Brewly W-34/70

Brygget fikk tilsatt gjær og oksygen kl 1700 og da jeg sjekket neste morgen så jeg aktivitet i begge gjæringskarene.
Godt å høre at noe ligner på det jeg opplever hos meg og jeg tror O2'en kanskje er det viktigste, men at du også satt en starter og dermed ikke pitcha tørt kan ha innvirkning, jeg setter veldig pris på at dere alle følger tråden såpass godt opp fra start av, jeg følger med med haukeblikk og nyter hvert et innlegg.
 
Jeg har samme opplevelse som flere her. Mye gjær satt fast inni posen, den brukte laaang tid på å komme igang og tilsvarende lang tid på å gjøre seg ferdig. 1.048 -> 1.010. Står til karbonering og smaker så langt rent og godt
 
En liten oppdatering på mitt brygg med denne.

Det går tregt men det går fremover.
Tok en måling nå og den har gått fra 1.049 til 1.025 på 11 dager (dag 0 er her satt som dagen imellom mine to sammenslåtte brygg (Drauflassen).
Det gir 47.9% tilsynelatende attenuasjon eller 2.2 poeng/dag. Men takten er jevn og stødig så den får surre og gå.
Er litt for rastløs til ikke å røre temperaturen, dog. Satte den opp fra 10 til 11 på dag 6 og fra 11 til 12 i dag (dag 11).
Målet for denne er en FG på høyst 1.010 (79%). Så da er planen å spunde fatet når den er 1.014-15, det inntreffer forhåpentligvis i løpet av 5 dager.

Jeg tror nok at neste gang så setter jeg en stooor starter for å være sikker på at jeg har mye frisk og rask gjær ved start.
Jeg gjærer i bryggerifat/unitank så gjenbruk av slurry utgår desverre.
 
Jeg har samme opplevelse som flere her. Mye gjær satt fast inni posen, den brukte laaang tid på å komme igang og tilsvarende lang tid på å gjøre seg ferdig. 1.048 -> 1.010. Står til karbonering og smaker så langt rent og godt
Lyst å dele litt detaljer? Hvor stort brygg, på hvilke temperatur, rehydrert, hvor mange pakker, hvor mange dager før den kom i gang, hvor mange dager før du flasket?

Det kan hende mye av det jeg spør om er å finne rundt i andre tråder eller pm'er, men har sendt såpass med pakker at det har blitt umulig å holde kontroll på noe annet enn denne tråden o_O
 
Lyst å dele litt detaljer? Hvor stort brygg, på hvilke temperatur, rehydrert, hvor mange pakker, hvor mange dager før den kom i gang, hvor mange dager før du flasket?

Det kan hende mye av det jeg spør om er å finne rundt i andre tråder eller pm'er, men har sendt såpass med pakker at det har blitt umulig å holde kontroll på noe annet enn denne tråden o_O
Etter hva jeg husker: første brygg på grainfather, så det ble litt plunder. 21 l til gjæring. 2/3 fairytale pils, 1/3 vienna, litt surmalt. 60 min på 65C, 30 min på 72C + skylling. Strødde 3 poser rett i vørteren, lot det stå i 30 min før jeg ga fermzilla en lett rist. 12-13C. Tok drøyt to døgn før det skjedde noe i blowoffen. Brukte ei drøy uke på å nå 1.016 og flatet tilsynelatende ut. Satte tanken litt varmere på dag 11-12. 16C med bittelitt trykk, 0,3 bar, tok den ned til 1.010 på dag 18. Lot den stå i i fire dager før jeg tappet 18 l på fat.
 
Det høres jo helt klart ut som at en dose oksygen i hvert fall reduserer lag time betydelig for denne gjæren. Så er jo spørsmålet om det også betyr noe for sluttproduktet, eller ikke.

Ditt forløp (starten av det i hvert fall - jeg har jo ikke kommet så mye lenger :p) @Pål Heide Kielland høres ganske likt ut som mitt. Jeg pitchet ca. 22:30 lørdag kveld og det var først i dag (mandag, for ettertidens skyld) rundt 18 tiden at jeg hørte den første lille aktiviteten i blow off. Nå, ganske nøyaktig 2 døgn etter pitch, så er det nokså jevn aktivitet. Har ikke akkurat tatt av enda, men det er i hvert fall i gang. Det er det ingen tvil om. Tok en SG måling nettopp, og den viste faktisk 1,050. Så SG=OG her altså. All den tid det nå er ganske tydelig aktivitet så sitter jeg rolig i båten. Tenker at dette skal gå bra. Men må innrømme at dette føles litt som å være tilbake på nybegynnerstadiet hvor man hele tiden går og tripper og er litt smånervøs for om det skal bli øl, eller ikke! :D
 
Brewly-batchen min går nå på niende dagen etter pitch og det er fremdeles grei aktivitet i gjærlåsen.
Sitter og leser litt gjennom det folk skriver i denne tråden og noterer meg at jeg ikke har sett at folk, inkl. meg selv, skriver at de har brukt gjærnæring.

Burde jo selvsagt sjøl ha skrevet at jeg kokte inn en drøy teskje med gjærnæringa til Wyeast de siste 15 min.
Har folket brukt gjærnæring?
 
Brewly-batchen min går nå på niende dagen etter pitch og det er fremdeles grei aktivitet i gjærlåsen.
Sitter og leser litt gjennom det folk skriver i denne tråden og noterer meg at jeg ikke har sett at folk, inkl. meg selv, skriver at de har brukt gjærnæring.

Burde jo selvsagt sjøl ha skrevet at jeg kokte inn en drøy teskje med gjærnæringa til Wyeast de siste 15 min.
Har folket brukt gjærnæring?

Jepp, bruker alltid gjærnæring i kok :)
 
Brewly-batchen min går nå på niende dagen etter pitch og det er fremdeles grei aktivitet i gjærlåsen.
Sitter og leser litt gjennom det folk skriver i denne tråden og noterer meg at jeg ikke har sett at folk, inkl. meg selv, skriver at de har brukt gjærnæring.

Burde jo selvsagt sjøl ha skrevet at jeg kokte inn en drøy teskje med gjærnæringa til Wyeast de siste 15 min.
Har folket brukt gjærnæring?
Hadde i en liten slant servomyces, men mindre enn ved ferskgjær, mener jeg å huske
 
Brewly-batchen min går nå på niende dagen etter pitch og det er fremdeles grei aktivitet i gjærlåsen.
Sitter og leser litt gjennom det folk skriver i denne tråden og noterer meg at jeg ikke har sett at folk, inkl. meg selv, skriver at de har brukt gjærnæring.

Burde jo selvsagt sjøl ha skrevet at jeg kokte inn en drøy teskje med gjærnæringa til Wyeast de siste 15 min.
Har folket brukt gjærnæring?
Bruker gjærnæring ja, spesielt med Brewly, noen ganger, når jeg føler med frisky så tilsetter jeg 4 gram fermaid O når aktiviteten kommer i gang, gjerne på brygg med mais eller ris :)
 
Brewly-batchen min går nå på niende dagen etter pitch og det er fremdeles grei aktivitet i gjærlåsen.
Sitter og leser litt gjennom det folk skriver i denne tråden og noterer meg at jeg ikke har sett at folk, inkl. meg selv, skriver at de har brukt gjærnæring.

Burde jo selvsagt sjøl ha skrevet at jeg kokte inn en drøy teskje med gjærnæringa til Wyeast de siste 15 min.
Har folket brukt gjærnæring?
Bruker alltid gjærnæring.
 
Jeg tok en siste Brewly SG måling i dag før ølet settes kaldt. FG=1009 så da er det ganske likt for Diamond gjæren (1008) og Brewly gjæren (1009). Brewly tok riktignok vesentlig lengre tid, men greit nok gjæringsforløp likevel. Så får vi se hvordan begge ølene smaker om noen uker.
 
Jeg tok en siste Brewly SG måling i dag før ølet settes kaldt. FG=1009 så da er det ganske likt for Diamond gjæren (1008) og Brewly gjæren (1009). Brewly tok riktignok vesentlig lengre tid, men greit nok gjæringsforløp likevel. Så får vi se hvordan begge ølene smaker om noen uker.
Så 1.052 til 1.009, en utgjæring på 82,1% høres riktig ut, og nå.....kommer venteleken. Blir det fat eller flasker?
 
En liten statusoppdatering; 1,050 -> 1,040 nå på 2,5 døgn etter at gjæringen kom i gang. I tillegg sto ølet i 2 døgn før SG i det hele tatt begynte å bevege seg. Så går i skikkelig sneglefart dette! :D
 
En liten statusoppdatering; 1,050 -> 1,040 nå på 2,5 døgn etter at gjæringen kom i gang. I tillegg sto ølet i 2 døgn før SG i det hele tatt begynte å bevege seg. Så går i skikkelig sneglefart dette! :D
Man har ikke hastverk når man skal lage god pils :p

Hvor mye gjær pitchet du og temperatur? Står sikkert før i tråden men orket ikke lete ;)
 
Man har ikke hastverk når man skal lage god pils :p

Hvor mye gjær pitchet du og temperatur? Står sikkert før i tråden men orket ikke lete ;)

Gjærer som jeg bruker å gjøre med pils på 11 grader. Pitchet 4 pakker på denne, så det skal være godt innenfor. Interessant å se denne jobbe sammenlignet med annen lagergjær jeg har brukt. WLP940 er rene formel 1 bilen til sammenligning. Virker som mange erfarer at denne er treg. Men, om ølet i andre enden blir kanon så er det greit det :)
 
En liten statusoppdatering; 1,050 -> 1,040 nå på 2,5 døgn etter at gjæringen kom i gang. I tillegg sto ølet i 2 døgn før SG i det hele tatt begynte å bevege seg. Så går i skikkelig sneglefart dette! :D
Skikkelig spent på disse eksperimentene.. spesiellt effekten mangelen på den godt merkbare stormgjæringa jeg er vant til fra Fermentis.
Min egen batch går på dag 11 nå og det er fremdeles aktivitet i gjærlåsen.
 
Skikkelig spent på disse eksperimentene.. spesiellt effekten mangelen på den godt merkbare stormgjæringa jeg er vant til fra Fermentis.
Min egen batch går på dag 11 nå og det er fremdeles aktivitet i gjærlåsen.

Enig. Hva var OG på din igjen, og har du noen måling på hva den ligger på nå?
 
Tilbake
Topp