt vi trenger? Eller er det noe ekstra som er ett "must" for å komme igang?

Håper på noen innspill som kan dytte oss i riktig retning.

mvh
Tor J.
 
Et kompaktbryggeri er nok å anbefale, da jeg i alle fall ser for meg mindre søl med dette enn f.eks. et BIAB oppsett.
Nå finnes det også mange tilbud ute på startkit, f.eks her: http://www.olbrygging.no/categories/pakketilbud

På finn.no vil dere sikkert også finne en del som selger sin forrige utgave av BB 30/60 da de bytter til Automatic versjonen.

Anyways, velkommen til en meget givende hobby og lykke til! :)
 
Nybegynnersettet holder bare til å brygge med ferdighumlet ekstrakt.

Uansett hvordan du brygger, vil du etter hvert ønske deg en stor kjele til å varme skyllevann i, med en kraftig varmekilde til. (Noen bruker gass, andre induksjonsplate).

Jeg ville startet med en 36 liters kjele med kran, en liten falskbunn, og en stor meskepose, og ei kraftig induksjonsplate. Dette vil du som sagt få bruk for seinere, og med dette kan du faktisk gjøre alt. Du vil trenge å varme skyllevann på komfyren, og mer enn 20-25 liters satser skal du ikke prøve på. Det er en del stress med denne vannvarminga, særlig hvis du må operere med mange mindre kjeler, men du holder ut lenge nok til å ha skaffet deg nok erfaring til å vite litt om hva du ønsker deg.

Jeg er skeptisk til billige krabbekokere av typen BeerBrew og Craftbrewer (som jeg riktignok ikke aner noe om). Egentlig synes jeg ikke de er billige, heller. Det er temmelig enkle greier. Du kan være heldig, og du kan ha uflaks.
 
Nybegynnersettet holder bare til å brygge med ferdighumlet ekstrakt.
Takk for feedback, men denne var jeg ikke helt med på, trodde man kunne brygge "alt" i disse kompaktbryggerene? Vil det si at for å kunne brygge "det man vil" så må man heller kjøre en BIAB løsning?

Vi vurderer en 36L løsning som denne: https://www.bryggselv.no/bryggselv/...sett-36-liter-kjele-med-tappekran-og-tilbehør men det virket mer praktisk med Brewcrafter løsningen da det ikke koster så mye mer, men om det setter mye begrensninger så er jeg ikke helt sikker på hva vi bør gjøre.

Målsetningen er å lage batcher på 15-25 liter i første omgang, med andre ord ikke noe "stort volum", men gjerne litt mer enn brew in box løsning som gir 8 liter.
 
Ser nå at jeg kan ha misforstått din kommentar om nybegynnersett Finn Berger - er ikke det jeg linker til alt man trenger for gjæring og flasking?
 
Joda, det holder. Satte mine første brygg med det settet, jeg. Ferdighumla ekstrakt; ikke særlig godt:). Korker'n har jeg bytta ut, men den holder, den i settet. Resten er greit, men prøverøret til hydrometeret er dårlig - eller var, i alle fall; for stort, og det begynte å lekke etter ei stund. Hvis det fremdeles er sånn, så kjøp et lite et på Europris i tillegg, et målerør som tar 100 ml. Da mister dere ikke mer enn 70 ml hver gang dere tar en prøve - og det er viktig å ta noen, særlig mot slutten av gjæringa.

Skal moderere meg litt. Hvis kvaliteten ikke er for dårlig, er det et greit tilbud på den Brewcrafter'n. Poenget mitt er helt enkelt at en ekstra kjele og induksjonsplate kommer dere temmelig sikkert til å ønske dere etter hvert, uansett - sjøl om det går greit å bruke komfyren til å varme vann på - hvis dere ikke må fly alt for langt mellom bryggerhus og kjøkken, da:). Men ny kjele og ei Caso-plate blir fort nesten like dyrt som Brewcrafterpakka - og da må dere også bruke komfyren i tillegg.

En litt større kjele enn de fleste har på kjøkkenet, er likevel greit å skaffe i tillegg. Jeg har en 15-liter som jeg kjøpte for noen få hundrelapper på Coop. Den funker fint til å varme vann i, og dere vil sjelden trenge noe større til de bryggene dere kan brygge på Brewcrafter'n.
 
Takk for feedback, men er det noen begrensninger med brewcrafteren som vi bør vite om evt? Du nevner ekstraktbrygg, men med brewcraft kan vi brygge "alt" ikke sant? En ekstra 15l kjele osv blir det nok kanskje uansett ved siden av. Men kan heller utvide etterhvert tenker jeg.

Jeg tenker også at det kan være greit å ha mulighet til å brygge alene, og det er kanskje lettere å gjøre med ett kompaktbryggeri?
 
Det finnes ingen fasit på valg av utstyr. Enkelte har brygget 100 brygg på en enkel bryggemaskin, andre ønsker andre løsninger. Sannheten er at så lenge man lærer sitt utstyr å kjenne, kan man brygge godt øl på nesten hva som helst.
Selv gikk vi sammen noen venner og kjøpte to BB30. Tror ingen av den fungerer lenger. Selv har jeg kjøpt svært mye av mitt private oppsett brukt. Har nå et tre-kjele oppsett. Bruker både falskbunn (50L) og BIAB pose (36L). Enkelte av tingene jeg har kjøpt brukt, har jeg solgt videre uten tap. Praktisk.
Finn noen bryggere med forskjellige oppsett og bli med på noen brygg. Dere finner ut av dette over litt tid
 
Det startsettet fra Bryggselv kan brukes på "alle" oppsett (15-25l i dunken) Uavhengig av bryggeri-løsning. Selv har jeg kun en enkel 32liter aluminumskjele med kran som jeg brygger i med meskepose. Er jo alltid fordeler og ulemper med de forskjellige kompaktbryggerne, så man bør lese seg opp og sette seg inn i hva man selv ønsker.. Du kan brygge alt øl med denne maskinen.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Er det så mye søl med BIAB, da?

Jeg brygger BIAB, men små batcher, og synes det er svært håndterbart. Tror ikke det er noe mer søl enn ved annen brygging.
 
Takk for svar og innspill! Virker som om kompaktbryggerene gjør det ganske enkelt å holde jevn kontroll på temperatur, og til syvende og sist så ser det ut som deter lite forskjell på en Brewcrafter 25 feks og en 36L BIAB løsning da førstnevnte er "kokeplate og kjele" i ett, men BIAB krever bruk av egen kokeplate + kjele, pluss at meskeposen i en BIAB er byttet med ett meskerør i BC25. Greit oppsummert? Siden vi trenger begge deler, og det sikkert er positivt at vi ikke okkuperer hele kjøkkenet en dag, så virker det som en grei investering i mine øyne.. Blir vi helt rabiate på dette, så får vi evt utvide etter behov/ønsker :)
 
Takk for svar og innspill! Virker som om kompaktbryggerene gjør det ganske enkelt å holde jevn kontroll på temperatur, og til syvende og sist så ser det ut som deter lite forskjell på en Brewcrafter 25 feks og en 36L BIAB løsning da førstnevnte er "kokeplate og kjele" i ett, men BIAB krever bruk av egen kokeplate + kjele, pluss at meskeposen i en BIAB er byttet med ett meskerør i BC25. Greit oppsummert? Siden vi trenger begge deler, og det sikkert er positivt at vi ikke okkuperer hele kjøkkenet en dag, så virker det som en grei investering i mine øyne.. Blir vi helt rabiate på dette, så får vi evt utvide etter behov/ønsker :)
Godt oppsummert. En kompaktbrygger er jo i prinsippet en BiAB, men med mer automatiserte prosesser. Det virker som dere har en slags plan! Kjør på! Og regn med at det fort blir litt dyrere enn planlagt ;)

Den bryggesleiva i det startsettet har jeg lite tro på. Kjøp en i rustfritt/tre først som sist (vått korn er tungt, og plast blir jo som kjent stivere rundt 70-100 grader :p)

Et litermål i stål er også å anbefale for å kjøle ned hydrometerprøver raskt og greit.

Uansett! Lykke til! :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Ett tips ifht brygger. Kontakt Ølbrygging, de kan ha noe b-vare av BB30 til en hyggelig sum om du vil ha en billig start.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En 20l gryte til oppvarming av skyllevannet er passende, da man gjerne skyller med 10-15l vann. Et skikkelig termometer som tåler fuktighet anbefales også
 
Jeg kjøpte først 30-literen på Netthandelen for ca 10 mnd siden. Etter ca 35 brygg kjøpte jeg 60 literen der også. Har vel hatt 5-6 brygg på den sistnevnte til nå. Er kjempefornøyd med begge maskinene. Er enig i dem som sier at en lærer seg sine måter å kjenne. Det jeg savner aller mest nå er en skikkelig stor kjele/maskin til skyllevann. Helst til ca 50 liter ettersom jeg brygger på begge maskinene hver gang jeg brygger nå. Eksperiment i den ene, mer safe i den andre store. Skjønner ikke helt de som klager på kvaliteten til Netthandelen sine bryggemaskiner. Klart det kunne ha vært greit med enda mer tempkontroll under mesking (intervaller på 5 grader), men har gode løsninger på gang så blir nok rimelig nøyaktig etterhvert... Uansett; masse lykke til med brewcrafteren. Om ett halvt år har dere kjøpt en maskin til og sikkert er det en 60-liter ;) Utrolig artig å produsere øl som gruser de tradisjonelle som en har kjøpt tidligere (subjektivt og objektivt gjennom kritiske naboer og bekjente)...
 
Tilbake
Topp