Brewly W-34/70

Jeg skal teste Diamond mot Brewly i en vanlig streit pils. Satte i gang en starter med Diamond i dag, og så tenker jeg å satse på 3 pakker Brewly pitcha direkte. Temperaturen i kjelleren ligger på 12 grader nå, det skulle vel funke greit?

80% pilsnermalt, 20% lyst münchner. Koke i 30 min, masse Perle @30 + noe @5.
 
Jeg skal teste Diamond mot Brewly i en vanlig streit pils. Satte i gang en starter med Diamond i dag, og så tenker jeg å satse på 3 pakker Brewly pitcha direkte. Temperaturen i kjelleren ligger på 12 grader nå, det skulle vel funke greit?

80% pilsnermalt, 20% lyst münchner. Koke i 30 min, masse Perle @30 + noe @5.
Trur det hadde funka greit med 2 pakker og... (Empiriske data fra noenogtjue batcher) ;)
 
Jeg skal teste Diamond mot Brewly i en vanlig streit pils. Satte i gang en starter med Diamond i dag, og så tenker jeg å satse på 3 pakker Brewly pitcha direkte. Temperaturen i kjelleren ligger på 12 grader nå, det skulle vel funke greit?

80% pilsnermalt, 20% lyst münchner. Koke i 30 min, masse Perle @30 + noe @5.
Hvor stort brygg? Jeg bruker 3 pakker på 22 liter.
 
Det trur jeg egentlig, også - men jeg vil være sikker på å ikke underpitche. Det er første gang jeg bruker disse to gjærtypene.
Jeg tror i alle fall at 3 pakker på ingen måte er en overpitch, og skal man, som du sier, prøve en ny gjær, ville det vært på grensen til dårlig gjort å presse grensene for hva de kan prestere :)
 
Jeg tror i alle fall at 3 pakker på ingen måte er en overpitch, og skal man, som du sier, prøve en ny gjær, ville det vært på grensen til dårlig gjort å presse grensene for hva de kan prestere :)
Kan man egentlig overpitche lagergjær? Jeg har testa det meste... full gjærkake etter første batch... deretter ny batch på resultatet av foregående, og endt opp med samme godkjente resultat på alle..
 
Jeg tror i alle fall at 3 pakker på ingen måte er en overpitch, og skal man, som du sier, prøve en ny gjær, ville det vært på grensen til dårlig gjort å presse grensene for hva de kan prestere :)
Ja, overpitching som skader skal det mer til for å få til. Det kjenner jeg meg ganske trygg på.

Et problem når en skal splitte en batch mellom to gjærtyper, er at det er vrient å vite hva som er optimal mengde. Det kan jo være at du egentlig skulle ha pitcha dobbelt så mye av den ene som av den andre - for å ta i litt. Og så er det problemet med å vite hvor mange celler du har. Jeg er lite overbevist om at kalkulatoren treffer særlig nøyaktig.

Men det blir som det blir:).
 
Kan man egentlig overpitche lagergjær? Jeg har testa det meste... full gjærkake etter første batch... deretter ny batch på resultatet av foregående, og endt opp med samme godkjente resultat på alle..
Det vet jeg ikke, det jeg vet dog, er at jeg har ikke "fuckyou" penger nok til å teste :p
 
Da har jeg satt pils med Diamond og Brewly. 26 liter av hver står på kjellergulvet, der det er 11 grader. Har tenkt å ta av lokket på flatbottom'ene og bare legg en bit folie over til hovedgjæringa er over. Og så skal de få forskriftsmessige doser med Fermaid O, og dermed regner jeg med at neste års norgesmestertittel er i boks:).

Men angående Brewly: Jeg gjorde en litt foruroligende oppdagelse i dag. Posene er ikke vanntette. Konvolutten med forsendelsen fra @Kloakk blei liggende i postkassa, som jo ikke holder fuktighet ute, over helga, og da jeg helte ut gjær til en SNS i dag tidlig, satt det igjen litt gjær på innsida av posen. Det gjør det jo ellers aldri. Og da jeg etter hvert fikk tenkt litt, tok jeg en av de tomme posene og satte i litt vann - og etter en kort stund var det vann i posen.

Jeg regner med at det ikke er noe problem så lenge fuktighet ikke kommer til - men jeg synes det er greit at folk får sjansen til å ta forholdsregler. Du kan gå tur i regnet med en pose 05, men la brewly'n sitte tørt hjemme:).
 
Da har jeg satt pils med Diamond og Brewly. 26 liter av hver står på kjellergulvet, der det er 11 grader. Har tenkt å ta av lokket på flatbottom'ene og bare legg en bit folie over til hovedgjæringa er over. Og så skal de få forskriftsmessige doser med Fermaid O, og dermed regner jeg med at neste års norgesmestertittel er i boks:).

Men angående Brewly: Jeg gjorde en litt foruroligende oppdagelse i dag. Posene er ikke vanntette. Konvolutten med forsendelsen fra @Kloakk blei liggende i postkassa, som jo ikke holder fuktighet ute, over helga, og da jeg helte ut gjær til en SNS i dag tidlig, satt det igjen litt gjær på innsida av posen. Det gjør det jo ellers aldri. Og da jeg etter hvert fikk tenkt litt, tok jeg en av de tomme posene og satte i litt vann - og etter en kort stund var det vann i posen.

Jeg regner med at det ikke er noe problem så lenge fuktighet ikke kommer til - men jeg synes det er greit at folk får sjansen til å ta forholdsregler. Du kan gå tur i regnet med en pose 05, men la brewly'n sitte tørt hjemme:).

Mine og hang det gjær igjen langs kantene etter pitch...

En ting jeg merket med brewly når jeg pitchet direkte uten rehydrering var at den brukte veldig mye lenger tid på å komme i gang sammenlignet med Fermentis 34/70. Resultatet ble bra dog.
 
Mine og hang det gjær igjen langs kantene etter pitch...

En ting jeg merket med brewly når jeg pitchet direkte uten rehydrering var at den brukte veldig mye lenger tid på å komme i gang sammenlignet med Fermentis 34/70. Resultatet ble bra dog.
Greit å høre at andre har gjort samme erfaringa uten at ølet har blitt dårlig.

Jeg pitcha begge gjærene i en SNS på morgenen bryggedagen, noe jeg ofte gjør. Diamonden, som kom fra en starter, tok av som et skudd, mens det ikke var tegn til liv i Brewly'n. Det forplanta seg videre i de to bryggene. Diamonden hadde tjukt skum morgenen etter, mens det var helt blankt i Brewly-dunken. Men i dag tidlig var den kommet etter, og begge fikk dose 2 av Fermaid'en.

@Kloakk sier dette er vanlig, så jeg er helt happy med utviklinga. Kjenner ikke noe svovel fra Brewly'en, mens det er en aning i Diamonden - som vel antakelig er kommet litt lenger i prosessen, også.

Her er de to gode naboene:). Brewly til venstre, Diamond til høyre. Fredelige typer som ikke går noen steder:).
Diamond og Brewly.jpg
 
Mine og hang det gjær igjen langs kantene etter pitch...

En ting jeg merket med brewly når jeg pitchet direkte uten rehydrering var at den brukte veldig mye lenger tid på å komme i gang sammenlignet med Fermentis 34/70. Resultatet ble bra dog.
At det henger noe igjen ved kanten hvor man har klippet i posen er helt vanlig, med mange produsenter, i alle fall for min del, men at posene ikke er vanntett er lite stabilt.

Når det gjelder Brewly og lagtid er 24 til 48 timer helt normalt ved tørrpitch. Det meste av esterer og andre ymse ting skjer vel under celledeling så jeg ser på det som en bra ting at den ikke starter for fort opp.

For, at det er lite aktivitet i blow off er på ingen måte er resultat av at celledeling tar unaturlig lang tid. Jeg gjærer i all rounder og da er det enkelt å se hvor mye gjær det til slutt blir av 3 poser.

Det er nå 50 timer siden jeg pitchet og det er først nå kommet stødig aktivitet i blow off, i tillegg så har Brewly kun spist 1 SG poeng, nå som det begynner å bli riktig antall celler, setter sukkerkonsumeringen skikkelig i gang..

IMG_20221105_150848_copy_1415x1888.jpg

Skal selvfølgelig ikke bli for påståelig, men allerede Mandag blir det første splittbrygg, da med Brewly mot Diamond, så får jeg endelig mulighet til å gjøre en side om side sammenligning.
 
Dere som har kjøpt stort – hva koster Brewlyen per 12 grams pakke med søkke og snøre? Kjøpte 100 pakker Fermolager fra Maltmagnus, men det røk på ganske mye ekstra i form av fortolling etc.
 
Når det gjelder Brewly og lagtid er 24 til 48 timer helt normalt ved tørrpitch.
Det var også min erfaring at Brewly hadde lengre lagtid enn Diamond og jeg laget en starter av begge gjærtypene. Brewly tok også lengre å bli ferdig. Diamond ble ferdig etter 16 dager. Brewly tok 3 uker. Lallemand Diamond endte på 1008 og Brewly på 1009.
 
Dere som har kjøpt stort – hva koster Brewlyen per 12 grams pakke med søkke og snøre? Kjøpte 100 pakker Fermolager fra Maltmagnus, men det røk på ganske mye ekstra i form av fortolling etc.
Jeg så på dette i forbindelse med siste fellesbestilling og regnet meg fram til at man i beste fall kom ut likt ved å bestille fra MaltMagnus.

Jeg beregnet en totalpris på 3100,- fra MM. Inkl gjær, frakt, moms, fortollingsgebyr. Var jeg helt på jordet?

Før rabatt var dette omtrent der samme som Brewly. Er rimelig sikker på at Brewly nesten uansett er rimeligere. Eneste kan være om man bestiller 1000+ pakker fra MM.
 
Det var også min erfaring at Brewly hadde lengre lagtid enn Diamond og jeg laget en starter av begge gjærtypene. Brewly tok også lengre å bli ferdig. Diamond ble ferdig etter 16 dager. Brewly tok 3 uker. Lallemand Diamond endte på 1008 og Brewly på 1009.
Jeg skal få gjort ett splittbrygg i morra, skulle vært Mandag, men ting dukket opp. Skal kjøre Diamond og Brewly, skal da prøve å følge med om den lengre lagtiden til Brewly har med celledeling å gjøre eller om den bare bruker lengre tid på å begynne å spise sukker, altså er jeg nyskjerrig på om de bruker forskjellig tid på å populere karene, eller om Diamond kanskje bare er mer ivrig på å spise sukker under celledeling enn Brewly er :)

Jeg gjærer mine lagerøl på 12 grader, satt en ris-lager på Torsdag, den hadde en OG på 1.048. Er nå på dag 6 og selv om den ikke startet ordentlig opp før dag 2 er jeg nå på 1.012, så syns ikke den er treg, men du gjærer kanskje lavere?
 
Dere som har kjøpt stort – hva koster Brewlyen per 12 grams pakke med søkke og snøre? Kjøpte 100 pakker Fermolager fra Maltmagnus, men det røk på ganske mye ekstra i form av fortolling etc.
Den siste bestillingen jeg gjorde nylig havnet på 25,- pr pakke når jeg bestillte 200 pakker.
 
Jeg så på dette i forbindelse med siste fellesbestilling og regnet meg fram til at man i beste fall kom ut likt ved å bestille fra MaltMagnus.

Jeg beregnet en totalpris på 3100,- fra MM. Inkl gjær, frakt, moms, fortollingsgebyr. Var jeg helt på jordet?

Før rabatt var dette omtrent der samme som Brewly. Er rimelig sikker på at Brewly nesten uansett er rimeligere. Eneste kan være om man bestiller 1000+ pakker fra MM.
Den siste bestillingen jeg gjorde nylig havnet på 25,- pr pakke når jeg bestillte 200 pakker.
Ja, i overkant av 3000 for 100 pakker var det jeg betalte. Sjekket med AEB i Italia, og det var omtrent det samme. Da er Brewly litt billigere om man kliner til med 200 stk.
 
Tilbake
Topp